augustus 2, 2022

DSM rapporteert resultaten H1 2022

Een goede halfjaarprestatie ondersteund door een veerkrachtige marktvraag.

Heerlen, NL, 02 Aug 2022 07:00 CET

Hoogtepunten1,2,3

Voortgezette activiteiten:

• Health, Nutrition & Bioscience heeft een goed eerste halfjaar achter de rug met een omzetstijging van 17%, een autonome omzetstijging van 10% en een aangepaste EBITDA die met 8% is gestegen.
        o   Diervoeding & Health: organische omzet +10%
        o   Health Nutrition & Care: autonome omzet +9%
        o   Voeding & Dranken: autonome omzet +10%
  • Aangepaste nettowinst steeg met 14% tot €335m
  • Aangepaste netto operationele vrije kasstroom van €0m, door hoger werkkapitaal
  • Interim-dividend van € 0,93 per gewoon aandeel
  • Vooruitzichten voor het hele jaar 2022 ongewijzigd

Totaal Groep:

• Nettowinst van €458m
Kerncijfers - voortgezette bedrijfsactiviteiten
in € miljoenH1 2022H1 2021% VeranderingVolumePrijs/mixFXAndere
Verkoop4,1153,51717%2%8%5%2%
 HNB4,0763,47117%2%8%5%2%
  ANH1,8391,58116%-1%11%6%
  HNC1,4641,26016%5%4%7%
  F&B75360924%5%5%5%9%
Aangepaste EBITDA7466938%
  HNB794741
  Bedrijven-48-48
Aangepaste EBITDA-marge18.1%19.7%
 HNB19.5%21.3%

1) Als gevolg van de herclassificatie van DSM's Materials-activiteiten naar Discontinued Operations geeft Continuing Operations nu de resultaten weer van DSM's Health, Nutrition & Bioscience en Corporate Activities. Zie hieronder voor meer informatie.

2) DSM's Health, Nutrition & Bioscience structuur werd van kracht op 1 januari 2022. Zie hieronder voor meer informatie.

3) Aangepaste EBITDA is een alternatieve prestatiemaatstaf (APM) die de resultaten uit gewone bedrijfsactiviteiten weergeeft. Organische omzetgroei is de totale impact van volume en prijs/mix. De aangepaste netto vrije kasstroom uit bedrijfsactiviteiten is de kasstroom uit bedrijfsactiviteiten, gecorrigeerd voor de kasstroom van de APM-aanpassingen, minus de kasstroom van investeringen en trekkingsrechten.

Verklaring Co-CEO's

Geraldine Matchett en Dimitri de Vreeze, Co-CEO's, reageerden: "Onze activiteiten op het gebied van gezondheid, voeding & Bioscience hebben een goede halfjaarprestatie geleverd, ondersteund door een veerkrachtige marktvraag en sterke prijsstelling. We zijn trots op onze mensen die blijven presteren voor onze klanten onder moeilijke omstandigheden in de toeleveringsketen. Hoewel we de uitdagende wereldwijde macro-economische omgeving erkennen, zien we een aanhoudend goede marktvraag, positief prijsmomentum en gunstige wisselkoerseffecten die onze vooruitzichten voor het hele jaar ondersteunen.

Het eerste halfjaar markeerde een cruciaal moment in onze geschiedenis, omdat we de laatste fase van onze opwindende strategische transformatie bereikten. We kondigden onze intentie aan om te fuseren met Firmenich, 's werelds grootste particuliere geur- en smaakbedrijf, om de toonaangevende creatie- en innovatiepartner in voeding, schoonheid en welzijn te creëren. We bereikten ook een overeenkomst om onze twee overblijvende Materials activiteiten te verkopen.

Als een doelgericht bedrijf versnellen we ook onze route naar net nul door onze doelstellingen voor hernieuwbare elektriciteit en de reductie van broeikasgasemissies te verbeteren, terwijl we voortdurend proberen onze positieve impact voor alle belanghebbenden te vergroten."

Vooruitzichten 2022

Na de aankondigingen in april en mei 2022 van de voorgenomen verkoop van DSM's twee resterende Materials-activiteiten, worden deze nu gerapporteerd als activa aangehouden voor verkoop en als beëindigde bedrijfsactiviteiten. In de toekomst zal DSM alleen vooruitzichten geven voor de voortgezette activiteiten (Health, Nutrition & Bioscience, en Corporate Activities). De vooruitzichten voor deze voortgezette activiteiten zijn ongewijzigd: DSM verwacht een hoog-enkelcijferige stijging van de Aangepaste EBITDA.

Strategie

DSM's doelgerichte, prestatiegedreven strategie heeft duurzaamheid en innovatie als belangrijke groeimotoren van een op de lange termijn gericht plan, ondersteund door ambitieuze doelstellingen op het gebied van People, Planet en Profit.

