april 29, 2015

DSM rapporteert resultaten Q1 2015

Omzet van € 1.886 miljoen, een stijging van 11%, inclusief 2% autonome omzetgroei.

Heerlen, NL, 29 apr 2015 07:15 CEST

• Omzet van € 1.886 miljoen, een stijging van 11%, inclusief 2% autonome omzetgroei
  • EBITDA stijgt met 4% naar €248 miljoen
  • Nutrition realiseerde een goede autonome groei van 4%, dankzij volumes in diervoeding
  • Performance Materials bleef EBITDA verbeteren dankzij hogere volumes en marges
  • Kasstroom uit voortgezette bedrijfsactiviteiten verbeterd tot €84 miljoen (Q1 2014: €11 miljoen)
  • Non-cash bijzondere waardevermindering van €130 miljoen (na belastingen) in verband met de in maart aangekondigde samenwerking voor Polymer Intermediates en Composite Resins, leidend tot een nettoverlies na bijzondere posten
  • Vooruitzichten 2015 bijgewerkt voor positieve wisselkoersontwikkelingen

Koninklijke DSM, de onderneming op het gebied van Life Sciences en Materials Sciences, maakte vandaag de resultaten bekend over het eerste kwartaal van 2015. DSM rapporteerde een omzet van €1.886 miljoen, een stijging van 11% ten opzichte van Q1 2014, als gevolg van 3% hogere volumes, 1% lagere prijzen en 9% wisselkoerseffecten. DSM realiseerde een hogere EBITDA van €248 miljoen vergeleken met €239 miljoen in Q1 2014. De stijging van het operationele werkkapitaal met €199 miljoen tot €2.102 miljoen aan het einde van het eerste kwartaal van 2015 was volledig toe te schrijven aan het wisselkoerseffect. Het operationele werkkapitaal bleef vlak, in tegenstelling tot de gebruikelijke seizoensgebondenheid.

In een toelichting op de resultaten zei Feike Sijbesma, CEO/voorzitter van de Raad van Bestuur van DSM: "DSM boekte in het eerste kwartaal van 2015 hogere resultaten dan vorig jaar, dankzij hogere volumes in zowel Nutrition als Performance Materials. Voeding liet gemengde resultaten zien met goede volumegroei in diervoeding, deels tenietgedaan door lage prijzen voor vitamine E en zwakke prestaties in humane voeding. Performance Materials had opnieuw een sterk kwartaal met hogere volumes en marges. De mix van vreemde valuta had over het algemeen een positief effect op beide clusters.

In het eerste kwartaal kondigden we een samenwerking aan met CVC Capital Partners voor Polymer Intermediates en Composite Resins, een belangrijke stap in de verdere optimalisatie van onze portfolio en de vermindering van onze cycliciteit. Deze strategische actie stelt ons in staat om ons volledig te richten op het verbeteren van de operationele prestaties van onze kernactiviteiten en tegelijkertijd te profiteren van het potentieel voor waardecreatie van onze verschillende partnerschappen op de langere termijn.

We boeken goede vooruitgang met het opzetten van een aantal programma's voor efficiëntieverbetering en kostenverlaging, vooral in Voedingsmiddelen en in alle ondersteunende functies binnen het bedrijf.

DSM streeft naar een EBITDA in 2015 die hoger is dan in 2014, waarbij de stijging vooral te danken is aan positieve wisselkoerseffecten."

Belangrijke cijfers
Nettowinst vóór bijzondere posten, voortgezette bedrijfsactiviteiten6991-24%
Nettowinst na bijzondere posten, totaal DSM-7081
Kernwinst per aandeel (€/aandeel)0.510.61-17%
Nettowinst per aandeel vóór bijzondere posten, voortgezette bedrijfsactiviteiten (€/aandeel)0.390.52-26%
Nettowinst per aandeel na bijzondere posten, totaal DSM  (€/aandeel)-0.420.45
Kasstroom uit voortgezette bedrijfsactiviteiten8411
Investeringsuitgaven (contant, na financiering door klanten)135146
Nettoschuld2,9322,420*

*Jaareinde 2014

Je kunt het volledige persbericht, inclusief financiële verklaringen, hieronder vinden.

Senior communicatiemanager

Vice-voorzitter Investeerdersrelaties

Mediarelaties

Investeerdersrelaties

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.