januari 28, 2011

Samenwerking tussen DSM en USAID om voedingsuitdagingen in ontwikkelingslanden aan te gaan

DSM en United States Agency for International Development (USAID) om samen te werken en collectief te werken aan de voedingsuitdagingen in ontwikkelingslanden.

Heerlen, NL, 28 jan 2011 10:15 CET

Koninklijke DSM N.V., de wereldwijde Life Sciences en Materials Sciences onderneming met hoofdkantoor in Nederland, en de United States Agency for International Development (USAID) kondigen vandaag aan dat ze gaan samenwerken en gezamenlijk gaan werken om de voedingsuitdagingen in ontwikkelingslanden het hoofd te bieden.

DSM en USAID verwachten hun respectieve competenties, expertise, producten en diensten te kunnen inzetten ter ondersteuning van gezamenlijke activiteiten die gericht zijn op het voorzien in de behoeften aan micronutriënten van bevolkingsgroepen in ontwikkelingslanden. DSM en USAID hebben een Memorandum of Understanding ondertekend voor deze samenwerking tijdens het World Economic Forum in Davos, Zwitserland.

De samenwerking zal in eerste instantie gericht zijn op rijstverrijking; het bereiken van de voedingsdoelstellingen als onderdeel van Feed the Future, het wereldwijde honger- en voedselzekerheidsinitiatief van de Amerikaanse overheid, en het Amerikaanse Global Health Initiative; ondersteuning van de 1000 dagen-inspanningen om landen te helpen een vliegende start te maken met de Scaling Up Nutrition Road Map met de steun van andere ontwikkelingspartners. Daarnaast zal DSM input leveren aan USAID's Office of Food For Peace om de voedingswaarde, kwaliteit, houdbaarheid en methoden voor het testen van voedselhulpgoederen te helpen verbeteren.

"We zijn op dit moment getuige van een ongeëvenaarde kans voor innovatieve, grootschalige partnerschappen met de particuliere sector om een significante impact te hebben op honger en voeding wereldwijd. USAID is trots op deze nieuwe samenwerking met DSM, 's werelds grootste producent van micronutriënten en vitaminen. Samen kunnen we de voeding van kinderen verbeteren in landen die afhankelijk zijn van rijst als hoofdgewas," zei USAID Administrator Rajiv Shah.

Feike Sijbesma, CEO/voorzitter van de Raad van Bestuur van DSM, zei: "Voortbouwend op onze langdurige en succesvolle samenwerking met het Wereldvoedselprogramma van de Verenigde Naties (WFP) kijken we uit naar een nauwe samenwerking met USAID. Samen kunnen we nog meer mensen bereiken om verborgen honger verder te bestrijden. DSM speelt al vele jaren een actieve rol in de strijd tegen tekorten aan micronutriënten en draagt wetenschappelijke kennis en technische expertise bij om de voedingsstatus van mensen in nood te helpen verbeteren. Onze innovatieve oplossingen variëren van verrijking van basisvoedingsmiddelen tot op maat gemaakte producten voor specifieke doelgroepen. Deze samenwerking met USAID toont onze grote betrokkenheid bij publiek-private partnerschappen als een belangrijk element in de aanpak van voedingsproblemen in ontwikkelingslanden."

USAID is een onafhankelijke Amerikaanse federale overheidsinstelling. Het is de belangrijkste internationale ontwikkelingsorganisatie van de Verenigde Staten en krijgt richtlijnen voor buitenlands beleid van de minister van Buitenlandse Zaken. USAID verleent ontwikkelingshulp in meer dan 80 landen wereldwijd en geeft elk jaar ongeveer 14 miljard dollar uit aan buitenlandse hulp om menselijke en institutionele capaciteit op te bouwen in ontwikkelingslanden. USAID richt zich op het vinden van oplossingen voor de problemen van voedselzekerheid en wereldwijde honger in ontwikkelingslanden door middel van zowel landspecifieke als sectorbrede programma's.

DSM is wereldwijd de enige onderneming die afzonderlijke vitamines en premixen in ideale formules integreert voor begunstigden in ontwikkelingslanden, met innovatieve oplossingen zoals Nutririce® - een verrijkte rijstkorrel gemaakt van gebroken rijstkorrels, en MixMe®, een micronutriëntenpoeder voor verrijking thuis dat op grote schaal is overgenomen door het WFP en andere organisaties in noodsituaties wereldwijd. DSM onderhoudt een succesvolle samenwerking met het WFP om de voedingswaarde van producten in de 'voedselmand' van het WFP te verbeteren en heeft talloze prijzen ontvangen voor zijn werk aan duurzame oplossingen voor tekorten aan micronutriënten, waaronder prijzen van de Global Alliance For Improved Nutrition en de World Business Development Award 2010 van het ICC. Feike Sijbesma ontving de 2010 Humanitarian of the Year Award van de United Nations Association of New York.

Senior communicatiemanager

Vice-voorzitter Investeerdersrelaties

Mediarelaties

Investeerdersrelaties

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.