augustus 7, 2012

DSM rapporteert robuust tweede kwartaal in uitdagend klimaat

Life Sciences cluster goed voor ongeveer 70% van Q2 EBITDA compenseert zwakte veroorzaakt door caprolactam in Materials Sciences. Andere Materials Sciences activiteiten verbeteren.

Heerlen, NL, 07 Aug 2012 07:15 CEST

• Q2 EBITDA uit voortgezette bedrijfsactiviteiten €290 miljoen (Q2 2011: €339 miljoen)
  • Life Sciences blijft goed presteren, aangevoerd door Nutrition
  • Materials Sciences verbeterde, behalve voor caprolactam dat een EBITDA-impact van - €70 miljoen had.
  • Kasstroom uit bedrijfsactiviteiten in 2e kwartaal €197 miljoen, hoger dan vergelijkbaar en vorig kwartaal
  • Winstverbeteringsprogramma aangekondigd: verwachte jaarlijkse EBITDA-voordelen van €150 miljoen tegen 2014
  • Vaststelling interim-dividend van €0,48, in lijn met DSM's dividendbeleid
  • Vooruitzichten 2012 grotendeels ongewijzigd met uitzondering van caprolactam

In een toelichting op de resultaten zei Feike Sijbesma, CEO/voorzitter van de Raad van Bestuur van DSM: "Ondanks de uitdagende macro-economische omstandigheden ben ik blij dat DSM opnieuw een solide reeks resultaten heeft kunnen laten zien, waaruit de kracht van onze strategie blijkt, zoals blijkt uit de aanhoudend sterke prestaties van Nutrition. Onze Life Sciences clusters waren goed voor ongeveer 70% van de EBITDA in Q2. Deze sterkte heeft geholpen om de zwakte veroorzaakt door caprolactam in Materials Sciences te compenseren. De andere Materials Sciences activiteiten verbeterden ondanks een uitdagende macro-economische omgeving.

"De wereldwijde vooruitzichten voor de tweede helft van het jaar zijn onzekerder, deels omdat Europa er niet in slaagt om een effectieve en duurzame oplossing te vinden voor de financiële uitdagingen in de eurozone. Vanwege de toegenomen economische onzekerheid kondigen we vandaag een Winstverbeteringsprogramma aan dat structurele kostenbesparingen en andere initiatieven omvat die tegen 2014 €150 miljoen EBITDA-voordelen zullen opleveren.

"Hoewel we voorzichtig blijven wat betreft de macro-economische vooruitzichten voor de rest van het jaar, versterkt de robuustheid van onze portfolio ons vertrouwen dat DSM's strategische focus de juiste is. Zoals blijkt uit de recente overnames van Kensey Nash en Ocean Nutrition Canada, blijven we onze strategie waarmaken door te investeren in nieuwe, opwindende groeimogelijkheden. We zijn ervan overtuigd dat het Winstverbeteringsprogramma, samen met onze brede geografische spreiding met een aanzienlijke aanwezigheid in snelgroeiende economieën en onze zeer sterke balans, ons in een goede positie plaatst om de uitdagingen op korte termijn het hoofd te bieden. We blijven onze strategie uitvoeren om een sterkere, stabielere groei en winstgevendheid voor DSM als geheel te realiseren, mede op basis van onze duurzame innovatieve oplossingen die inspelen op de belangrijkste wereldwijde trends."

Belangrijke cijfers
114166-31%Nettowinst vóór bijzondere posten259338-23%
-73226 Nettoresultaat uit bijzondere posten-73220
41392-90%Nettowinst186558-67%
   Nettowinst per aandeel in €:
0.670.97-31%vóór bijzondere posten, voortgezette bedrijfsactiviteiten1.541.88-18%
0.232.35-90%inclusief bijzondere posten, totaal DSM1.13.33-67%

Je kunt het volledige persbericht, inclusief financiële verklaringen, hieronder vinden.

Senior communicatiemanager

Vice-voorzitter Investeerdersrelaties

Mediarelaties

Investeerdersrelaties

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.