oktober 26, 2012

DSM neemt Cargills culturen- en enzymenactiviteiten over

DSM neemt Cargills culturen- en enzymenactiviteiten over in een all-cash transactie voor een totale ondernemingswaarde van €85 miljoen.

Heerlen, NL, 26 Okt 2012 09:15 CEST

Koninklijke DSM, de wereldwijde Life Sciences en Materials Sciences onderneming, kondigde vandaag aan dat het overeenstemming heeft bereikt met Cargill over de overname van Cargills culturen- en enzymenactiviteiten in een all cash transactie voor een totale ondernemingswaarde van €85 miljoen. Afhankelijk van de gebruikelijke voorwaarden zal de transactie naar verwachting in de komende paar maanden worden afgerond. DSM en Cargill kondigden op 20 september 2012 aan in exclusieve besprekingen te zijn over deze transactie.

De culturen en enzymen business van Cargill is een toonaangevende wereldwijde producent van culturen en enzymen voor de zuivel- en vleesindustrie met productievestigingen in Wisconsin (VS) en Frankrijk. Het bedrijf heeft een sterke pijplijn van nieuwe producten die gebouwd zijn op drie technologische pijlers: textuurtoolbox, snelle verzuring voor een betere kaasopbrengst en cultuuraroma-systemen. Het bedrijf genereert een netto-omzet van ongeveer €45 miljoen per jaar met ongeveer 200 werknemers.

De markt voor culturen en enzymen wordt geschat op meer dan € 1 miljard en groeit gestaag met meer dan 5% per jaar. Toepassingen zijn vooral te vinden in zuivelproducten, die nog steeds een gezonde en smakelijke aantrekkingskracht hebben op consumenten over de hele wereld. De groeiende diversiteit aan zuivelproducten vraagt om veelzijdige cultuuraanbiedingen die niet alleen de smaak, textuur en mondgevoelkenmerken verbeteren, maar ook gezondheidsvoordelen (minder vet, minder suiker, etc.) en gemak.

Door de samenvoeging van de culturen- en enzymenactiviteiten van Cargill met de zuivelactiviteiten van DSM Food Specialties ontstaat een sterke wereldspeler, die DSM in staat stelt de omzetgroei te stimuleren en aanzienlijke synergieën te realiseren op het gebied van wereldwijde productie en klantenbereik, alsmede innovatiemogelijkheden op het gebied van biotechnologie en SG&A.

De combinatie van de twee bedrijven zal DSM in staat stellen zijn ambitie waar te maken om een toonaangevende leverancier van culturen en enzymen voor de wereldwijde zuivelmarkt te worden en zal DSM's groeiplannen voor zijn activiteiten, die blijven profiteren van de vraag van de consument naar veelzijdigere zuivelproducten, aanzienlijk versnellen. De overname versterkt DSM's wereldwijde positie in zuivelingrediënten met enzymen, PUFA's, vitaminen, culturen, probiotica, bio-activa, conserveringssystemen en tests.

Stephan Tanda, lid van de Raad van Bestuur van DSM en verantwoordelijk voor het Nutrition-cluster, zei: "Dit is een zeer belangrijke groeibevorderende acquisitie voor onze Food Specialties business en past volledig in onze strategie. We blijven waarde creëren voor alle stakeholders door innovatieve, duurzame oplossingen te bieden voor de grootste huidige en toekomstige uitdagingen in de wereld".

Hans-Christian Ambjerg, President DSM Food Specialties, zegt hierover: "We zijn erg enthousiast over deze kans om kritische massa op te bouwen en onze klanten sneller van dienst te zijn met meer innovatieve oplossingen. We kijken ernaar uit om de Cargill medewerkers met hun grote kennis en expertise te verwelkomen."

De overname van Cargills culturen en enzymen is de achtste overname in het Nutrition-cluster sinds DSM in september 2010 zijn bedrijfsstrategie DSM in motion: driving focused growth bekendmaakte. Deze overnames vormen een integraal onderdeel van DSM's strategie voor zijn Nutrition-cluster en zullen bijdragen aan de huidige en toekomstige groei van DSM's aantrekkelijke portfolio in gezondheid, voeding en materialen.

Senior communicatiemanager

Vice-voorzitter Investeerdersrelaties

Mediarelaties

Investeerdersrelaties

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.