juni 20, 2018

Update DSM-strategie

Met zijn unieke op wetenschap gebaseerde competenties is DSM ideaal gepositioneerd om de groeikansen te benutten die worden geboden door de wereldwijde megatrends en Sustainable Development Goals (SDG's), met een bijzondere focus op Voeding & Gezondheid, Klimaat & Energie en Grondstoffen & Circulariteit.

Heerlen, NL, 20 Jun 2018 07:00 CEST

Koninklijke DSM, een wereldwijde, op wetenschap gebaseerde onderneming, presenteert vandaag haar strategie-update getiteld "Growth & Value - Purpose-led, Performance-driven." op de Capital Markets Day in Londen (VK).

• Strategie 2015-18 ligt ver voor op alle doelen
  • Vooruitzichten voor 2018, zoals gepubliceerd op 8 mei, herbevestigd
  • DSM zal zich positioneren in de richting van een Nutrition, Health en Sustainable Living onderneming, die streeft naar versterkte autonome groei, met een doelgerichte coherente reeks bedrijfsactiviteiten.
  • DSM committeert zich aan nieuwe ambitieuze groei- en financiële doelstellingen:
    • autonome omzetgroei boven de markt
    • hoge eencijferige aangepaste EBITDA-groei
    • toename in kasstroomgeneratie
    • Dividendverhoging van 25% over 2018, met toekomstige dividendgroei in lijn met winstgroei op lange termijn
  • Waardecreërende acquisities voornamelijk in Voeding
DSM's strategie-update
Doel biedt ruimte voor verdere groei en evolutie
  • Met zijn unieke op wetenschap gebaseerde competenties is DSM ideaal gepositioneerd om de groeikansen te benutten die worden geboden door de wereldwijde megatrends en Sustainable Development Goals (SDG's), met een bijzondere focus op Voeding & Gezondheid, Klimaat & Energie en hulpbronnen & Circulariteit
  • DSM zal zich daarom ontwikkelen tot een Nutrition, Health en Sustainable Living onderneming:
    • DSM's Nutrition business zal zich richten op menselijke voeding (ingrediënten en oplossingen voor Food & Dranken, evenals Specialty Nutrition, voedingsingrediënten, merkproducten voor consumenten en Personalized Nutrition), diervoeding (voor alle diersoorten met premixen en speciale oplossingen) en ingrediënten voor persoonlijke verzorging en aroma's.
    • DSM's Materials business zal zich verder ontwikkelen tot een snelgroeiende specialty business met hogere marges en zich richten op gezondheid, bio/groene toepassingen en nieuwe mobiliteit & connectiviteitstoepassingen.
  • Door de impact van haar eigen activiteiten te verbeteren, duurzame oplossingen voor haar klanten mogelijk te maken en duurzaam ondernemen te bepleiten, kan DSM sneller groeien en haar kosten- en risicoprofiel verlagen.
  • DSM zal haar ambities op het gebied van de reductie van broeikasgasemissies, energie-efficiëntie en het gebruik van hernieuwbare energie opvoeren.
Gedreven door prestaties om groei en waarde te leveren
Ambitieuze doelen voor winstgroei en het genereren van cash om waardecreatie te stimuleren
  • Er zijn twee financiële doelstellingen vastgesteld voor de periode 2019-2021:
    • Hoge eencijferige jaarlijkse procentuele stijging van aangepaste EBITDA
    • Ongeveer 10% gemiddelde jaarlijkse stijging van de aangepaste netto kasstroom uit bedrijfsactiviteiten
Financiële doelen moeten worden ondersteund door holistische benadering van waardecreatie
  • Ingezet op omzetgroei vóór de markt, resulterend in ongeveer 5% autonome groei
    • De autonome groei in al onze activiteiten zal worden ondersteund door een uitgebreid aanbod van oplossingen, waarbij de klant nog meer centraal staat, en de uitvoering van grote innovatieprojecten.
    • Ongeveer 20% van onze omzet zal uit innovatie komen en 45% van de omzet uit snelgroeiende economieën.
    • DSM blijft investeren in differentiërende wetenschap en technologie met circa 5% van de omzet
  • DSM zal ook doorgaan met het inzetten van digitale mogelijkheden om de customer intimacy te vergroten, de productiviteit/efficiëntie te verbeteren en nieuwe businessmodellen te ondersteunen.
  • Nieuwe ambities voor aangepaste EBITDA-marge tegen 2021:
    • Voeding meer dan 20%
    • Materialen 18-20%
    • Te bereiken door grotere efficiëntie en meer aandacht voor speciale oplossingen met hogere marges
  • Autonome omzetgroei gecombineerd met margeverbeteringen voor een hoge eencijferige aangepaste EBITDA-groei
  • Focus op investeringen en het genereren van kasmiddelen om het rendement te verbeteren en de operationele kasstroom jaarlijks met ongeveer 10% te laten groeien
    • Het werkkapitaal moet worden verlaagd met een ambitie van ongeveer 50 basispunten per jaar tot ongeveer 16% van de omzet (van 18,4% in 2017).
    • Gedisciplineerde aanpak van investeringen en algemeen niveau beperkt tot ongeveer 6,5% van de omzet
    • Ambitie om autonome ROCE-verbeteringen van ongeveer 1% per jaar te realiseren
  • In te zetten kapitaal in M&A
    • Voornamelijk in Voeding, gezien het groeipotentieel, de veerkracht, de sterke leidende positie en het potentieel voor waardecreatie.
  • Kapitaalinzet zal naar verwachting de groei van de winst per aandeel voor de groei van de EBITDA laten gaan
Verhoging dividend gekoppeld aan groei onderliggende winst
  • Ongewijzigd beleid van een stabiel, bij voorkeur stijgend dividend
  • DSM zal een dividendverhoging van ongeveer 25% voorstellen tot €2,30 per gewoon aandeel over 2018, die al in het komende interim-dividend over 2018 tot uitdrukking zal komen.
  • DSM's prestaties zullen naar verwachting resulteren in verdere dividendgroei, wat zou kunnen leiden tot een verwachte gemiddelde uitbetaling van 40-50% van de gecorrigeerde (onderliggende) winst
Beleid voor kasstroomverdeling blijft ongewijzigd
  • Duidelijke volgorde van prioriteit voor de inzet van contant geld
    • Gedisciplineerde investeringen voor organische groei: ongeveer 6,5% van de jaaromzet
    • Een stabiel, liefst stijgend dividend
    • Gedisciplineerd M&A, voornamelijk in Voeding
    • Bij gebrek aan waardecreërend M&A, kapitaal dat moet worden teruggegeven aan aandeelhouders
  • DSM blijft streven naar behoud van een sterke investment grade credit rating
Video webcast en presentaties

De DSM Capital Markets Day is live te volgen via video webcast van 10:00-14:00 CET. De presentaties zijn hieronder te vinden.

Senior communicatiemanager

Vice-voorzitter Investeerdersrelaties

Senior communicatiemanager

Vice-President Investeerdersrelaties

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.