mei 9, 2011

DSM en Roquette openen in 2012 fabriek voor biobarnsteenzuur op commerciële schaal

Nieuwe chemische bouwsteen biedt biogebaseerd alternatief.

Heerlen, NL, 09 mei 2011 09:15 CEST

Koninklijke DSM, wereldwijd actief op het gebied van Life Sciences en Materials Sciences, en het Franse Roquette Frères, een bedrijf dat zetmeel en zetmeelderivaten produceert, kondigen vandaag aan dat ze een fabriek op commerciële schaal gaan bouwen voor de productie van biobarnsteenzuur, de eerste niet-fossiele chemische bouwsteen die klanten in de chemische industrie in staat stelt te kiezen voor een biobased alternatief met een lagere ecologische voetafdruk voor een breed scala aan toepassingen, van verpakkingen tot schoenen.

Met een capaciteit van ongeveer 10 kiloton per jaar wordt de fabriek Europa's grootste biogebaseerde barnsteenzuurfabriek. De verwachting is dat het in de tweede helft van 2012 in gebruik zal worden genomen en het zal worden gebouwd op het terrein van Roquette in Cassano Spinola (Italië). Financiële details over de investering worden niet bekendgemaakt.

Barnsteenzuur is een chemische bouwsteen die onder andere wordt gebruikt bij de productie van polymeren, harsen, voedingsmiddelen en farmaceutische producten. Biobarnsteenzuur, een hernieuwbare en veelzijdige chemische bouwsteen, is een alternatief voor van aardolie afgeleide chemische bouwstenen zoals adipinezuur en 1,4-butaandiol. Door de concurrerende prijs en de hernieuwbare aard van biobarnsteenzuur wordt een grotere markt aangeboord dan die voor fossiele grondstoffen.

De biobarnsteenzuurfabriek op commerciële schaal is een volgende belangrijke stap in de succesvolle samenwerking tussen DSM en Roquette die in 2008 van start ging. Begin 2010 openden DSM en Roquette een demonstratiefabriek in Lestrem (Frankrijk), die op volle capaciteit draait. In 2010 kondigden DSM en Roquette ook hun intentie aan om een joint venture op te richten (die zaken zal doen onder de naam Reverdia) voor hun samenwerking, onder voorbehoud van goedkeuring door de regelgevende instanties.

De eerste feedback uit de markt is zeer bemoedigend en bewijst dat de keuze van DSM en Roquette om te investeren in bio-hernieuwbare alternatieven voor fossiele grondstoffen via biotechnologische routes zijn vruchten begint af te werpen. Als de markt zich ontwikkelt zoals DSM en Roquette verwachten, zal in de toekomst een nog grotere faciliteit worden overwogen.

Rob van Leen, Chief Innovation Officer van DSM, zegt hierover: "De tijd is rijp om te profiteren van de enorme vooruitgang die we de afgelopen twee jaar samen met Roquette hebben geboekt. Ons gepatenteerd fermentatieproces op basis van gist maakt niet alleen kosteneffectieve productie mogelijk, maar elimineert ook zoutafval en andere bijproducten en verbetert zo de algehele ecologische voetafdruk van eindproducten. Deze biogebaseerde chemische bouwsteen is een substituut voor verschillende monomeren die zijn afgeleid van fossiele grondstoffen en bewijst dat de biogebaseerde economie niet langer een ver vooruitzicht is."

Om zijn competenties in Life Sciences en Materials Sciences optimaal te combineren, heeft DSM Emerging Business Areas opgezet, waaronder DSM Bio-based Products & Services en DSM Biomedical, waarvoor ambitieuze groeiperspectieven zijn gedefinieerd, waaronder het streven om in 2020 meer dan € 1 miljard omzet te realiseren.

Jean-Bernard Leleu, Deputy CEO en RID Director van Roquette, gaf commentaar: "We zijn zeer bemoedigd door de ontwikkelingsinspanningen in verschillende nieuwe toepassingen en ontvangen positieve feedback van klanten die tonhoeveelheden hebben bemonsterd in onze demonstratiefabriek in Lestrem. Dankzij de nieuwe fabriek in Italië kunnen klanten in Europa, Noord-Amerika en Azië grotere volumeverbintenissen aangaan met hun klanten."

De nieuwe commerciële productiefaciliteit in Italië gaat biobarnsteenzuur produceren op basis van fermentatie. Het gepatenteerde fermentatieproces op basis van gist, dat werkt bij een veel lagere pH dan concurrerende processen, maakt het mogelijk barnsteenzuur te produceren met een aanzienlijk hogere energie-efficiëntie in vergelijking met de traditionele methode. Het is ook een van de eerste processen op biologische basis die kooldioxide vastlegt tijdens het productieproces.

De nieuwe productiefaciliteit zal voorlopig zetmeelderivaten als grondstof gebruiken. Op de langere termijn is het de bedoeling om over te schakelen op grondstoffen van de tweede generatie (cellulosehoudende biomassa).

Senior communicatiemanager

Vice-voorzitter Investeerdersrelaties

Mediarelaties

Investeerdersrelaties

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.