januari 23, 2020

DSM werkt samen met Generation Unlimited om werkgelegenheid te creëren voor jongeren in agrofoodbedrijven

Het partnerschap is gericht op het creëren van een langetermijnvisie voor duurzame voedselsystemen in Afrika.

Heerlen, NL, 23 jan 2020 11:00 CET

Koninklijke DSM, een wereldwijd wetenschappelijk bedrijf op het gebied van voeding, gezondheid en duurzaam leven, heeft een nieuwe samenwerking aangekondigd met Generation Unlimited, een wereldwijd samenwerkingsverband onder auspiciën van UNICEF dat oplossingen identificeert en ontwikkelt om jongeren te koppelen aan kwaliteitsonderwijs, vaardigheden en on-the-job training. Samen met Sight & Life, een humanitaire denktank op het gebied van voeding, wil het partnerschap kansen bieden aan jonge ondernemers door de ontwikkeling van agrovoedingsbedrijven, met als doel het bereiken en verbeteren van de levens van naar schatting één miljoen jonge kleine boeren.

Het partnerschap draagt bij aan één van Generation Unlimited's "Global Breakthroughs" - innovatieve ideeën die de potentie hebben om uitdagingen aan te pakken waar jongeren over de hele wereld mee te maken hebben - en heeft als doel om een langere termijn visie te creëren voor duurzame voedselsystemen in Afrika. DSM, Sight & Life en Generation Unlimited gaan een businessplan ontwikkelen over hoe jongeren kunnen bijdragen aan het opschalen van duurzame voedselsystemen door middel van voedings- en voedselbedrijven.

Het partnerschap zal inspelen op de behoefte van kleine en middelgrote ondernemingen (MKB) aan toegang tot financiering om hun bedrijven uit te breiden, en de capaciteit van jongeren opbouwen om werkgelegenheid en ondernemerschapskansen te vinden. Bovendien wil het partnerschap de vraag naar en het bewustzijn van consumenten vergroten over hoe voedzaam voedsel kan bijdragen aan een goed functionerend voedselsysteem.

"Het is onaanvaardbaar dat meer dan 820 miljoen mensen elke dag met honger naar bed gaan en dat de meerderheid van de jongeren op het platteland die in de informele economie werken, niet in staat is om een leefbaar loon te verdienen. We moeten dit oplossen. Als je je realiseert dat Afrika tegelijkertijd het meest onontgonnen akkerland en de jongste beroepsbevolking heeft, maar nog steeds elk jaar voor 35 miljard dollar aan voedsel importeert, dan weet je dat er iets moet gebeuren. Als er geen actie wordt ondernomen, zal Afrika voor meer dan 100 miljard dollar aan voedsel importeren. Terwijl het zelfvoorzienend kan - en moet - zijn. Ik ben er trots op dat DSM samen met Generation Unlimited en Sight & Life een businessplan ontwikkelt om de levens van één miljoen kleine boeren in de regio te bereiken en te verbeteren. Het is het juiste om te doen", aldus Fokko Wientjes, Vice President Malnutrition Programs and Partnerships, Royal DSM.

"Milieuvriendelijke voedselsystemen kunnen de economische groei bevorderen en werkgelegenheid creëren voor jongeren, terwijl ze gezonde voeding leveren en een positieve invloed hebben op kleine boerenbedrijven. Generation Unlimited ondersteunt innovatieve doorbraken in de groene economie die de voedingsindustrie tal van mogelijkheden bieden om met en voor jongeren te werken en zo hun toekomstkansen te vergroten.," zegt Roberto Benes, directeur van Generation Unlimited.

Het partnerschap is sterk verbonden met de Duurzame Ontwikkelingsdoelen - de ervaring leert dat om duurzame oplossingen te creëren voor SDG 2 (Honger nul), het cruciaal is om ook SDG 1 (Geen armoede) en SDG 8 (Fatsoenlijk werk en economische groei) aan te pakken. Door ons samen met partners en netwerken op deze drie SDG's te richten, wordt het mogelijk om het voedselsysteem ingrijpend te veranderen, waardoor gemeenschappen betere voeding krijgen en Afrika minder afhankelijk wordt van voedselimport.

De partners zullen inzichten over dit onderwerp delen op de Empowering Youth in Africa: Werkgelegenheid en ondernemerschap in de voedingssector ontbijtevenement in de SDG-tent op het World Economic Forum in Davos op 24 januari.

Herman Betten

DSM Wereldwijde communicatie & Branding

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.