december 17, 2015

DSM en WFP herbevestigen samenwerking in strijd tegen wereldwijde ondervoeding

DSM en het World Food Programme van de Verenigde Naties ondertekenen een overeenkomst die hun bestaande samenwerking om verborgen honger en ondervoeding in ontwikkelingslanden te bestrijden verlengt tot 2018.

Heerlen, NL, 17 Dec 2015 17:00 CET

Koninklijke DSM, een wereldwijd opererende onderneming actief op het gebied van gezondheid, voeding en materialen, en het World Food Programme (WFP) van de Verenigde Naties, 's werelds grootste humanitaire organisatie die wereldwijd honger bestrijdt, hebben vandaag een overeenkomst getekend die hun bestaande samenwerking op om verborgen honger en ondervoeding in ontwikkelingslanden te bestrijden, met drie jaar verlengt (tot 2018).. DSM en het WFP zullen proberen het aantal mensen dat profiteert van hun samenwerking verder te vergroten en de voedingswaarde van het voedsel dat het WFP uitdeelt aan de meest kwetsbare begunstigden verder te verbeteren.

Het publiek-private partnerschap van DSM met het WFP, dat sinds 2007 bestaat, heeft bijgedragen aan de verbetering van de voeding van miljoenen begunstigden, met een sterke focus op jonge kinderen en zwangere en zogende vrouwen, met essentiële vitaminen, voedingsstoffen en verrijkte rijst. In 2014 bereikte het partnerschap in totaal 25,1 miljoen begunstigden, waaronder 6,1 miljoen kinderen in schoolvoedingsprogramma's, waarmee het doel van het partnerschap om in 2015 meer dan 25 miljoen mensen per jaar te bereiken eerder dan gepland werd bereikt.

Naast de focus op de eerste 1000 dagen van het leven (vanaf de conceptie tot de tweede verjaardag), lag de focus op nieuwe grootschalige verrijkingsmethoden waarmee grote groepen met verbeterde voeding kunnen worden bereikt. Rijstverrijking is bijvoorbeeld een basisproduct dat door miljarden mensen wordt gegeten. Met de technologie en producten van DSM kan het een vitale bron van essentiële voedingsstoffen zijn.

Wereldwijd lijden ongeveer 2 miljard mensen aan de gevolgen van een tekort aan micronutriënten. Vitamine- en mineralentekorten zijn verantwoordelijk voor naar schatting 7% van de wereldwijde ziektelast, terwijl tekorten aan ijzer, vitamine A en zink tot de top 10 van belangrijkste doodsoorzaken door ziekte in ontwikkelingslanden behoren. De mentale ontwikkeling van 40-60% van de kinderen in ontwikkelingslanden is aangetast door onzekere voeding en een tekort aan micronutriënten. Suppletie en verrijking van micronutriënten zijn door de Consensus van Kopenhagen uitgeroepen tot de belangrijkste ontwikkelingsinvesteringen: ondervoeding kan het BBP van een land met minstens 2-3% verlagen.

DSM levert wetenschappelijke expertise, producten en technische en financiële assistentie en helpt zo het WFP om de voedselvoorziening en voedselkwaliteit te verbeteren door op maat gemaakte, kant-en-klare oplossingen toe te voegen die essentiële micronutriënten leveren. Behalve met verrijkte rijst heeft DSM het WFP ook geholpen met het verbeteren van de formule van haar verrijkte mengvoedingsmiddelen. Allemaal op nationaal, regionaal en mondiaal niveau. Daarnaast ondersteunt DSM het WFP bij de ontwikkeling van een op voeding gerichte cursus aan de New York University.

DSM-medewerkers zijn actief betrokken bij het WFP en organiseren en nemen deel aan evenementen die bewustzijn creëren rond het probleem van ondervoeding, waaronder fondsenwerving. Daarnaast ondersteunen DSM-medewerkers verschillende WFP-projecten met vrijwillige expertopdrachten in Zambia, Guatemala, Kenia en Bangladesh.

Feike Sijbesma, CEO en voorzitter van de Raad van Bestuur van DSM, zegt hierover: "Een einde maken aan honger en ondervoeding is de volgende stap in onze beschaving. Voedselverrijking speelt een belangrijke rol. Als 's werelds grootste producent van vitamines en andere microvoedingsstoffen nemen we duidelijk onze verantwoordelijkheid om honger en ondervoeding te helpen uitbannen door kennis en productoplossingen te bieden. Samen helpen WFP en DSM om inzichten in succesvolle voedingsinterventies te bevorderen, als onderdeel van het Scaling Up Nutrition-netwerk. Sinds ons partnerschap met het WFP in 2007 van start ging, hebben we onze impact met succes opgeschaald naar meer dan 25 miljoen begunstigden per jaar. Nu is het tijd om ons partnerschap te verdiepen door nog betere kwaliteit voedingsproducten te leveren en tegelijkertijd lokale economieën voor te bereiden op het aanbieden van voedingsrijke producten die beschikbaar, betaalbaar en aantrekkelijk zijn, want uiteindelijk is economische ontwikkeling de beste manier om uit de armoede te komen."

Ertharin Cousin, uitvoerend directeur van het Wereldvoedselprogramma: "Investeren in voedingsoplossingen voor de meest kwetsbare mensen ter wereld is een essentieel onderdeel van de strijd tegen honger in de wereld. Met de voortdurende steun van DSM zet het WFP zich in voor het juiste voedsel op het juiste moment, vooral voor kinderen in de eerste 1000 dagen van hun leven. Bij het opbouwen van het potentieel van toekomstige generaties is er geen substituut voor goede voeding."

Om dit vitale partnerschap te versterken, zullen DSM en het WFP in gesprek blijven met overheden en belanghebbenden en zullen ze fondsenwervingsactiviteiten door DSM-medewerkers stimuleren, vanuit de overtuiging van de onderneming dat bedrijven niet kunnen slagen in een samenleving die faalt.

DSM heeft een track record in het aanpakken van ondervoeding en heeft zich ontpopt als een van de industrieleiders op dit gebied, vaak geraadpleegd door organisaties van de Verenigde Naties, overheden, de academische wereld en NGO's. Naast DSM's partnerschap met het WFP helpt de onderneming ondervoeding uit te bannen via het langlopende humanitaire Sight and Life-programma en het DSM Nutrition Improvement Program, een bedrijfsprogramma dat technische en wetenschappelijke ondersteuning biedt voor supplementatieprogramma's en voor de verrijking van basisvoedingsmiddelen met essentiële vitaminen en mineralen in ontwikkelingslanden.

Senior communicatiemanager

Vice-voorzitter Investeerdersrelaties

Mediarelaties

Investeerdersrelaties

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.