augustus 30, 2024

dsm-firmenich verkrijgt UK en EU goedkeuringen voor 3-FL en LNFP-I/2'-FL menselijke melk oligosaccharide ingrediënten

dsm-firmenich, een wereldwijde innovator op het gebied van gezondheid, voeding en schoonheid, kondigde vandaag de succesvolle goedkeuring aan van zijn humane melkoligosacharide (HMO): 3-fucosyllactose (3-FL) en lacto-N-fucopentaose I/2'-fucosyllactose (LNFP-I/2'-FL) mengsel als nieuwe voedselingrediënten in het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie.

Deze belangrijke toelatingen verstevigen de positie van het bedrijf als leider in innovatie op het gebied van voeding voor jonge levensjaren en breiden de potentiële toepassingen voor HMO's in verschillende levensfasen uit. Met name dsm-firmenich is de eerste en enige leverancier die goedkeuring heeft ontvangen voor LNFP-I, wat een belangrijke mijlpaal is in HMO-innovatie en -beschikbaarheid.

De goedkeuring van het VK, geldig vanaf 28 juni 2024, heeft betrekking op zowel 3-FL als het LNFP-I/2'-FL mengsel. Dit zijn de eerste twee HMO-goedkeuringen die zijn beoordeeld door de Food Standards Agency (FSA) en Food Standards Scotland (FSS) in het Verenigd Koninkrijk na de Brexit, wat een cruciale ontwikkeling is in het nieuwe regelgevingslandschap voor voedingsmiddelen van het land. Tegelijkertijd gaf de Europese Commissie toestemming voor het LNFP-I/2'-FL-mengsel in juli 2024. Deze goedkeuringen zullen het mogelijk maken GlyCare™ 3FL 9001 en GlyCare™ LNFP-I/2FL 8001 op de markt te brengen in een brede waaier van voedingscategorieën, waaronder zuigelingenvoeding, opvolgzuigelingenvoeding, conventionele voedingsmiddelen, voeding voor speciale medische doeleinden en voedingssupplementen.

De goedkeuring in het Verenigd Koninkrijk is nieuw omdat het gebruik van deze HMO's in supplementen voor zuigelingen en jonge kinderen wordt toegestaan, wat nieuwe mogelijkheden biedt voor de ondersteuning van voeding vanaf de geboorte. De EU-autorisatie introduceert ook twee belangrijke veranderingen. Ten eerste wordt de leeftijdsbeperking tot jonge kinderen voor dranken op basis van melk en soortgelijke producten opgeheven, waardoor de potentiële toepassingen worden uitgebreid naar alle leeftijdsgroepen. Ten tweede introduceert het aparte leeftijdscategorieën voor voeding voor medisch gebruik, met verschillende maximumniveaus voor zuigelingen/jonge kinderen en andere leeftijdsgroepen.

Deze goedkeuringen bouwen voort op de toonaangevende portefeuille van dsm-firmenich van goedgekeurde HMO's in de EU, die alle drie structuurklassen omvat, waaronder vier vertegenwoordigers van gefucosyleerde HMO's 2'-fucosyllactose (2'-FL), difucosyllactose (DFL), 3-FL en LNFP-I, twee kernneutrale HMO's lacto-N-tetraose (LNT), lacto-N-neotetraose (LNnT), en tot slot twee gesialyleerde HMO's: 3'-sialyllactose (3'-SL) natriumzout en 6'-sialyllactose (6'-SL) natriumzout.

"Deze toelatingen weerspiegelen een groeiend begrip van de potentiële voordelen van HMO's in het vroege leven en na de kindertijd, waardoor ongekende mogelijkheden ontstaan voor op maat gemaakte voedingsoplossingen, aldus" Dr Christoph Röhrig, hoofd van het Global HMO Regulatory Affairs team bij dsm-firmenich. "Van zuigelingenvoeding tot voedingssupplementen voor volwassenen, we zijn nu klaar om verschillende HMO-mengseloplossingen en -toepassingen te verkennen die voeding en gezondheid ondersteunen gedurende het hele leven."

Dr. Marta Miks, Senior Regulatory & Scientific Affairs Manager bij dsm-firmenich, voegt hieraan toe: "De goedkeuring van LNFP-I/2'-FL is een belangrijke mijlpaal, want het is de eerste goedkeuring voor een pentasaccharide HMO in zowel het VK als de EU. Dit breidt onze portfolio uit tot meer dan tri- en tetrasaccharide HMO's en toont onze toewijding aan innovatie in voeding voor jonge kinderen. Met name LNFP-I is een van de meest voorkomende HMO's in moedermelk. De goedkeuring ervan, samen met die van 3-FL in het Verenigd Koninkrijk, stelt ons in staat producten te ontwikkelen die de complexe samenstelling van moedermelk beter weerspiegelen om een gezondere ontwikkeling van zuigelingen te ondersteunen. Omdat we de potentiële voordelen van HMO's blijven ontdekken, maken deze goedkeuringen de weg vrij voor nieuw onderzoek en mogelijkheden voor productinnovatie buiten de voeding voor het eerste levensstadium alleen."

Ga voor meer informatie over dsm-firmenich's baanbrekende portfolio van de volgende generatie HMO's en het baanbrekende onderzoek achter deze unieke ingrediënten naar: HMO's for Early Life | dsm-firmenich Health, Nutrition & Care

Over dsm-firmenich

Als innovators op het gebied van voeding, gezondheid en schoonheid bedenkt, produceert en combineert dsm-firmenich essentiële voedingsstoffen, smaken en geuren om de groeiende wereldbevolking te laten gedijen. Met ons uitgebreide assortiment oplossingen, met natuurlijke en hernieuwbare ingrediënten en gerenommeerde capaciteiten op het gebied van wetenschap en technologie, werken we aan het creëren van wat essentieel is voor het leven, wat wenselijk is voor consumenten en wat duurzamer is voor de planeet. dsm-firmenich is een Zwitsers-Nederlands bedrijf, genoteerd aan Euronext Amsterdam, met activiteiten in bijna 60 landen en een omzet van meer dan € 12 miljard. Met een divers, wereldwijd team van bijna 30.000 werknemers brengen we vooruitgang tot leven™, elke dag, overal, voor miljarden mensen.

dsm-firmenich Gezondheid, voeding & zorg

Beleggers

dsm-firmenich Gezondheid, voeding & zorg

Hoe kunnen we je helpen?

• Nieuw productconcept

Heb je een idee voor je volgende project of baanbrekende innovatie? Laten we de koppen bij elkaar steken.

• Monsteraanvraag

Geloof ons niet op ons woord. Ontdek hoe onze oplossingen uw productontwikkeling kunnen ondersteunen.

• Offerteaanvraag

Vertel ons over uw projectbehoeften. We maken een offerte op maat.

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.