juni 5, 2012

DSM enzymen voor cellulose-ethanol gekwalificeerd door DONG Energy

DSM gekwalificeerd als leverancier van enzymen voor het proces van DONG Energy - Inbicon van tarwestro tot cellulose-ethanol.

Heerlen, NL, 05 Jun 2012 09:15 CEST

Koninklijke DSM, het wereldwijde Life Sciences en Materials Sciences bedrijf, is gekwalificeerd als leverancier van enzymen voor het DONG Energy - Inbicon proces van tarwestro tot cellulose-ethanol. De enzymen zijn met succes gebruikt in de bioraffinaderij op demonstratieschaal van DONG Energy - Inbicon in Kalundborg, Denemarken. De kwalificatie bevestigt de hoge standaard en flexibiliteit van DSM's cocktail van enzymen om de cellulose en hemicellulose van de strovezels af te breken en om te zetten in eenvoudige C5- en C6-suikers. DONG Energy - Inbicon Biomass Refinery is 's werelds grootste demonstratiefabriek voor cellulose-ethanol die momenteel in bedrijf is. De fabriek heeft een capaciteit van 1,5 miljoen gallon per jaar en produceert cellulose biobrandstof voor Statoil die wordt gedistribueerd via benzinestations in heel Denemarken.

De enzymcocktail van DSM is bijzonder effectief in het afbreken van cellulosehoudende biomassa tot suikers en heeft tegelijkertijd een zeer hoge thermische stabiliteit. Hierdoor kan de hydrolysestap bij hogere temperaturen worden uitgevoerd, terwijl het risico op productverlies afneemt. Hogere bedrijfstemperaturen verhogen ook de processnelheid en leiden uiteindelijk tot een vermindering van de benodigde hoeveelheid enzym.

Onderzoeksinstituten en bedrijfslaboratoria over de hele wereld hebben in meerdere tests op verschillende schaal aangetoond dat DSM's enzymen werken op meerdere grondstoffen, waaronder maïsafval, tarwestro, houtsnippers en suikerrietbagasse. Ze zijn ook getest op alle voorbehandelingen, van zeer hard tot relatief mild (zoals het geval is bij het Inbicon-proces), wat de veelzijdigheid van het DSM-enzymensysteem bevestigt. Het afbreken of voorbehandelen van gewasresten is de eerste fase van het omzettingsproces naar cellulose bio-ethanol.

DSM selecteerde zijn enzymen met de biomassa als uitgangspunt voor het selectieproces. Dit zijn substraten die naar verwachting commercieel toonaangevend zullen zijn bij de toekomstige productie van cellulose bio-ethanol.

Jan Larsen, hoofd van R&D Inbicon, zegt: "De enzymcocktail van DSM heeft met succes op demonstratieschaal gewerkt in het Inbicon-proces. Het vertoonde dezelfde hoge opbrengst als werd verkregen op pilotschaal. Deze cocktail heeft zowel een breed pH-bereik als een hoge temperatuurtolerantie, waardoor de enzymen van DSM zeer geschikt zijn voor de industriële productie van cellulosehoudende bio-ethanol met een hoog drogestofgehalte. De technische rapporten en analyses van het testprogramma zijn nu afgerond en we concluderen dat de DSM-enzymen nu gekwalificeerd zijn voor het Inbicon-proces."

Stephan Tanda, lid van de Raad van Bestuur van DSM, licht toe: "We zijn trots op de steun van Inbicon voor onze enzymtechnologie. Deze extra kwalificatie versterkt DSM's wereldwijde positie op het gebied van enzymen en bevestigt ons streven om een technologiepartner te zijn voor cellulose bio-ethanol producerende bedrijven over de hele wereld. DSM biedt de breedste technologie die momenteel op de markt verkrijgbaar is, met goed presterende enzymen en gisten die een grote verscheidenheid aan biomassa kunnen omzetten in cellulose-ethanol."

Senior communicatiemanager

Vice-voorzitter Investeerdersrelaties

Mediarelaties

Investeerdersrelaties

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.