maart 26, 2012

DSM neemt activiteiten en sleuteltechnologie op het gebied van voedingsenzymen over van Verenium

DSM neemt bepaalde activa, licenties en andere overeenkomsten op het gebied van voedingsenzymen en de verwerking van oliezaden over van Verenium voor een totaalbedrag inclusief transactie- en gerelateerde kosten van $37 miljoen.

Heerlen, NL, 26 mrt 2012 09:15 CEST

Koninklijke DSM N.V., de wereldwijde onderneming op het gebied van Life Sciences en Materials Sciences, en Verenium kondigen vandaag aan dat zij een definitieve overeenkomst hebben gesloten waarbij DSM bepaalde activa, licenties en andere overeenkomsten op het gebied van voedingsenzymen en de verwerking van oliezaden overneemt van Verenium voor een totaalbedrag inclusief transactie- en gerelateerde kosten van US$ 37 miljoen. De transactie is afgerond.

De overname omvat Verenium's oliezaadverwerkingsactiviteiten en IP-portfolio, licenties voor bepaalde voedingsenzymen en toegang tot biodiversiteitsbibliotheken die Verenium zal creëren met behulp van gepatenteerde technologie. De omzet van deze bedrijven wordt voor 2012 geschat op ongeveer US$ 15 miljoen en zal de komende jaren snel groeien.

De aankoop van deze activa door DSM ondersteunt DSM's strategie voor zijn Nutrition-cluster, "voortdurende waardegroei", volledig en versterkt en verbreedt DSM's enzymenactiviteiten en -capaciteiten. Met de overname van deze activa en licenties zal DSM zijn industriële biotech-activiteiten verder versterken (bijvoorbeeld op het gebied van de verwerking van oliezaden) en zijn innovatiepijplijn voor voedingsenzymen versterken.

Het hoofdkantoor van Verenium is gevestigd in San Diego (Californië, VS). Het heeft een aantal hoogwaardige enzymproducten en productkandidaten ontwikkeld voor gebruik in industriële processen. De enzymatische producten van Verenium minimaliseren vervuiling door het verminderen of vervangen van agressieve chemicaliën die gebruikt worden in industriële processen, terwijl ze ook de opbrengst in de processen van hun klanten verbeteren.

DSM nam de oliezaadverwerkingsactiviteiten van Verenium over, inclusief de R&D portefeuille en samenwerkingsovereenkomsten. Als onderdeel van de overeenkomst wordt een aantal medewerkers van Verenium aangeboden om over te stappen naar DSM. Verenium heeft Purifine® PLC ontwikkeld, een enzym dat producenten van plantaardige olie een duurzame manier biedt om zowel de opbrengst als de algehele verwerkingskosten te verbeteren. De jaarlijkse marktgroei voor enzymen in de wereldwijde markt voor plantaardige oliën zal de komende jaren naar verwachting ongeveer 50% bedragen, met een marktpotentieel dat wordt geschat op meer dan USD 350 miljoen.

DSM verwierf ook exclusieve wereldwijde licenties op alfa-amylase en xylanase enzymen voor de voedingsmiddelen- en drankenmarkt. De omvang van de markt voor voedingsenzymen alleen al is meer dan 1,3 miljard dollar.

Daarnaast krijgt DSM toegang tot de nieuw ontwikkelde biodiversiteitscollectie en -bibliotheek die Verenium aan het opzetten is. Door microbieel DNA rechtstreeks uit verzamelde monsters te extraheren, wordt de trage en vaak onmogelijke taak van het kweken van individuele microben in een laboratorium vermeden. Met behulp van ultra high-throughput screeningtechnologieën ontgint Verenium haar collectie van miljarden microbiële genen op zoek naar unieke enzymen.

Stephen Tanda, lid van de Raad van Bestuur van DSM en verantwoordelijk voor het Nutrition-cluster, zei: "Deze overname zal onze activiteiten op het gebied van enzymen uitbreiden en past zeer goed in onze strategie van voortdurende waardegroei voor ons Nutrition-cluster. Het zal ook onze leidende positie op het gebied van industriële biotechnologie verder ondersteunen."

Hans-Christian Ambjerg, President DSM Food Specialties, zei: "Voor DSM Food Specialties is deze overname een grote stap in de verwezenlijking van onze ambitieuze groeistrategie, aangezien we onze enzymenactiviteiten uitbreiden tot buiten onze huidige toepassingen. We zullen duurzame enzymoplossingen kunnen leveren aan snelgroeiende nieuwe segmenten voor DSM, zoals de verwerking van oliezaden."

Verenium

Verenium, een industrieel biotechnologiebedrijf, is wereldwijd toonaangevend in de ontwikkeling van hoogwaardige enzymen. De op maat gemaakte enzymen van Verenium zijn milieuvriendelijk en maken producten en processen groener en kosteneffectiever voor industrieën, waaronder de wereldwijde voedsel- en brandstofmarkten.

Senior communicatiemanager

Vice-voorzitter Investeerdersrelaties

Mediarelaties

Investeerdersrelaties

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.