februari 15, 2024

dsm-firmenich rapporteert jaarresultaten 2023

Persberichten Nieuws over financiën en regelgeving

Kaiseraugst (Zwitserland), Heerlen (Nederland), 15 februari 2024

Managementrapport
2023 hoogtepunten
  • Succesvolle oprichting van dsm-firmenich met integratie ruim voor op schema
  • Fusiegerelateerde kosten- en verkoopsynergieën winnen aan kracht
  • Diervoeding & Gezondheid wordt afgesplitst van de Groep
  • Solide prestaties in het hele bedrijf, aanzienlijk beïnvloed door ongekend lage vitamineprijzen
  • Goede kasstroom uit bedrijfsactiviteiten dankzij sterke prestaties in de tweede helft van het jaar
  • Stabiel dividend van €2,50 voorgesteld
  • De synergieën en vitaminetransformatieprogramma's zullen in 2024 en daarna voor een aanzienlijke winststijging zorgen
  • Vooruitzichten 2024: Aangepaste EBITDA van ten minste € 1,9 miljard
Belangrijke cijfers

Autonome omzetgroei (%)

Kernwinst adj.

555

(45)

1 Geeft de cijfers weer op pro forma basis, inclusief de resultaten van Firmenich alsof de fusie had plaatsgevonden op 1 januari 2022. De pro forma cijfers geven de resultaten van voortgezette activiteiten weer - zie ook het gedeelte Definities.

Kerncijfers op basis van IFRS2

FY 2022

27

Nettowinst uit voortgezette bedrijfsactiviteiten

(636)

475

(234)

Nettowinst (totale groep)

26

2. Geeft de cijfers weer op IFRS-basis, inclusief de Firmenich-resultaten vanaf de fusiedatum 8 mei 2023.

Dimitri de Vreeze, CEO, zegt hierover: "We zijn er trots op dat het bedrijf al naadloos functioneert en dat de integratie al ver voor op schema ligt, inclusief de ontwikkeling van een gemeenschappelijke cultuur, zoals blijkt uit onze recente medewerkersbetrokkenheidsenquête.  Onze medewerkers hebben echt geweldig werk geleverd en dsm-firmenich gepositioneerd als wereldleider op het gebied van voeding, gezondheid en schoonheid.

In het licht van de ongekende omstandigheden met zeer lage vitamineprijzen en een aanhoudende cyclus van voorraadafbouw, hebben we onmiddellijk een aantal effectieve maatregelen genomen. We hebben onze plannen voor het doorvoeren van extra zelfhulpmaatregelen versneld en de beoordeling van al onze bedrijfssegmenten vervroegd. Dit heeft geleid tot het opstarten van een proces om de divisie Animal Nutrition & Health af te splitsen van de Groep, wat we vandaag hebben aangekondigd. Dit zou onze blootstelling aan de volatiliteit van vitamineresultaten sterk moeten verminderen en onze kapitaalintensiteit moeten verlagen in lijn met onze langetermijnstrategie. Wij geloven dat het volledige potentieel van de ANH-activiteiten het best gerealiseerd kan worden door een andere eigendomsstructuur.

Ondersteund door onze opwindende innovatiepijplijn zullen al deze acties ons helpen om prioriteit te geven aan en vaart te zetten achter de activiteiten van het bedrijf op het gebied van voeding, gezondheid en schoonheid met een sterke groei en hogere marges, wat wordt weerspiegeld in onze financiële doelstellingen voor de middellange termijn."

Vooruitzichten 2024

Aangezien het wereldwijde politieke en economische klimaat onzeker blijft en het nog vroeg in het jaar is, vinden we het verstandig om onze vooruitzichten voor het hele bedrijf alleen te baseren op die elementen die we zelf in de hand hebben, namelijk een stijging van de Aangepaste EBITDA met €200 miljoen door een combinatie van synergievoordelen en het vitaminetransformatieprogramma. Aangezien het volledige negatieve vitamine-effect pas in het tweede kwartaal van 2023 naar voren kwam, bedroeg de effectieve Aangepaste EBITDA-run-rate in de periode Q2-Q4 2023 op jaarbasis ongeveer € 1,7 miljard en schat het bedrijf voor boekjaar 2024 een Aangepaste EBITDA van ten minste € 1,9 miljard.

Strategie

Door de fusie van DSM en Firmenich ontstond een wereldleider op het gebied van voeding, gezondheid en schoonheid, die met zijn sterk geïntegreerde portfolio van nutritionele, natuurlijke en hernieuwbare ingrediënten, in combinatie met complementaire wetenschappelijke capaciteiten en technologieën, superieure, door innovatie gestuurde groei zal realiseren.