Nieuwe organisatie voor gezondheid, voeding & Bioscience rapporteert vanaf 2022

In september 2021 kondigde DSM de versnelling aan van zijn strategische reis om een volledig gefocuste Health, Nutrition & Bioscience ('HNB') onderneming te worden, vanaf 1 januari 2022 georganiseerd in drie marktgerichte business groups: Diervoeding & Gezondheid, Gezondheid, Voeding & Zorg en Voeding & Drank.

Deze structuur stelt DSM in staat zijn sterke combinatie van wetenschappelijke competenties en groeiende portfolio van voedings- en gezondheidsoplossingen in te zetten, en de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van digitale technologie en biowetenschap te benutten om de grote milieu- en maatschappelijke uitdagingen van de wereldwijde voedselsystemen aan te pakken.

Recente acquisities en desinvesteringen

Op 20 april 2022 kondigde DSM aan dat het een overeenkomst had bereikt voor de verkoop van zijn Protective Materials business aan Avient Corporation voor een bedrijfswaarde van €1,44 miljard. DSM verwacht na afronding €1,33 miljard netto in contanten te ontvangen, na transactiekosten en vermogenswinstbelasting. De voltooiing van de transactie, die alleen afhankelijk is van de gebruikelijke voorwaarden en goedkeuringen, wordt verwacht in de tweede helft van 2022.

Op 31 mei 2022 kondigde DSM aan dat het een overeenkomst had bereikt voor de verkoop van zijn Engineering Materials-activiteiten aan Advent International en LANXESS voor een bedrijfswaarde van €3,85 miljard. DSM verwacht na afronding van de transactie netto ongeveer €3,5 miljard in contanten te ontvangen, na transactiekosten en vermogenswinstbelasting. De voltooiing van de transactie, die alleen afhankelijk is van de gebruikelijke voorwaarden en goedkeuringen, wordt verwacht in H1 2023.

DSM heeft deze activiteiten geherclassificeerd als activa aangehouden voor verkoop en ze gepresenteerd als beëindigde bedrijfsactiviteiten in de winst- en verliesrekening. Voortgezette bedrijfsactiviteiten weerspiegelt nu de resultaten van de drie HNB business groups en Corporate Activities.

Naar aanleiding van deze wijzigingen heeft DSM aangepaste vergelijkende cijfers van voorgaande jaren gepubliceerd.

Fusie

Op 31 mei 2022 maakten DSM en Firmenich bekend dat ze een overeenkomst zijn aangegaan om de toonaangevende creatie- en innovatiepartner op het gebied van voeding, schoonheid en welzijn te worden. DSM en Firmenich verwachten dat de voorgenomen combinatie in H1 2023 wordt afgerond. Alle gerelateerde informatie is te vinden op www.creator-innovator.com.

Duurzaamheid

DSM wil waarde creëren voor alle belanghebbenden door de gerichte ontwikkeling van wetenschappelijke innovatie en de toepassing van een groeiend portfolio van oplossingen die een positieve invloed hebben op mens en milieu, in lijn met de doelgerichte, prestatiegedreven langetermijnstrategie. Deze aanpak wordt versterkt door verbeteringen in de duurzaamheid van DSM's eigen activiteiten, het voortdurend verhogen van de veiligheids- en kwaliteitsnormen en het bevorderen van de gezondheid en het welzijn van alle medewerkers.

Planet doelstellingen vooruitgang

In de eerste helft van 2022 boekte DSM verdere vooruitgang op weg naar netto nul broeikasgasemissies in de gehele waardeketen in 2050. Initiatieven zijn onder andere de installatie van ultramoderne koelmachines in meerdere vestigingen in China en samenwerking met grote leveranciers om middelen in te voeren om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen.

Voortbouwend op de snelle acties van de afgelopen jaren, heeft DSM nu aangekondigd een versnelling door te voeren in zijn plan om elektriciteit in te kopen uit hernieuwbare bronnen, met als doel om in 2030 wereldwijd 100% hernieuwbare elektriciteit in te kopen, tegenover 75%. In dit kader heeft DSM ook herziene scope 1- en scope 2-emissiereductiedoelstellingen ter onafhankelijke beoordeling voorgelegd aan het Science Based Targets-initiatief (SBTi). De uitkomst wordt later dit jaar verwacht. DSM zal ook overstappen van een relatieve intensiteitsdoelstelling voor de reductie van indirecte broeikasgasemissies in de waardeketen (scope 3) naar een absolute reductiedoelstelling. Het precieze doel wordt momenteel afgerond en zal volgend jaar worden voorgesteld voor validatie met de SBTi.

