januari 21, 2014

DSM rapporteert voorlopige resultaten over 2013 en geeft vooruitzichten voor 2014

DSM realiseerde over geheel 2013 een ongeveer 20% hogere EBITDA, ondanks het uitdagende economische klimaat, en in het vierde kwartaal een ongeveer 30% hogere EBITDA.

Heerlen, NL, 21 jan 2014 07:15 CET

• 2013 FY EBITDA aanzienlijk gestegen tot ongeveer €1.314 miljoen (2012 FY: €1.109 miljoen)
  • Q4 2013 EBITDA van ongeveer €316 miljoen (Q4 2012: €243 miljoen)
  • Nutrition Q4 EBITDA van ongeveer €207 miljoen (2012: €204 miljoen)
  • Materials Sciences Q4 EBITDA van ongeveer €108 miljoen (2012: €66 miljoen)
  • Doelstelling voor 2014 om de bedrijfsprestaties te verbeteren om het negatieve effect van de wisselkoersen ten minste te compenseren

Koninklijke DSM, de onderneming op het gebied van Life Sciences en Materials Sciences, rapporteerde vandaag voorlopige, niet-gecontroleerde resultaten over 2013 en gaf vooruitzichten voor 2014. De definitieve gecontroleerde resultaten zullen, samen met het Geïntegreerd Jaarverslag, zoals gepland op 26 februari 2014 worden gepubliceerd.

DSM realiseerde over geheel 2013 een ongeveer 20% hogere EBITDA, ondanks het uitdagende economische klimaat. Voor het vierde kwartaal realiseerde het bedrijf een ongeveer 30% hogere EBITDA.

In het vierde kwartaal leverden alle clusters een solide prestatie, ondanks negatieve wisselkoerseffecten. Nutrition werd daarnaast beïnvloed door een combinatie van ongerelateerde tegenwind in de markt. Deze omvatten zwakte op de markten voor voedingssupplementen en Omega 3 op basis van visolie in de VS, een zwakke vraag op de westerse markten voor voedingsmiddelen & en prijsdruk, vooral op het gebied van vitamine E, na een zwakke vraag op de markten voor diervoeding eerder in het jaar. DSM had deze ongunstige omstandigheden al eerder gesignaleerd, maar de gevolgen waren aan het eind van het jaar groter dan verwacht.

Als gevolg van de aangekondigde transactie met JLL Partners is DSM Pharmaceutical Products geclassificeerd als beëindigde bedrijfsactiviteiten.

In een toelichting op deze voorlopige resultaten zei Feike Sijbesma, CEO/voorzitter van de Raad van Bestuur van DSM: "We hebben aanzienlijke strategische vooruitgang geboekt in 2013, wat ook blijkt uit de stijging van de EBITDA over het hele jaar met ongeveer 20%. We waren tevreden met de sterke prestaties van Materials Sciences in Q4. Ondanks de matige resultaten in Nutrition in het vierde kwartaal, als gevolg van zwakke valuta's en zwakke markten, bleven de marktposities van DSM sterk. Dit bedrijf met zijn brede, wereldwijde aanbod in de hele waardeketen is goed gepositioneerd om te profiteren van de structurele megatrends, met de noodzaak om een groeiende en vergrijzende wereldbevolking te voeden, die steeds meer in stedelijke gebieden woont en meer aandacht besteedt aan gezondheid en welzijn. We zijn en blijven goed op weg om onze strategie te realiseren en duurzame waarde te creëren met al onze clusters. Op de korte termijn zullen we ons blijven richten op de operationele prestaties van onze bedrijven, ondersteund door ons Winstverbeteringsprogramma en geïntensiveerde R&D en innovatieprogramma's."

Belangrijke cijfers
296230Totaal voortgezette bedrijfsactiviteiten1,2621,073
2013Beëindigde bedrijfsactiviteiten5236

In dit rapport:

Beëindigde bedrijfsactiviteiten' omvat de netto-omzet en het bedrijfsresultaat (vóór afschrijvingen en amortisatie) van DSM Pharmaceutical Products.
Joint Ventures zijn opgenomen in de resultaten van 2013; proportionele consolidatie zal worden beëindigd vanaf 2014.
In 2013 zal de EBITDA van de joint ventures naar verwachting marginaal positief zijn. Daarom is de EBITDA over 2013 op vergelijkbare basis voor 2014 ongeveer €1.260 miljoen als gevolg van de beëindiging van DSM Pharmaceutical Products en de gewijzigde verwerking van Joint Ventures.
Vanaf 2014 worden deze entiteiten gerapporteerd in de lijn geassocieerde deelnemingen en worden de resultaten daarvan getoond in DSM's nettowinst, maar niet meer in EBITDA. Een volledige herberekening van 2013 voor deze effecten zal worden gepubliceerd met het persbericht over de definitieve resultaten of kort daarna.

