mei 2, 2023

DSM geeft Q1 2023 trading update

Persberichten Bedrijfsnieuws Nieuws over financiën en regelgeving

Heerlen, NL, 2 mei 2023 07:00 CET

Per 28 april 2023 bezit DSM-Firmenich AG 96,1% van de gewone aandelen in DSM N.V. Op 8 mei 2023 zal Firmenich International SA deel gaan uitmaken van DSM-Firmenich AG door middel van de Firmenich Inbreng (zoals gedefinieerd in de Offering Circular van 22 november 2022). Totdat de notering van de gewone aandelen DSM aan Euronext Amsterdam wordt beëindigd, blijft DSM N.V. onderworpen aan de openbaarmakingsvereisten onder de toepasselijke wetgeving en rapporteert vandaag een Trading Update over de resultaten van het eerste kwartaal van 2023.

Hoogtepunten1,2
Voortgezette activiteiten:
  • Health, Nutrition & Bioscience behaalde een omzet van €1.875m, met een autonome omzetdaling van 7% en een Aangepaste EBITDA van €302m, een daling van 23%.
    • Animal Nutrition & Health kende uitzonderlijke omstandigheden met aanhoudend lage vitamineprijzen door hogere inkoopkosten en een zwakke vraag in China.
    • Health, Nutrition & Care en Food & Beverage handhaafden gezonde marges door prijsinitiatieven en door winstgevendheid boven volume te stellen.
Kerncijfers - Voortgezette activiteiten
in € miljoenQ1 2023Q1 2022% VeranderingVolumePrijs/mixFXAndere
Verkoop1,8892,008-6%-8%1%1%0%
HNB1,8751,987-6%-8%1%1%0%
 ANH786881-11%-8%-4%1%0%
 HNC7257260%-7%5%2%0%
 FNB356362-2%-11%7%2%0%
Aangepaste EBITDA278367-24%
HNB302391-23%
Bedrijven-24-24
Aangepaste EBITDA-marge14.7%18.3%
HNB16.1%19.7%
Verklaring Co-CEO

Geraldine Matchett en Dimitri de Vreeze, Co-CEO's, reageerden: "Onze resultaten over het eerste kwartaal worden gerapporteerd over een vergelijkbare periode die nog niet werd beïnvloed door de hoge wereldwijde inflatie, waarvan de effecten tot in 2023 hoog blijven. De vitamineprijzen, vooral die van vitamine A, zijn ook laag gebleven, ondanks de veerkrachtige vraag van eindgebruikers. In dit klimaat blijven we ons richten op prijsacties en geven we prioriteit aan winstgevendheid boven verkoopvolumes. Deze aanpak heeft onze marges ondersteund, die opeenvolgend zijn verbeterd in het eerste kwartaal van dit jaar.

We verwachten geen significante verbetering van deze omstandigheden in het tweede kwartaal. We verwachten echter een sterkere tweede helft van het jaar voor alle activiteiten, wanneer de inflatiedruk afneemt, de volumes herstellen, vooral in China, en de vitamineprijzen beginnen te normaliseren.

Vooruitkijkend naar de toekomst zijn we zeer verheugd over de overweldigend positieve reactie op de omwisseling van DSM-aandelen in DSM-Firmenich-aandelen. Het aandeel DSM-Firmenich wordt sinds 18 april verhandeld op Euronext Amsterdam en met de inbreng van Firmenich op 8 mei hebben we onze fusie voltooid, waarmee we de wereldwijd leidende creatie- en innovatiepartner op het gebied van voeding, gezondheid en schoonheid hebben gecreëerd."

Vooruitzichten 2023

Met de aanstaande voltooiing van de fusie, zodra de activiteiten van DSM en Firmenich zijn geconsolideerd en het gecombineerde businessplan door de raad van bestuur van DSM-Firmenich is goedgekeurd, is het de bedoeling dat DSM-Firmenich bij de publicatie van zijn halfjaarcijfers op 2 augustus 2023 een vooruitblik geeft voor de rest van 2023.

De volledige versie van dit persbericht vindt u hier.

1. Voortgezette bedrijfsactiviteiten geeft de resultaten weer van DSM's Health, Nutrition & Bioscience en Corporate Activities vanaf 1 januari 2022. De Materials-activiteiten van DSM zijn met ingang van 1 januari 2022 gereclassificeerd naar Beëindigde bedrijfsactiviteiten.

2.  Aangepaste EBITDA is een alternatieve prestatiemaatstaf (APM) die de resultaten uit gewone bedrijfsactiviteiten weergeeft. Organische omzetgroei is de totale impact van volume en prijs/mix.

Voor meer informatie:

dsm-firmenich investor relations vragen:
e-mail: investors@dsm-firmenich.com

dsm-firmenich media vragen:
e-mail: media@dsm-firmenich.com

Toekomstgerichte uitspraken

Dit persbericht kan toekomstgerichte uitspraken bevatten met betrekking tot de toekomstige (financiële) prestaties en positie van dsm-firmenich. Dergelijke verklaringen zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen, schattingen en projecties van dsm-firmenich en informatie waarover het bedrijf op dit moment beschikt. dsm-firmenich waarschuwt lezers dat dergelijke verklaringen bepaalde risico's en onzekerheden met zich meebrengen die moeilijk te voorspellen zijn en daarom moet worden begrepen dat vele factoren ertoe kunnen leiden dat de werkelijke prestaties en positie wezenlijk verschillen van deze verklaringen. dsm-firmenich heeft geen verplichting om de verklaringen in dit persbericht bij te werken, tenzij dit wettelijk verplicht is. De Engelstalige versie van dit persbericht prevaleert boven andere taalversies.

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.