Om DSM's klanten beter te ondersteunen bij het leveren van duurzame en gezonde oplossingen, heeft DSM een nieuwe methodologie ontwikkeld voor het sturen van productportfolio's. Deze maakt een betere vergelijkbaarheid mogelijk, ondersteunt de rapportage op basis van nieuwe en toekomstige eisen van regelgevende instanties en creëert transparantie over onze bijdrage aan het behalen van de UN Sustainability Development Goals. Details van deze methodologie zijn beschikbaar hier.

DSM blijft zich inzetten voor het verkrijgen van een redelijke mate van zekerheid voor haar impactrapportage. Dit omvat kwantificeerbare vooruitgang ten opzichte van de in september 2021 aangekondigde verbintenissen om dringende maatschappelijke en milieuproblemen aan te pakken die verband houden met de manier waarop de wereld voedsel produceert en consumeert.

Duurzaamheid KPI's 2022
Vooruitgang People doelstellingen

De prioriteit van DSM blijft van oudsher de veiligheid, de gezondheid en het welzijn van mensen. Het bedrijf bleef in de eerste helft van 2022 proactieve maatregelen nemen om werknemers en hun gezinnen te ondersteunen, door lokale gezondheidsinitiatieven uit te breiden en waar mogelijk hybride werken mogelijk te maken. DSM is ook doorgegaan met het boeken van vooruitgang op het gebied van brede inclusie en diversiteit, door het onderschrijven van zeer gemotiveerde 'employee resource groups' en door de vertegenwoordiging van vrouwen op directieniveau te versnellen. DSM's verbetering in het aantal registreerbare veiligheidsincidenten sloeg om na in januari een historisch dieptepunt te hebben bereikt. Omdat het bedrijf ernaar streeft om incidenten- en letselvrij te blijven, heeft DSM het aantal persoonlijke trainingen verhoogd en zijn er nu weer bezoeken op locatie mogelijk na de COVID-19 beperkingen.

Hoogtepunten 2e kwartaal

Resultaten uit voortgezette bedrijfsactiviteiten:

• Gezondheid, Voeding & Bioscience leverde een solide kwartaal af met een omzetstijging van 19%, een autonome omzetstijging van 10% en een Aangepaste EBITDA die met 5% steeg, ondanks COVID-19 lockdowns in China en verstoringen in de toeleveringsketen.

o   Diervoeding & Health: +11% organische omzetgroei
                    o   Gezondheid, Voeding & Zorg: +7% organische omzetgroei
                    o   Food & Beverage: +10% autonome omzetgroei

Kerncijfers - voortgezette bedrijfsactiviteiten
in € miljoenQ2 2022Q2 2021% VeranderingVolumePrijs/mixFXAndere
Verkoop2,1071,79018%1%8%7%2%
  HNB2,0891,76019%2%8%7%2%
    ANH95880319%0%11%8%
    HNC73863516%2%5%9%
    F&B39131325%3%7%6%9%
Aangepaste EBITDA3793605%
  HNB403382
  Bedrijven-24-22
Aangepaste EBITDA
marge
18.0%20.1%
  HNB19.3%21.7%

Het tweede kwartaal werd gekenmerkt door een veerkrachtige marktvraag, sterke prijzen en gunstiger wisselkoerseffecten.

Animal Nutrition & Health presteerde goed, behalve in China waar de consumentenvraag te lijden had onder de COVID-19 lockdowns.

Zowel Health, Nutrition & Care als Food & Beverage hadden een goed kwartaal met verkopen die werden ondersteund door een aanhoudend goede marktvraag en succesvolle prijsinitiatieven, deels tenietgedaan door enkele producttekorten die resulteerden in achterstallige bestellingen.

Over het algemeen verbeterden de omstandigheden tijdens het kwartaal met een sterke volume- en prijsimpuls in juni en op weg naar het derde kwartaal.

De aangepaste EBITDA steeg met 5% met een bijdrage van 1% van M&A en 6% van wisselkoerseffecten, waarbij de impact van de COVID-19 lockdowns in China geschat wordt op ongeveer 3%. Hogere prijzen compenseren grotendeels de voortdurend stijgende energie-, input- en logistieke kosten, zij het met enige vertraging.

Dit resulteerde in een Aangepaste EBITDA-marge van 19,3% voor HNB die het verwaterende wiskundige effect van deze prijsverhogingen en wisselkoerseffecten van 160 basispunten weerspiegelt. Zonder dit effect zou de marge ongeveer 21% zijn geweest.

Senior communicatiemanager

Vice-voorzitter Investeerdersrelaties

Gareth Mead

Senior communicatiemanager

Vice-President Investeerdersrelaties

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.