juli 4, 2011

DSM en KuibyshevAzot starten strategische samenwerking in Rusland

Ventures heeft betrekking op de marketing en productie van technische kunststofverbindingen in Rusland.

Heerlen, NL, 04 Jul 2011 09:17 CEST

Koninklijke DSM N.V., de wereldwijde onderneming op het gebied van Life Sciences en Materials Sciences, en KuibyshevAzot OJSC (KA) maken vandaag bekend dat zij hun strategische samenwerking, zoals aangekondigd in januari 2011, zijn gestart. Als gevolg van deze strategische samenwerking heeft DSM Engineering Plastics twee joint ventures met KA. In beide joint ventures heeft DSM Engineering Plastics een meerderheidsaandeel. Daarnaast heeft KA een licentie gekregen op de technologie van DSM Fibre Intermediates voor de productie van cyclohexanon.

De twee joint ventures van DSM Engineering Plastics en KA hebben betrekking op de marketing en verkoop van engineering plastics in Rusland en andere leden van het Gemenebest van Onafhankelijke Staten (GOS) en ten tweede op de productie van engineering plastics compounds in een fabriek in Togliatti (Rusland). De strategische samenwerking tussen DSM en KA op het gebied van engineering plastics heeft ook geresulteerd in een licentie voor DSM's gepatenteerde cyclohexanon-technologie voor toepassing in KA's Togliatti caprolactam-fabriek, waardoor de capaciteit verder wordt uitgebreid om aan de groeiende vraag naar dit tussenproduct voor polyamide 6 te voldoen.

DSM Engineering Plastics en KA bundelen hun krachten in een joint venture op het gebied van marketing en verkoop om de kansen op de groeiende markt voor engineering plastics in Rusland en andere landen in de regio beter te benutten. De joint venture concentreert zich op polyamide 6 (PA6), zowel compounds als toepassingen met een hoge viscositeit, waaronder film. DSM Engineering Plastics heeft een belang van 51% in de joint venture.

DSM Engineering Plastics verwierf ook een belang van 80% in de compoundingfabriek voor technische kunststoffen op de productielocatie van KA in Togliatti. Daarmee is DSM de eerste westerse PA6-leverancier met een eigen productievestiging in Rusland en het GOS. Financiële details en de capaciteit van de fabriek worden niet bekendgemaakt.

Als gevolg van de licentieovereenkomst tussen DSM en KA zal DSM gedurende 15 jaar royalty-inkomsten realiseren. Als tegenprestatie voor de licentie heeft DSM Fibre Intermediates verder trekkingsrechten verkregen op een deel van de toegenomen productiecapaciteit van KA. DSM heeft eigen cyclohexanon- en caprolactamtechnologieën van wereldklasse met meerdere licentiehouders wereldwijd.

KuibyshevAzot OJSC

KuibyshevAzot OJSC is een van de toonaangevende bedrijven in de Russische chemische industrie. Het bedrijf is gevestigd in Togliatti, in de regio Samara, en is actief op twee gebieden: productie van caprolactam en afgeleide producten (PA-6, garens met een hoge sterktegraad, koordweefsel, technische kunststoffen), productie van ammoniak en stikstofmeststoffen. KuibyshevAzot neemt een leidende positie in bij de productie van caprolactam en polyamide in Rusland en het GOS en behoort tot de top tien van grootste producenten van deze producten ter wereld. Het bedrijf bouwt consequent aan het aandeel van producten met een hogere toegevoegde waarde, door vanaf 2003 projecten te realiseren voor verdere verwerking van caprolactam. In 2009 realiseerde het bedrijf een netto-omzet van 16 039 miljoen roebel (505,2 miljoen dollar) met 5 300 werknemers.

Senior communicatiemanager

Vice-voorzitter Investeerdersrelaties

Mediarelaties

Investeerdersrelaties

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.