december 7, 2017

RMI casestudy toont succesvolle bundeling van de vraag van bedrijven naar hernieuwbare energie

In het rapport wordt beschreven hoe vier grote zakelijke inkopers van duurzame energie samenkwamen om met succes de vraag te bundelen en gezamenlijk meerdere PPA's voor windenergie in Europa te ondertekenen.

Sittard, NL, 07 Dec 2017 14:15 CET

Vandaag heeft het Business Renewables Center van het Rocky Mountain Institute (RMI) een nieuwe casestudy gepubliceerd: . Deze casestudy laat een unieke samenwerking zien tussen vier bedrijven - AkzoNobel, DSM, Google en Philips - om gezamenlijk te onderhandelen over stroomafnameovereenkomsten (PPA's) met windprojecten in Nederland.

Het consortium heeft tot nu toe twee PPA's ondertekend, een in oktober 2016 voor het 102 megawatt Krammer Wind Park project en de andere in december 2016 voor het 34 MW Bouwdokken Wind Park project.

"Wij van het Business Renewables Center (BRC) juichen AkzoNobel, DSM, Google en Philips toe voor het behalen van een vroeg succes in de gezamenlijke inkoop van duurzame energie," aldus Roberto Zanchi, senior associate bij het Rocky Mountain Institute en hoofdauteur van de casestudy. "We hebben sterk het gevoel dat aggregatie een winnende strategie kan zijn voor kopers van hernieuwbare energie in bedrijven, en dit model laat zien dat het inderdaad mogelijk is om zakelijke motieven, prioriteiten en operationele teams op één lijn te krijgen om een PPA te sluiten."

De deals van het Dutch Wind Consortium zijn een van de eerste voorbeelden van de succesvolle transactie van de gezamenlijke vraag van bedrijven op de markten voor schone energie. Andere voorbeelden zijn een deal tussen drie partijen in Massachusetts in oktober 2016 en een zonne-energiedeal uit 2014 tussen de George Washington University, de American University en het George Washington University Hospital.

De casestudy van het Business Renewable Center beschrijft verschillende belangrijke elementen van de deal, waaronder: de consortiumpartners en hun duurzaamheidsbeloften, de voordelen en uitdagingen van het consortiummodel voor het inkopen van hernieuwbare energie, het aggregatieproces van het consortium, de PPA-structuur van de deals van het consortium, een samenvatting van de geleerde lessen en een overzicht van de Nederlandse markt.

"Het behalen van onze doelstellingen om in 2050 koolstofneutraal te zijn en om in 2020 45% hernieuwbare energie te realiseren, zijn van groot belang voor ons bedrijf," aldus Marcel Galjee, directeur energie bij AkzoNobel. "Het was van cruciaal belang om de juiste partners te selecteren om deze uitdaging samen aan te gaan, en we zijn erg blij dat we kunnen samenwerken met bedrijven die zich ook inzetten voor een bedrijfscultuur van duurzaamheid."

"Gedeeld leiderschap bleek een belangrijk onderdeel te zijn van het vermogen van het consortium om tot een voor beide partijen gunstige deal te komen," aldus Sim van der Linde, projectdirecteur duurzame energie bij DSM. "Het was belangrijk voor ons dat de andere partners zich net zo inzetten om een PPA af te sluiten, en we zijn erg blij dat we met deze deals ons doel van 50% ingekochte hernieuwbare elektriciteit in 2025 dichterbij kunnen brengen."

"Dit jaar bereikt Google 100% hernieuwbare energie voor onze wereldwijde activiteiten," aldus Marc Oman, EU energy lead, Google Global Infrastructure. "Het succes met dit consortium heeft een belangrijke rol gespeeld in onze wereldwijde plannen voor hernieuwbare energie en als bedrijf kijken we ernaar uit om innovatie te blijven stimuleren voor de inkoop van hernieuwbare energie door bedrijven."

"Als duurzaam bedrijf in gezondheidstechnologie staat een gezonde planeet centraal in onze missie om het leven van mensen te verbeteren. Duurzame energie helpt ons bij ons vijfjarenplan om in 2020 CO2-neutraal te zijn voor al onze activiteiten," aldus Simon Braaksma, senior director Group Sustainability bij Philips. "We waren blij dat we de boekhoudkundige strategie voor het consortium mochten leiden, en willen graag andere inkopers helpen om manieren te vinden om effectief een gezamenlijke inkoopstrategie voor hernieuwbare energie op te bouwen."

André van der Elsen

Senior communicatiemanager

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.