februari 26, 2014

DSM rapporteert definitieve resultaten 2013 en verhoogt dividend

Over geheel 2013 realiseerde DSM een 18% hogere EBITDA, ondanks de moeilijke economische omstandigheden. In het vierde kwartaal realiseerde het bedrijf een 30% hogere EBITDA.

Heerlen, NL, 26 Feb 2014 07:15 CET

• 2013 FY EBITDA aanzienlijk gestegen naar €1.314 miljoen (2012 FY: €1.109 miljoen)
  • EBITDA Q4 2013 € 316 miljoen (Q4 2012: € 243 miljoen)
  • Sterke kasstroom uit bedrijfsactiviteiten van €889 miljoen in 2013 (2012: €730 miljoen)
  • Dividendverhoging van 10% voorgesteld tot €1,65 per gewoon aandeel (2012: €1,50)
  • Aandeleninkoopprogramma om bestaande optieplannen af te dekken wordt voortgezet
  • Doelstelling voor 2014 om bedrijfsprestaties te verbeteren om negatieve valuta-effecten ten minste te compenseren

Koninklijke DSM, de onderneming op het gebied van Life Sciences en Materials Sciences, maakte vandaag de definitieve, gecontroleerde resultaten over 2013 bekend. Deze resultaten bevestigen de voorlopige, niet-gecontroleerde resultaten die DSM op 21 januari 2014 publiceerde. DSM publiceert vandaag ook zijn geïntegreerde jaarverslag.

Over geheel 2013 realiseerde DSM een 18% hogere EBITDA, ondanks de moeilijke economische omstandigheden. Voor het vierde kwartaal realiseerde het bedrijf een 30% hogere EBITDA.

In het vierde kwartaal leverden alle clusters een solide prestatie, ondanks negatieve wisselkoerseffecten. Nutrition werd daarnaast beïnvloed door een combinatie van ongerelateerde tegenwind in de markt. Deze omvatten zwakte op de markten voor voedingssupplementen en Omega 3 op basis van visolie in de VS, een zwakke vraag op de westerse markten voor voedingsmiddelen & en prijsdruk, vooral op het gebied van vitamine E, na een zwakke vraag op de markten voor diervoeding eerder in het jaar. DSM had deze ongunstige omstandigheden al eerder gesignaleerd, maar de gevolgen waren aan het eind van het jaar groter dan verwacht.

Als gevolg van de aangekondigde transactie met JLL Partners is DSM Pharmaceutical Products geclassificeerd als Activa aangehouden voor verkoop en beëindigde bedrijfsactiviteiten.

In een toelichting op deze resultaten zei Feike Sijbesma, CEO/voorzitter van de Raad van Bestuur van DSM: "We hebben aanzienlijke strategische vooruitgang geboekt in 2013, wat ook blijkt uit een stijging van de EBITDA over het hele jaar met 18% en een sterke kasstroomgeneratie. We waren tevreden met de sterke prestaties van Materials Sciences in Q4. Ondanks de matige resultaten in Nutrition in het vierde kwartaal, als gevolg van zwakke valuta en een zwakke markt, bleven de marktposities van DSM sterk. Dit bedrijf met zijn brede, wereldwijde aanbod in de hele waardeketen is goed gepositioneerd om te profiteren van de structurele megatrends, met de noodzaak om een groeiende en vergrijzende wereldbevolking te voeden, die steeds meer in stedelijke gebieden woont en meer aandacht besteedt aan gezondheid en welzijn. Hierdoor zal de vraag naar voedingsingrediënten blijven toenemen.

We blijven goed op koers om onze strategie te realiseren en duurzame waarde te creëren met al onze clusters. Daarom stellen we een dividendverhoging van 10% voor. Op de korte termijn zullen we ons blijven richten op de operationele prestaties van onze bedrijven, ondersteund door ons Winstverbeteringsprogramma en geïntensiveerde R&D en innovatieprogramma's
."

29723029%Totaal voortgezette bedrijfsactiviteiten1,2631,07318%
191346%Beëindigde bedrijfsactiviteiten513642%
1187166%Nettowinst, voortgezette bedrijfsactiviteiten54946319%
1017044%Nettowinst vóór bijzondere posten, voortgezette bedrijfsactiviteiten49744911%
-7718 Nettowinst na bijzondere posten, totaal DSM271278-3%
0.680.4262%Kernwinst per aandeel (€/aandeel)3.192.8014%
0.580.4141%Nettowinst per aandeel vóór bijzondere posten, voortgezette bedrijfsactiviteiten (€/aandeel)2.842.5910%
-0.460.10 Nettowinst per aandeel na bijzondere posten, totaal DSM (€/aandeel)1.521.62-6%
426183 Kasstroom uit bedrijfsactiviteiten889730
228212 Investeringsuitgaven (contant)735686
   Nettoschuld1,8621,668

Je kunt het volledige persbericht, inclusief financiële verklaringen, hieronder vinden.

Senior communicatiemanager

Vice-voorzitter Investeerdersrelaties

Mediarelaties

Investeerdersrelaties

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.