Door op creatieve wijze bewezen wetenschap toe te passen en gebruik te maken van datagestuurde innovatiemogelijkheden en uitzonderlijke normen voor operationele uitmuntendheid, probeert dsm-firmenich het spanningsveld aan te pakken tussen wat de maatschappij nodig heeft, wat mensen individueel willen en wat de planeet vraagt op het gebied van voeding, gezondheid en schoonheid. Door nauw samen te werken met klanten om te creëren wat essentieel is voor het leven en wat wenselijk is voor consumenten en tegelijkertijd duurzamer voor de planeet, is dsm-firmenich klaar om vooruitgang tot leven te brengen voor miljarden mensen over de hele wereld.

dsm-firmenich is een doelgericht bedrijf waar mens en milieu en financieel succes de kern vormen van de strategie die is gericht op het verder vergroten van de positieve impact in de wereld, waarbij de lat steeds hoger wordt gelegd om klimaatverandering aan te pakken, de natuur te beschermen en te zorgen voor mensen in de hele waardeketen.

Synergieën realiseren door integratie

dsm-firmenich ligt op schema om de beoogde synergieën van ongeveer €350 miljoen Adjusted EBITDA per jaar te realiseren. Naar verwachting zal ongeveer de helft hiervan voortkomen uit kostenbesparingen en zal het volledige percentage aan het eind van jaar 3 zijn bereikt. De eerste voordelen van ongeveer €15 miljoen werden in het vierde kwartaal geboekt. De resterende synergieën worden verwacht uit extra inkomsten van €500 miljoen, gegenereerd door een versnelling van innovatie bij klanten. Er is in het begin goede vooruitgang geboekt en tegen het einde van jaar 4 wordt nog steeds de volledige run rate verwacht. Deze inkomstensynergieën worden gedreven door complementaire capaciteiten en gerealiseerd in de drie business units met de sterkste strategische adjacentie - Parfumerie & Beauty (P&B); Taste, Texture & Health (TTH); en Health, Nutrition & Care (HNC) - met ongeveer de volgende balans:

• 60% in business unit TTH
  • 25% in HNC business unit
  • 15% in P&B business unit

Over het geheel genomen verwachten we een Aangepaste EBITDA-bijdrage van ongeveer € 100 miljoen in 2024, voornamelijk afkomstig van kostensynergieën.

Afsplitsing van Animal Nutrition & Health van de Groep

De Vennootschap start een proces om de Animal Nutrition & Health (ANH) activiteiten af te splitsen en af te splitsen van de Groep. Volledige focus op voeding, gezondheid en schoonheid zou dsm-firmenich in staat stellen om superieure, door innovatie geleide groei te stimuleren. Het afsplitsen van Animal Nutrition & Health van de Groep zou de blootstelling van dsm-firmenich aan de volatiliteit van vitamineresultaten minimaliseren en de kapitaalintensiteit verminderen in overeenstemming met zijn langetermijnstrategie. Het bedrijf is van mening dat het volledige potentieel van de ANH-activiteiten het best kan worden gerealiseerd via een andere eigendomsstructuur, waarvoor alle mogelijke scheidingsopties zullen worden overwogen. Het bedrijf verwacht in de loop van 2025 in staat te zijn om de activiteiten af te splitsen.

Voortgang van het vitaminetransformatieprogramma

Medio 2023 begon het bedrijf met een groot herstructureringsprogramma voor zijn vitamineactiviteiten om de kosten te verlagen en de winstgevendheid te herstellen. Dit programma zal naar verwachting resulteren in een geschatte Aangepaste EBITDA-bijdrage van ongeveer €200 miljoen per jaar en de volledige run rate zal eind 2024 worden bereikt. Deze besparingen komen bovenop de eerder aangekondigde € 350 miljoen Aangepaste EBITDA-synergiedoelstelling. Geen van deze doelstellingen zal worden verstoord door de scheiding van Diervoeding en Gezondheid.

dsm-firmenich heeft al grote vooruitgang geboekt met de uitvoering van het programma door de sluiting van de Xinghuo vitamine B6-fabriek in China en de sluiting van de Jiangshan vitamine C-productie in China. Het verkoopmodel ondersteunt nu een 'go-to-market' benadering die eenvoudiger en efficiënter is in de huidige marktomgeving.

In Q4 2023 genereerde het programma een besparingsbijdrage van ongeveer €10 miljoen aan de Aangepaste EBITDA. Voor 2024 verwacht dsm-firmenich een extra aangepaste EBITDA-bijdrage van ongeveer € 100 miljoen.

Stabiel dividend

Tijdens de jaarlijkse Algemene Vergadering op 7 mei 2024 zal de Raad van Bestuur van dsm-firmenich een dividend in contanten van €2,50 per aandeel voorstellen voor het boekjaar 2023.

Belangrijke cijfers en indicatoren

555

(45)

.

Gemiddeld aantal aandelen (x miljoenen)

265.1

264.5

Kern adj. EPS

2.03

3.77

(Gemiddeld) geïnvesteerd vermogen

Kern adj. ROCE (%)

5.2

8.4

Operationeel werkkapitaal

Investeringsuitgaven (contant)

734

775

Adj. bruto operationele vrije kasstroom

999

918

1 Geeft de cijfers weer op pro forma basis, inclusief de resultaten van Firmenich alsof de fusie had plaatsgevonden op 1 januari 2022. De pro forma cijfers geven de resultaten van de voortgezette activiteiten weer - zie ook het hoofdstuk Definities.

