januari 20, 2023

Nieuw onderzoek toont aan dat DSM's Fruitflow® de darm-hart-as activeert met polyfenolrijke extracten die de darmmicrobiota kunnen moduleren, wat leidt tot voordelen voor hart en bloedvaten.

Koninklijke DSM, een wereldwijd, doelgericht, op wetenschap gebaseerd bedrijf, is een samenwerking aangegaan met Atlantia Clinical Trials Ltd., een wereldwijd toonaangevende organisatie voor contractonderzoek, om de potentiële voordelen van DSM's Fruitflow® te onderzoeken voor de darmmicrobiota en de cardiovasculaire gezondheid via de darm-hart-as.

Gezondheidsvoordelen en -oplossingen Verbeter de gezondheid van je darmen

Koninklijke DSM, een wereldwijd, doelgericht, op wetenschap gebaseerd bedrijf, is een partnerschap aangegaan met Atlantia Clinical Trials Ltd., een wereldwijd toonaangevende organisatie voor contractonderzoek om de potentiële voordelen van DSM's Fruitflow® 1te onderzoeken op de darmmicrobiota en de cardiovasculaire gezondheid via de darm-hart-as. De resultaten van de klinische studie2 toonden aan dat vier weken suppletie met Fruitflow®, een wateroplosbaar tomatenconcentraat, de nuchtere bloed- en urinespiegel van trimethylamine N-oxide (TMAO) verlaagt. Hogere TMAO-niveaus zijn in verband gebracht met ongunstige cardiovasculaire voorvallen3. Dit nieuwe onderzoek ondersteunt DSM's geherdefinieerde platform voor gezondheidsvoordelen voor de voedingssupplementenindustrie - Health from the Gut. Dit nieuwe platform toont DSM's capaciteiten als end-to-end doelgerichte partner met een innovatieve reeks oplossingen die de darmgezondheid verbeteren ter ondersteuning van immuniteit, spijsvertering, hersengezondheid, stressmanagement, metabolische gezondheid en meer.

De darm-hart-as

Onderzoek suggereert dat het darmmicrobioom een krachtig effect zou kunnen hebben op een reeks van gezondheidsaandoeningen. Dit idee wordt steeds populairder nu 56% van de consumenten wereldwijd aangeeft dat ze zich zorgen maken over de gezondheid van hun spijsvertering. Fruitflow® staat al bekend om zijn cardiovasculaire voordelen,4, maar het is ook rijk aan secundaire metabolieten waarvan wordt verondersteld dat ze de darmmicrobiota moduleren. Deze plantpolyfenolen zijn prebiotische kandidaten die grotendeels niet geabsorbeerd kunnen worden in de dunne darm, maar wel de dikke darm bereiken, waar ze uitgebreide biotransformatie ondergaan door de darmmicrobiota. Aangezien TMAO afhankelijk is van het metabolisme door de darmmicrobiota, zijn er strategieën voor het darmmicrobioom ontstaan voor de preventie van hart- en vaatziekten.

TMAO ontstaat wanneer TMA wordt geabsorbeerd door het darmepitheel en naar de lever wordt getransporteerd. TMA is een microbiële metaboliet die door het darmmicrobioom wordt geproduceerd uit fosfatidylcholine en L-carnitine uit de voeding, dat vaak voorkomt in rood vlees, kaas en eieren en waarvan eerder werd gedacht dat het een afvalproduct was van het choline metabolisme. TMAO is een opkomende biomarker die bekend staat om zijn proatherogene effecten en lipopolysacchariden (LPS), een marker van darmpermeabiliteit en laaggradige ontsteking.

Daarom kunnen een veranderde darmmicrobiota en verhoogde darmpermeabiliteit de oorzaken zijn van chronische ontsteking, die de hartfunctie verslechtert. 5

Over dit onderzoek

Het onderzoeksteam stond onder leiding van Dr. Steinert, Principal Scientist bij DSM en docent aan de Universiteit van Zürich. De analyse van de klinische resultaten werd uitgevoerd door Gillian Dunngalvin van Atlantia. Het onderzoek was een gerandomiseerde, dubbelblinde, placebogecontroleerde cross-overstudie die gedurende 14 weken werd uitgevoerd onder 40 gezonde volwassenen met overgewicht en obesitas in de leeftijd van 35-65 jaar. Naast biologische monsters werden vragenlijsten zoals een Gastrointestinal Symptom Rating Scale (GSRS), Bristol Stool Chart en een Food Frequency Questionnaire (FFQ) ingevuld door de deelnemers.

