april 21, 2020

DSM goed op weg naar 75% hernieuwbare elektriciteit met grootste PPA-samenwerking tot nu toe

DSM ondertekent grootste Power Purchase Agreement (PPA) voor duurzame energie tot nu toe.

Heerlen, NL, 21 apr 2020 08:30 CEST

Koninklijke DSM, een wereldwijd wetenschappelijk bedrijf op het gebied van Voeding, Gezondheid en Duurzaam Leven, kondigt vandaag aan dat het zijn CO2 emissies met ongeveer 85.000 ton per jaar zal verminderen door de ondertekening van zijn grootste stroomafnameovereenkomsten (PPA's) voor hernieuwbare energie tot nu toe. Deze PPA's, één in Europa en één in de VS, dekken ongeveer een kwart van DSM's huidige totale jaarlijkse elektriciteitsverbruik. Met deze deals is DSM goed gepositioneerd om zijn doelstelling te overtreffen om in 2030 75% van de ingekochte elektriciteit uit hernieuwbare bronnen te halen. In 2019 kocht DSM 50% van zijn elektriciteit in uit hernieuwbare bronnen.

De PPA in Europa is getekend met EDPR, een wereldleider in de duurzame energiesector en een van de grootste windenergieproducenten ter wereld. DSM zal duurzame elektriciteit betrekken uit één windpark en twee zonne-energiecentrales in Spanje met een totale capaciteit van 76 MW. De andere grote PPA in de VS is getekend met Origis Energy, een wereldwijd opererende zonne-energieonderneming, voor een zonne-energiecentrale met een totale capaciteit van 78 MW. Met deze langetermijnovereenkomsten stelt DSM de eigenaars in staat om de financiering voor de bouw van hun nieuwe hernieuwbare energieparken veilig te stellen en zorgt het voor extra hernieuwbare elektriciteitscapaciteit voor de planeet.

DSM streeft ernaar om in 2030 75% van zijn elektriciteit uit hernieuwbare bronnen te halen en zo snel mogelijk 100%. DSM is lid van het RE100 initiatief onder leiding van The Climate Group in samenwerking met CDP. RE100 brengt 's werelds meest invloedrijke bedrijven samen die zich inzetten voor 100% hernieuwbare energie.

Dimitri de Vreeze, Co-CEO Royal DSM, licht toe: "Duurzaamheid is niet alleen DSM's kernwaarde, het is ook een belangrijke business driver die volledig is verankerd in ons doel, onze strategie, onze activiteiten en onze bedrijfsvoering. Onze aanpak om positieve verandering teweeg te brengen in al onze duurzaamheidsinspanningen is verbeteren, mogelijk maken en bepleiten. Met deze twee grote deals voor hernieuwbare elektriciteit verbeteren we de ecologische voetafdruk van onze activiteiten aanzienlijk en zijn we goed op weg om onze ambitieuze doelstelling van 75% ingekochte hernieuwbare elektriciteit eerder dan gepland te behalen. Ik ben er trots op dat we proactief onze bijdrage leveren aan de Overeenkomst van Parijs en dat we in onze sector het voortouw blijven nemen om over te stappen naar een koolstofarme toekomst."

João Manso Neto, CEO EDPR, zei: "Ondanks de uitdagende gezondheidssituatie waar we nu mee te maken hebben, zijn we erg blij met de aankondiging van vandaag. DSM loopt voorop bij het verankeren van duurzame praktijken in hun bedrijf en we zijn erg blij met onze samenwerking. Deze PPA beloont ons compromis om voortdurend op zoek te gaan naar zakelijke overeenkomsten met industriële leiders en is een kans om onze pijplijn te vergroten in een kernmarkt voor ons zoals Spanje. We zijn vastbesloten om op een verantwoorde manier te blijven groeien met de duidelijke doelstellingen om waarde te blijven genereren voor al onze belanghebbenden en om een beslissende bijdrage te leveren aan de energietransitie".

Johan Vanhee, Chief Commercial Officer & Chief Procurement Officer voor Origis Energy, zei: "Ons team is erg blij met de samenwerking met DSM bij het behalen van hun RE100-doelstellingen. Het leveren van schone energieoplossingen voor 's werelds toonaangevende bedrijven, waaronder de bedrijven die deze belangrijke toezeggingen voor 100% hernieuwbare energie hebben gedaan, inspireert ons elke dag. We bedanken het DSM-team voor de kans om met hen samen te werken."

Sam Kimmins, hoofd van RE100, gaf commentaar: "Felicitaties aan DSM voor de versnelde vooruitgang op weg naar hun doelstelling voor hernieuwbare elektriciteit. De aankoop van twee nieuwe PPA's zorgt ervoor dat ze in een goede positie verkeren om hun ambitie te verwezenlijken en is een belangrijke mijlpaal in de overgang naar schone energie die ze stimuleren. We juichen het werk toe dat ze hebben verricht om hun RE100-doel te bereiken, vooral in de huidige uitdagende mondiale context."

Naast het bereiken van deze belangrijke mijlpaal, zijn andere hoogtepunten van DSM's inzet voor Sustainable Development Goal (SDG) 7 ('Betaalbare en schone energie') en SDG 13 ('Klimaatactie'):

• 100% van de Nederlandse activiteiten voeden met duurzame elektriciteit via overeenkomsten met windmolenpark Krammer, Bouwdokken en energieleverancier Eneco sinds 2018.
  • 69% hernieuwbaar ingekochte elektriciteit realiseren in de VS in 2019.  De windenergieovereenkomst met NextEra Energy Resources in Minco, Oklahoma droeg 39% bij in 2019.
  • Opening van zonneparken in Belvidere (VS) in 2019, Pune (India) in 2014 en een van de grootste en meest efficiënte biomassacentrales van Zwitserland in Sisseln in 2019.
  • Het eerste Europese bedrijf in zijn sector zijn met reductiedoelstellingen voor broeikasgassen die zijn gevalideerd door het Science Based Targets-initiatief in 2019.
  • Een van de eerste bedrijven zijn die zich in 2019 heeft gecommitteerd aan een langetermijnroute naar een broeikasgasemissie van nul in alle activiteiten en waardeketens tegen 2050.
  • Het toepassen van een interne koolstofprijs van €50 per ton CO2 equivalenten sinds 2015 - waarin de kosten zijn opgenomen van alle op broeikasgasemissies gebaseerde beslissingen die aanzienlijke kapitaaluitgaven vereisen.
  • Samenwerken met meerdere belangrijke leveranciers om proactief broeikasgasemissiereducties te verminderen en te rapporteren met betrekking tot de producten die sinds 2018 aan DSM worden geleverd in het kader van het CO2REDUCE-programma.
  • Deelnemen aan de European Green Recovery Alliance, een pan-Europese oproep tot mobilisatie voor groene investeringspakketten in 2020 na de crisis vanOVID-19.

Senior communicatiemanager

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.