Overzicht van voorlopige resultaten per cluster - Voeding

De omzet in het vierde kwartaal steeg met ongeveer 12% ten opzichte van het vierde kwartaal van 2012, voornamelijk door overnames. De autonome omzetgroei was ongeveer 3% vergeleken met Q4 2012. Valuta's hadden een negatief effect van ongeveer 4% op de omzet vergeleken met Q4 2012. De algehele marktposities van DSM bleven sterk.

De EBITDA voor het vierde kwartaal bedroeg ongeveer 207 miljoen euro, een stijging van ongeveer 2% ten opzichte van het vierde kwartaal van 2012. Het positieve effect van organische groei, acquisities en het Winstverbeteringsprogramma werd tenietgedaan door negatieve wisselkoersontwikkelingen, lagere prijzen en een minder gunstige productmix, wat resulteerde in een EBITDA-marge van ongeveer 20%.

In Humane Voeding & bleven de volumes nagenoeg gelijk ten opzichte van het vierde kwartaal van 2012, maar lager dan in het derde kwartaal van 2013. De lagere consumentenvraag naar voedingssupplementen in de VS, nog meer uitgesproken naar voedingssupplementen op basis van Omega 3 visolie, had een negatieve invloed op de verkoopvolumes in het vierde kwartaal. Ook de markten voor voedingsmiddelen & en dranken in Westerse landen waren zwak. Premixen en babyvoeding presteerden goed. In het vierde kwartaal realiseerde Fortitech een omzet van ongeveer €43 miljoen en een EBITDA van ongeveer €13 miljoen.

In Diervoeding en gezondheid stegen de volumes ten opzichte van het zwakke vierde kwartaal van 2012 en waren ze in lijn met het derde kwartaal van 2013. De productmix was minder gunstig. Daarnaast heeft een langdurige periode van zwakke vraag eerder in het jaar de prijzen van verschillende diervoedingsproducten negatief beïnvloed in 2013, met name vitamine E. Deze zwakke vraag in combinatie met speculatie op de markt over mogelijke stijgingen in het aanbod heeft de prijsdruk op deze vitamine verhoogd. In het vierde kwartaal behaalde Tortuga een omzet van ongeveer €68 miljoen en een EBITDA van ongeveer €9 miljoen.

De integratie van de overnames is goed gevorderd. Synergieën worden volgens plan opgeleverd. De operationele prestaties waren solide met een efficiënte kostenbasis en productieprestaties. DSM blijft verdere efficiencyverbeteringen doorvoeren ter ondersteuning van zijn unieke bedrijfsmodel.

Overzicht van voorlopige resultaten per cluster - Farma

Na de aangekondigde transactie met JLL Partners voor DSM Pharmaceutical Products worden de Farma-activiteiten in bovenstaande financiële tabellen nu op twee aparte regels gerapporteerd. DSM Sinochem Pharmaceuticals wordt gerapporteerd in de cluster Farma en DSM Pharmaceutical Products wordt gerapporteerd als beëindigde activiteiten.

De resultaten van DSM Sinochem Pharmaceuticals over Q4 2013 waren in lijn met vorig jaar. DSM Pharmaceutical Products presteerde het afgelopen kwartaal beter, met een goede volumegroei en hogere prijzen die ook tot uitdrukking kwamen in een goede EBITDA-groei. Deze prestatie ondersteunt een goede start voor de waardecreërende samenwerking met JLL Partners.

Overzicht van voorlopige resultaten per cluster - Performance Materials

De autonome omzetgroei in Q4 2013 was ongeveer 5% vergeleken met Q4 2012. De totale verkoop werd aangedreven door  goede volumegroei met iets lagere prijzen. Ongunstige wisselkoerseffecten bedroegen ongeveer 3%. De volumes in Q4 2013 stegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, vooral bij DSM Engineering Plastics. Bij DSM Resins & Functional Materials daalden de prijzen door de aanhoudend zwakke marktomstandigheden in de Bouw en Constructie in Europa.

