juni 8, 2013

DSM draagt bij aan nieuwe wereldwijde voedingsdoelstelling voor 2020

DSM om effectieve voedingsinterventies te helpen bieden aan 50 miljoen zwangere en zogende vrouwen en kinderen jonger dan twee jaar per jaar in 2020 als onderdeel van DSM's steun aan het Global Nutrition for Growth Compact.

Heerlen, NL, 08 Jun 2013 09:15 CEST

Koninklijke DSM, de wereldwijde Life Sciences en Materials Sciences onderneming, kondigde vandaag aan dat het van plan is om tegen 2020 te helpen voorzien in effectieve voedingsinterventies voor 50 miljoen begunstigden per jaar (zwangere en zogende vrouwen en kinderen jonger dan twee jaar). Deze toezegging is onderdeel van DSM's steun aan het Global Nutrition for Growth Compact, dat als doel heeft om 500 miljoen zwangere en zogende vrouwen en kinderen onder de 2 jaar te bereiken met effectieve voedingsinterventies in 2020. Het Compact werd vandaag in Londen onthuld op de Nutrition for Growth-top als onderdeel van het Britse G8-voorzitterschap.

Feike Sijbesma, Chief Executive Officer van DSM, zei: "Als 's werelds grootste producent van micronutriënten, waaronder vitamines, neemt DSM zijn verantwoordelijkheid om te helpen het grootste oplosbare probleem ter wereld op te lossen: ondervoeding, die wereldwijd 2 miljard mensen treft. Met onze plannen om tegen 2020 50 miljoen begunstigden te bereiken, staan we volledig achter het Global Nutrition for Growth Compact. Wij geloven dat investeren in voeding de cyclus van armoede kan doorbreken en bloeiende samenlevingen en markten kan opbouwen. Ik ben er trots op dat DSM en zijn 23.500 medewerkers kunnen helpen om ondervoeding aan te pakken met behulp van onze kennis en expertise via publiek-private partnerschappen."

Wereldwijd Compact Voeding voor groei

Het Global Nutrition for Growth Compact, geïnitieerd door de regeringen van het Verenigd Koninkrijk en Brazilië en de Children's Investment Fund Foundation, roept op tot dringende actie om een einde te maken aan de plaag van ondervoeding met ambitieuze doelen en toezeggingen. Het aanpakken van voeding is van cruciaal belang voor het behalen van de millenniumdoelstellingen voor ontwikkeling van de Verenigde Naties. Als eerste stap verplichten de ondertekenaars van het Compact zich om ervoor te zorgen dat in 2020 ten minste 500 miljoen zwangere vrouwen en kinderen onder de twee jaar worden bereikt met effectieve voedingsinterventies.

Als onderdeel van het Compact, dat vandaag werd onthuld in aanwezigheid van de Britse premier David Cameron, de Braziliaanse vicepresident Michel Temer, staatshoofden en andere hoogwaardigheidsbekleders en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, de wetenschap, filantropie en het maatschappelijk middenveld, hebben de ondertekenaars toegezegd goede voeding centraal te stellen in hun bedrijfspraktijk. Als eerste stap zullen ze de productiviteit en gezondheid van hun werknemers ondersteunen door een voedingsbeleid in te voeren en het beleid voor de gezondheid van moeders te verbeteren, met inbegrip van steun voor moeders die borstvoeding geven. Sommige bedrijven zullen ook verdere stappen zetten door de voeding te verbeteren die door voedselsystemen wordt geleverd, zodat moeders en kinderen toegang hebben tot het betaalbare, voedzame voedsel dat ze nodig hebben.

De DSM-verplichting

DSM is van plan om tegen 2020 te helpen voorzien in effectieve voedingsinterventies voor 50 miljoen begunstigden (zwangere en zogende vrouwen en kinderen jonger dan twee jaar) per jaar. DSM verwacht deze begunstigden te bereiken via haar bestaande publiek-private partnerschappen, zoals met het Wereldvoedselprogramma, Vitamin Angels en World Vision International, maar ook via belangenbehartiging en door gebruik te maken van haar invloedssfeer. Eerder dit jaar kondigden DSM en het WFP aan het aantal mensen dat profiteert van hun gezamenlijke werk te willen verhogen tot 25-30 miljoen per jaar in 2015, vergeleken met ongeveer 15 miljoen nu.

Daarnaast biedt DSM ondertekenaars van het Compact toegang tot zijn toonaangevende voedingsproducten en -oplossingen voor verrijking van basisvoedingsmiddelen en voedingssupplementen, om er zo voor te zorgen dat de algemene doelstelling wordt gehaald.

DSM is ook van plan om Compact-ondertekenaars te helpen bij het opstellen of verbeteren van een bedrijfsvoedingsbeleid gericht op gezonde, evenwichtige voeding en de bevordering van borstvoedingsbeleid, inclusief voedingsaudits om de kwaliteit van verrijkte voedingsmiddelen en de effectiviteit van interventies te meten. DSM zal ook werken aan een programma voor leveranciers en gemeenschappen om de Nutrition for Growth-agenda te promoten en de levering van zijn voedingsproducten via deze kanalen te onderzoeken.

Via het Nutrition Improvement Program draagt DSM al technische expertise bij ter ondersteuning van  publiek-private partnerschappen met het World Food Programme, World Vision, Project Laser Beam, Partners in Food Solutions, GAIN, Vitamin Angels en het Amsterdam Initiative against Malnutrition. DSM's eigen humanitaire denktank Sight and Life biedt voedingswetenschap en evidence-based pleitbezorging.

De harde feiten van ondervoeding

Wereldwijd lijden naar schatting 2 miljard mensen aan de gevolgen van een tekort aan micronutriënten, in die zin dat ze niet de benodigde hoeveelheden vitaminen en mineralen binnenkrijgen waardoor ze zich mentaal en fysiek volledig kunnen ontwikkelen. Wereldwijd heeft 1 op de 4 kinderen onder de 5 jaar te kampen met groeiachterstand. Het is bewezen dat het krijgen van de juiste voedingsstoffen op het juiste moment cruciaal is, vooral tijdens de eerste 1000 dagen vanaf de zwangerschap tot de tweede verjaardag van het kind; goede voeding is een voorwaarde voor de fysieke, mentale en sociale ontwikkeling.

Een gebrek aan optimale voeding heeft niet alleen een negatieve invloed op de levenskansen van kinderen en hun moeders, het verhindert ook dat zij, hun gemeenschappen en hun landen hun volledige economische potentieel bereiken. Ondervoeding is verantwoordelijk voor het verlies van miljarden dollars aan productiviteit, waardoor niet alleen burgers, maar ook economieën in hun ontwikkeling worden belemmerd. Volgens een schatting op gaat elk jaar 11% van het BBP in Afrika en Azië verloren aan ondervoeding, waarbij het productiviteitsverlies voor individuen wordt geschat op meer dan 10% van het levensinkomen.

Goede voeding is een belangrijke voorwaarde voor lichamelijke en geestelijke ontwikkeling en een sleutelfactor voor het ontsluiten van het menselijk potentieel in elke man, vrouw en kind. Het uitbannen van ondervoeding is een wereldwijde verantwoordelijkheid die DSM van harte ondersteunt als onderdeel van zijn missie om een beter leven te creëren voor mensen vandaag en voor de generaties na ons. DSM's kernwaarde, bijdragen aan een duurzamere wereld, ondersteunt deze missie.

Senior communicatiemanager

Vice-voorzitter Investeerdersrelaties

Mediarelaties

Investeerdersrelaties

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.