augustus 5, 2014

DSM rapporteert resultaten Q2 2014

DSM's EBITDA uit voortgezette activiteiten over het tweede kwartaal van 2014 bedroeg €293 miljoen, vergeleken met €332 miljoen in het tweede kwartaal van 2013 en €272 miljoen in het eerste kwartaal van 2014.

Heerlen, NL, 05 Aug 2014 07:15 CEST

• Q2 2014 EBITDA uit voortgezette bedrijfsactiviteiten €293 miljoen
  • EBITDA 2e kwartaal 2014 is inclusief een negatief valuta-effect van ongeveer €29 miljoen en een impact van €16 miljoen van de brand in een voedingsfabriek in Zwitserland.
  • Nutrition boekte beter resultaat dan in de afgelopen twee kwartalen met €222 miljoen EBITDA
  • Performance Materials EBITDA Q2 van €88 miljoen hoger vergeleken met Q2 2013 en Q1 2014
  • Kasstroom uit bedrijfsactiviteiten Q2 € 126 miljoen
  • Interim-dividend van € 0,55 per gewoon aandeel
  • Vooruitzichten voor heel 2014 in lijn met de huidige marktverwachtingen

Koninklijke DSM, de onderneming op het gebied van Life Sciences en Materials Sciences, rapporteerde vandaag over het tweede kwartaal van 2014 een EBITDA uit voortgezette bedrijfsactiviteiten van € 293 miljoen, vergeleken met € 332 miljoen in het tweede kwartaal van 2013 en € 272 miljoen in het eerste kwartaal van 2014. Voeding liet een verbetering zien vergeleken met de laatste twee kwartalen. Performance Materials zette de bemoedigende onderliggende trend voort en leverde hogere resultaten. Polymer Intermediates werd negatief beïnvloed door lagere caprolactammarges.

In een toelichting op de resultaten zei Feike Sijbesma, CEO/voorzitter van de Raad van Bestuur van DSM: "DSM boekte betere resultaten dan in het eerste kwartaal, ondanks aanhoudende tegenwind door wisselkoersschommelingen. Performance Materials zag een aanhoudend positief momentum in een aantal eindmarkten, terwijl Polymer Intermediates zwakkere marktomstandigheden zag voor caprolactam.

De marktomstandigheden in Nutrition zijn enigszins verbeterd met goede prestaties in Animal Nutrition in het tweede kwartaal, terwijl Human Nutrition nog steeds opereert in een macro-omgeving met lage groei voor sommige eindmarkten als gevolg van aanhoudende druk op de consumentenbestedingen. In dit klimaat wordt de veerkracht van onze geïntegreerde waardeketen aangetoond door robuuste marges, die de kwaliteit van onze Nutrition business benadrukken. Daarnaast ondernemen we initiatieven in de Verenigde Staten om de aantrekkelijkheid van onze eindgebruikerscategorieën voor voedingssupplementen te vergroten.

We blijven ons richten op efficiëntieverbeteringen om de winstgevendheid te beschermen en de kasstroom in het huidige klimaat te verbeteren. Ondanks de zwakte in caprolactam blijven we verwachten dat we de komende kwartalen betere financiële resultaten zullen leveren."

Belangrijke cijfers
Q2 2014Q2 2013+/-in € miljoenvolumeprijs/mixuit. tarievenandere
2,2882,421-5%Nettoverkoop 5%-2%-3%-5%
1,0731,111-3%Voeding2%-1%-5%1%
702709-1%Prestatiematerialen3%-2%-3%1%
42937514%Polymeer tussenproducten25%-8%-3%
3839-3%Innovatiecentrum2%0%-5%
4648 Bedrijfsactiviteiten
2,2882,2820%Totaal voortgezette bedrijfsactiviteiten6%-2%-4%0%
0139 Beëindigde bedrijfsactiviteiten
Q2 2014Q2 2013+/-in € miljoenH1 2014H1 2013+/-
293345-15%EBITDA563653-14%
222250-11%Voeding425465-9%
888010%Prestatiematerialen1651594%
1727-37%Polymeer tussenproducten3755-33%
-5-2 Innovatiecentrum-11-4
-29-23 Bedrijfsactiviteiten-51-42
293332-12%Totaal voortgezette bedrijfsactiviteiten565633-11%
013 Beëindigde bedrijfsactiviteiten-220
125153-18%Kernwinst239285-16%
110137-20%Nettowinst vóór bijzondere posten, voortgezette bedrijfsactiviteiten209262-20%
78112-30%Nettowinst na bijzondere posten, totaal DSM159231-31%
0.730.89-18%Kernwinst per aandeel (€/aandeel)
1.391.67-17%
0.640.80-20%Nettowinst per aandeel vóór bijzondere posten, voortgezette bedrijfsactiviteiten (€/aandeel)1.211.51-20%
0.450.64-30%Nettowinst per aandeel na bijzondere posten, totaal DSM  (€/aandeel)0.901.33-32%
126251 Kasstroom uit bedrijfsactiviteiten89202
117148 Investeringsuitgaven (contant)268300
   Nettoschuld
-2,393-1,841 *

* eind 2013

Je kunt het volledige persbericht, inclusief financiële verklaringen, hieronder vinden.

Senior communicatiemanager

Vice-voorzitter Investeerdersrelaties

Mediarelaties

Investeerdersrelaties

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.