De EBITDA voor het kwartaal bedroeg ongeveer €78 miljoen vergeleken met €52 miljoen in Q4 2012 met aanzienlijke stijgingen in alle drie de business groups. De EBITDA-stijging was te danken aan goede verkoopvolumes die resulteerden in een verbeterde operationele hefboomwerking. Het EBITDA-resultaat werd ook ondersteund door het Winstverbeteringsprogramma. De EBITDA-marge van ongeveer 12% in het kwartaal was hoger vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Overzicht van voorlopige resultaten per cluster - Polymer Intermediates

De autonome omzetgroei in Q4 2013 was ongeveer 2% vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar, met hogere volumes en lagere prijzen. De totale omzet werd beïnvloed door negatieve wisselkoerseffecten van ongeveer 2%.

De EBITDA voor het kwartaal was hoger dan in Q4 2012, toen er een negatief effect was van een fabriekswijziging in de VS. Kostenbesparingen en licentie-inkomsten droegen verder bij aan de verbetering van de EBITDA.

Innovatiecentrum

De EBITDA over het vierde kwartaal liet een stijging zien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar als gevolg van een hogere biomedische omzet en lagere projectkosten. De cellulose bio-ethanolfabriek die DSM samen met POET bouwt, nadert zijn voltooiing en zal naar verwachting in het tweede kwartaal van 2014 opstarten.

Bedrijfsactiviteiten

De EBITDA van Q4 verbeterde ten opzichte van Q4 2012, als gevolg van lagere kosten voor op aandelen gebaseerde betalingen, lagere projectkosten en enkele incidentele kosten.

Vooruitzichten 2014

Voor 2014 hanteert DSM een voorzichtige benadering, ervan uitgaande dat de wisselkoersen voor het jaar op het huidige ongunstige niveau blijven. Verder gaat DSM uit van een aanhoudend uitdagend macro-economisch klimaat, met lage groei in Europa, bescheiden groei in de VS en een vertraging in de snelgroeiende economieën.

Op basis van het bovenstaande streeft DSM voor 2014 naar verbetering van de bedrijfsprestaties om het negatieve valuta-effect van naar schatting €70 miljoen tegen de huidige wisselkoersen ten minste te compenseren.

De vergelijkbare EBITDA in 2013 uit voortgezette bedrijfsactiviteiten na nieuwe boekhoudregels voor Joint Ventures bedroeg ongeveer €1.260 miljoen.

De strategie uitvoeren

DSM houdt vast aan zijn strategie, die duurzame waarde heeft opgeleverd en zal blijven opleveren. Bij Nutrition gaat DSM door met het doorvoeren van verdere efficiencyverbeteringen (op zo'n 300 posities) ter ondersteuning van zijn unieke bedrijfsmodel, waarbij de nadruk steeds meer komt te liggen op lokale oplossingen naast de sterke wereldwijde productposities. Dit zal de relaties met klanten verder versterken en tegelijkertijd het vermogen vergroten om lokale toepassingen en mengsels op maat te leveren, waarbij aan de strengere eisen van klanten wordt voldaan door middel van diepere inzichten en oplossingen op maat. De Nutrition-doelstellingen voor 2015 zijn ongewijzigd: een omzetgroei van GDP +2% met een EBITDA-marge van 20-23%.

In Performance Materials wil DSM de groei versnellen en de prestaties verbeteren door zijn portfolio te verbeteren en gebruik te maken van kansen die voortvloeien uit megatrends, door gedifferentieerde strategieën voor zijn activiteiten te implementeren om winstgevende groei te realiseren. Tegelijkertijd implementeert het bedrijf zijn Winstverbeteringsprogramma om macro-economische tegenwind verder te compenseren en actief marges en kosten te beheren. De doelstellingen voor 2015 voor Performance Materials zijn ongewijzigd: een omzetgroei van het dubbele van het bbp met een EBITDA-marge van 13-15%. In Polymer Intermediates blijft het bedrijf kijken naar opties om zijn blootstelling aan de handelsmarkten voor caprolactam te verminderen.

Na afronding van de aangekondigde transactie met JLL zal DSM voor zijn farma-activiteiten samenwerkingsverbanden hebben gecreëerd die de waarde van deze activiteiten op de middellange termijn zullen vergroten en uitstekende mogelijkheden voor waardecreatie bieden. DSM's inspanningen op het gebied van R&D en Innovatie zullen worden geïntensiveerd om met name radicalere innovaties te genereren die een hoger rendement bieden.

Senior communicatiemanager

Vice-voorzitter Investeerdersrelaties

Mediarelaties

Investeerdersrelaties

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.