Kerncijfers en indicatoren op IFRS-basis2

(87)

Personeelsbestand (aantal)

20.6823

2 Geeft de cijfers weer op IFRS-basis, inclusief de Firmenich-resultaten vanaf de fusiedatum 8 mei 2023.

Heeft betrekking op de totale groep, inclusief beëindigde bedrijfsactiviteiten.

dsm-firmenich FY 2023 en Q4

Autonome omzetgroei (%)

15.1

1 Geeft de cijfers weer op pro forma basis, inclusief de resultaten van Firmenich alsof de fusie had plaatsgevonden op 1 januari 2022. De pro forma cijfers geven de resultaten van de voortgezette activiteiten weer - zie ook het hoofdstuk Definities.

FY 2023
  • Goede prestaties in Parfumerie & Schoonheid (P&B)
  • Solide prestaties in Smaak, Textuur & Gezondheid (TTH)
  • Zwakke prestaties in Diervoeding & Gezondheid (ANH), en Gezondheid, Voeding & Zorg (HNC) door uitzonderlijk lage vitamineprijzen en aanhoudende afbouw van voorraden.

De resultaten voor het hele jaar werden beïnvloed door een combinatie van ongekende marktdynamiek die leidde tot zeer lage vitamineprijzen, samen met een diepe destockingcyclus.

De aangepaste EBITDA, aanzienlijk beïnvloed door het vitamine-effect en wisselkoersen, was 22% lager dan vorig jaar, wat resulteerde in een daling van de marge met 280 basispunten. Dit is inclusief een negatief vitamine-effect dat wordt geschat op ongeveer €500 miljoen. Zonder dit effect zou de Aangepaste EBITDA in lijn zijn geweest met vorig jaar, ondanks een negatief wisselkoerseffect van ongeveer €90 miljoen.

• Marktomstandigheden grotendeels ongewijzigd
  • Eerste bijdrage van zelfhulpinitiatieven gematerialiseerd
  • Sterke kasstroom dankzij gedisciplineerd voorraadbeheer

P&B bleef goed presteren, tegenover een zwakke vergelijkbare periode vorig jaar, terwijl TTH veerkrachtig bleef. ANH en HNC bleven dezelfde ongekende marktomstandigheden zien. Het kwartaal werd gekenmerkt door een sterke kasstroom als gevolg van een grotere focus op met name het verbeteren van het werkkapitaal door voorraadvermindering, in combinatie met de eerste voordelen van kostensynergieën die worden gerealiseerd.

De aangepaste EBITDA daalde met 12%, voornamelijk door het aanhoudende vitamine-effect en voorraadafbouw. Het negatieve vitamine-effect werd geschat op ongeveer €120 miljoen en het negatieve wisselkoerseffect bedroeg iets meer dan €20 miljoen. Zonder dit negatieve vitamine-effect zou de aangepaste EBITDA 24% hoger zijn geweest dan gerapporteerd, ondanks een negatief FX-effect van 5%. Het kwartaal liet de eerste bijdrage zien van de integratiesynergieën van ongeveer €15 miljoen en daarnaast besparingen van ongeveer €10 miljoen uit het vitaminetransformatieprogramma.

Noot voor de redactie:

De volledige tekst van het persbericht is beschikbaar hier.

De presentatie voor investeerders is hier beschikbaar .

Aanvullende informatie

Vandaag houdt dsm-firmenich een webcast voor investeerders en analisten om 9:00 uur CET. Details over de toegang tot deze oproep zijn te vinden op de dsm-firmenich website, www.dsm-firmenich.com.

Voor meer informatie:

dsm-firmenich media vragen:
e-mail: media@dsm-firmenich.com

dsm-firmenich investor relations vragen:
e-mail: investors@dsm-firmenich.com

Toekomstgerichte uitspraken

Dit persbericht kan toekomstgerichte uitspraken bevatten met betrekking tot de toekomstige (financiële) prestaties en positie van dsm-firmenich. Dergelijke verklaringen zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen, schattingen en projecties van dsm-firmenich en informatie waarover het bedrijf op dit moment beschikt. dsm-firmenich waarschuwt lezers dat dergelijke verklaringen bepaalde risico's en onzekerheden met zich meebrengen die moeilijk te voorspellen zijn en daarom moet worden begrepen dat vele factoren ertoe kunnen leiden dat de werkelijke prestaties en positie wezenlijk verschillen van deze verklaringen. dsm-firmenich heeft geen verplichting om de verklaringen in dit persbericht bij te werken, tenzij dit wettelijk verplicht is. De Engelstalige versie van dit persbericht prevaleert boven andere taalversies.

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.