augustus 3, 2021

DSM versnelt op wetenschap gebaseerde doelstelling voor vermindering van broeikasgasemissies tot 50% in 2030

DSM versnelt zijn doelstelling om de uitstoot van broeikasgassen met 30% te verminderen tot 50% in 2030.

Heerlen, NL, 03 Aug 2021 07:01 CEST

Koninklijke DSM, een wereldwijd wetenschappelijk bedrijf op het gebied van Voeding, Gezondheid en Duurzaam Leven, kondigde vandaag aan dat het ernaar streeft de uitstoot van broeikasgassen (BKG) door de eigen bedrijfsvoering in 2016 te halveren in 2030. De versnelling van de aanvankelijke reductiedoelstelling van 30% is gebaseerd op de sterke vooruitgang van de afgelopen jaren. Met deze stap omhoog blijft DSM een ambitieuze klimaatleider in zijn sector en de bijgewerkte doelstelling biedt een stevige basis voor DSM om in 2050 net-nul te bereiken.

De nieuwe verhoogde doelstelling van DSM is beoordeeld en goedgekeurd door het Science Based Targets initiatief  (SBTi). De SBTi is een samenwerking tussen het Global Compact van de Verenigde Naties, het World Resources Institute (WRI), het CDP en het Wereld Natuur Fonds (WNF) om ambitieuze klimaatmaatregelen van bedrijven te stimuleren.

DSM was een van de eerste bedrijven die zijn inspanningen afstemde op de meest recente wetenschappelijke bevindingen in het IPCC Special Report 'Global Warming of 1.5°C' van 2019 en heeft onmiddellijk een route uitgestippeld om de broeikasgasemissies van zijn activiteiten en waardeketens tegen 2050 tot nul terug te brengen. DSM's Science Based Targets vormen de basis om dit doel te bereiken, ondersteund door ambities op het gebied van hernieuwbare elektriciteit en energie-efficiëntie, evenals intensieve samenwerking met belangrijke leveranciers via DSM's CO2REDUCE programma.

Recente hoogtepunten die de overgang naar net nul tegen 2050 helpen versnellen, zijn onder andere:

• DSM boekte aanzienlijke vooruitgang met een structurele BKG-verbetering van ~19% (ten opzichte van 2016) in H1 2021. Dit ligt al voor op het traject om de oorspronkelijke op wetenschap gebaseerde reductiedoelstelling van 30% te halen.
  • DSM heeft zijn interne koolstofprijs verdubbeld van €50 naar €100 per ton CO2 om zijn investeringen en operationele beslissingen verder te sturen in de richting van een koolstofneutrale bedrijfsvoering. Deze beslissing weerspiegelt ook DSM's voortdurende inzet voor en oproep tot een breder en dieper koolstofprijsbeleid.
  • DSM tekende in juli een aanvullende energie-inkoopovereenkomst op , wat betekent dat al zijn Noord-Amerikaanse elektriciteitsbehoeften vanaf het einde van dit jaar 100% hernieuwbaar zullen zijn. Via de stroomafnameovereenkomst zal DSM bijdragen aan de financiering van een nieuwe zonnecentrale in Texas die naar verwachting jaarlijks ongeveer 920.000 MWh elektriciteit zal opwekken voor het Amerikaanse energienet. Met deze aanvullende overeenkomst is DSM goed gepositioneerd om zijn doelstelling te overtreffen om in 2030 75% van zijn wereldwijde elektriciteitsbehoefte uit hernieuwbare bronnen te halen en zo snel mogelijk 100% te bereiken.

Geraldine Matchett en Dimitri de Vreeze Co-CEO's Koninklijke DSM, commentaar: "Als doelgerichte onderneming streven we naar duurzame groei. Daarom zijn we er trots op om onze ambitieuze, gevalideerde en wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen aanzienlijk te verhogen, om onze route naar net-nul tegen 2050 te versnellen en om in onze sector het voortouw te blijven nemen op weg naar een net-nul toekomst. We hebben geen tijd te verliezen en de private sector heeft een cruciale rol te spelen in het proactief nakomen van de Overeenkomst van Parijs."

DSM is een CDP Climate Leader en kreeg een A-score voor zijn informatieverschaffing over klimaatverandering. DSM heeft een platina duurzaamheidsmedaille van EcoVadis, waarmee DSM zich in de top 1% van zijn industrie bevindt. DSM heeft een toppositie in Sustainalytics, een AAA-rating van MSCI, een Prime Status bij ISS-Oekom en een leidende positie in de ranglijsten van Moody's Vigeo Eiris.

De duurzaamheidsinformatie van DSM wordt elk jaar, gecontroleerd met een redelijke mate van zekerheid (hoogste niveau), opgenomen in het geïntegreerde jaarverslag van DSM. De meest recent gepubliceerde was voor 2020.

Senior communicatiemanager

Vice-voorzitter Investeerdersrelaties

Senior communicatiemanager

Vice-President Investeerdersrelaties

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.