juni 28, 2011

DSM versterkt leiderschap gisttechnologie voor 2G biobrandstoffen

Overname voegt nieuwe gist- en enzymtechnologieën toe voor biobrandstoffen van de tweede generatie.

Heerlen, NL, 28 Jun 2011 09:15 CEST

Koninklijke DSM, wereldwijd actief op het gebied van Life Sciences en Materials Sciences, maakt vandaag bekend dat zij overeenstemming heeft bereikt over de overname van C5 Yeast Company B.V. (Bergen op Zoom, Nederland) van Royal Cosun. Door de overname kan DSM de activiteiten van C5 Yeast Company combineren met zijn eigen geavanceerde gist- en enzymtechnologieën voor tweede generatie biobrandstoffen, waardoor zijn leidende positie op dit gebied verder wordt versterkt. Financiële details over de overname worden niet bekendgemaakt. De voltooiing van de transactie is afhankelijk van de gebruikelijke goedkeuringen en kennisgevingen.

DSM heeft al een unieke positie in de ontwikkeling van biobrandstoffen van de tweede generatie (cellulose-ethanol uit landbouwresiduen en niet-eetbare gewassen), omdat het de enige onderneming is die zowel enzym- als gistfermentatietechnologieën kan aanbieden om de omzettingssnelheden te verhogen zodat de technologie commercieel levensvatbaar wordt. De opbrengst van DSM's geavanceerde gisttechnologie voor tweede generatie biobrandstoffen op van cellulose afgeleide C5/C6 suikers kan een conversiesnelheid van meer dan 90% halen, zo blijkt uit recente tests.

Micro-organismen zoals gist zijn essentieel voor het productieproces van biobrandstoffen, omdat ze nodig zijn om de vergistbare suikers die door enzymen uit biomassa worden gegenereerd, om te zetten in ethanol. Er zijn twee primaire klassen fermenteerbare suikers die vrijkomen uit cellulosehoudende biomassa tijdens hydrolyse: zeskoolstofsuikers (C6) en vijfkoolstofsuikers (C5). Normaal gesproken consumeert gist alleen C6-suikers, maar de geavanceerde gisttechnologie van DSM is in staat om zowel C6- als C5-suikers om te zetten in ethanol. DSM wil de technologieleverancier zijn voor de tweede generatie bioraffinaderijen, die enzymen levert om de biomassa om te zetten in een suikermengsel en gist om zowel de C6-suikers als de C5-suikers om te zetten. DSM is ervan overtuigd dat dit een winnende combinatie zal zijn.

C5 Yeast Company heeft een belangrijke gisttechnologie en uitgebreide patentpositie ontwikkeld met zijn team van R&D-experts. De overname van C5 Yeast Company voegt extra technologie voor de conversie van specifieke fracties van biomassa (C5 suikers/arabinose) toe aan DSM's portfolio, waardoor DSM zijn gisttechnologie verder kan optimaliseren.

Rob van Leen, Chief Innovation Officer bij DSM, zei: "Deze overname is een belangrijke strategische stap in de verdere versterking van ons bestaande gistplatform en portfolio van bio-conversietechnologieën voor biobrandstoffen van de tweede generatie en biomaterialen. We versterken onze leidende positie op het gebied van fermentatietechnologie voor gemengde suikers uit landbouwresiduen en niet-eetbare gewassen. Met onze briljante wetenschap en sterke technologische positie brengen we biobrandstoffen van de tweede generatie dichter bij massaproductie, verminderen we de afhankelijkheid van de samenleving van fossiele grondstoffen en vermijden we het dilemma voedsel versus brandstof."

Alleen al in de Verenigde Staten wordt er een marktomvang van meer dan 1 miljard dollar verwacht in 2020 voor enzymen en gist voor biobrandstoffen van de tweede generatie. DSM werkt momenteel samen met veel bedrijven aan de ontwikkeling van tweede generatie biobrandstoffen en is over het algemeen goed op weg om verschillende commerciële demonstratiefaciliteiten te ondersteunen die in 2014 van start moeten gaan.

Senior communicatiemanager

Vice-voorzitter Investeerdersrelaties

Mediarelaties

Investeerdersrelaties

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.