De resultaten

Fruitflow® verlaagde de nuchtere TMAO-niveaus in bloed en urine aanzienlijk in vergelijking met de uitgangswaarden. Plasma LPS-spiegels daalden ook, dit is een factor uit de darmmicrobiota die in verband wordt gebracht met chronische ontstekingsgerelateerde ziekten zoals obesitas, diabetes type 2 of niet-alcoholische vette leverziekte (NAFLD).

Er werd een duidelijk onderscheid waargenomen tussen plasmamonsters bij het toepassen van ongerichte metabolomics, waarbij TMAO de belangrijkste eigenschap was die de verschillen bepaalde tussen de deelnemers die Fruitflow® consumeerden en de controlegroep. De samenstelling van het microbioom en de microbiële bètadiversiteit veranderden significant bij consumptie van Fruitflow®. Er werden lagere niveaus van Bacteroides, Ruminococccus en Hungatella gevonden, die bekend staan om hun betrokkenheid bij het TMA- en TMAO-metabolisme.

De bevindingen van deze studie zijn in lijn met eerdere studies die reproduceerbare effecten suggereren met polyfenolrijke extracten.

Vooruitblik

Dit onderzoek toont aan dat natuurlijke extracten die rijk zijn aan polyfenolen de TMAO-niveaus van mensen kunnen verlagen en suggereert daarom dat nieuwe therapeutische benaderingen kunnen worden onderzocht voor patiënten met hart- en vaatziekten. Dit zou de deur kunnen openen naar de ontwikkeling van nieuwe voedingsoplossingen met cardiometabolische voordelen via de darm-hart-as en mogelijk mentale voordelen via de darm-hersen-as.

Dit onderzoek toont aan dat polyfenolrijke extracten de darmmicrobiota kunnen moduleren, wat de gezondheid van de gastheer ten goede komt. Er is meer onderzoek nodig om potentiële voordelen bij ontstekingen en leeftijdsgerelateerde cognitieve disfunctie te onderzoeken.

Dr. Robert E. Steinert, hoofdwetenschapper bij DSM, licht toe: "DSM wil mensen helpen hun darmgezondheid te verbeteren en dit te gebruiken als een poort naar algeheel welzijn. De resultaten van dit onderzoek zijn ongelooflijk bemoedigend en ondersteunen eerdere bevindingen dat polyfenolrijke extracten de TMAO-concentraties kunnen verlagen door een gerichte en heilzame modulatie van de darmmicrobiota. We kijken ernaar uit om samen met onze klanten nieuwe voedingssupplementen te ontwikkelen die gericht zijn op de darm-hart-as. Vooruitkijkend maakt dit onderzoek de weg vrij voor toekomstig onderzoek naar de darm-hersen-as, met name naar leeftijdsgerelateerde cognitieve achteruitgang. Dit is een spannende tijd voor darmgezondheidsonderzoek."

Referenties

1. Fruitflow® is een handelsmerk van Provexis plc.
  2.  A.  Rehman et al, 2022. Tijdschrift voor voeding: Zhu W. et al, 2026.
  3. O'Kennedy N. et al, 2016. Chen H. et al, 2022. Zhang S. et al, 2021.O'Kennedy N. et al, 2021. Das R.K. et al, 2021. Uddin M. et al, 2017. Cámara M. et al, 2022. O'Kennedy N. et al, 2016. Biswas D. et al, 2014. Das D. et al, 2022. Schwager J. et al, 2016
  4.  Sandek A. et al, 2007.

Hoe kunnen we je helpen?

• Nieuw productconcept

Heb je een idee voor je volgende project of baanbrekende innovatie? Laten we de koppen bij elkaar steken.

• Monsteraanvraag

Geloof ons niet op ons woord. Ontdek hoe onze oplossingen uw productontwikkeling kunnen ondersteunen.

• Offerteaanvraag

Vertel ons over uw projectbehoeften. We maken een offerte op maat.

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.