februari 16, 2021

DSM rapporteert resultaten voor 2020

DSM boekt solide resultaten in een uitdagende COVID-19-omgeving, blijft goede vooruitgang boeken met de uitvoering van strategisch langetermijnplan.

Heerlen, NL, 16 Feb 2021 07:00 CET

Hoogtepunten1
  • Resultaten uit voortgezette bedrijfsactiviteiten2
  • DSM rapporteert solide jaarresultaten in een uitdagende COVID-19 omgeving, aangevoerd door goede resultaten in Nutrition en met een sterk herstel in Materials in Q4
  • Groepsomzet +1% en aangepaste EBITDA -1%.
    • Voeding: omzet +6%, autonome omzet +6%, aangepaste EBITDA +7%
    • Materialen: omzet -13%, volumes -6%, Aangepaste EBITDA -27%
  • Aangepaste nettowinst daalt met 5% tot €711m

Totaal Groep:

• Nettowinst van €508m
  • Aangepaste netto operationele vrije kasstroom van €955 miljoen, een stijging van 19%.
  • Voorgesteld dividend stabiel op €2,40 per gewoon aandeel
  • Vooruitzichten voor het hele jaar 2021: Aangepaste EBITDA-groei naar dubbele cijfers
Kerncijfers en indicatoren - voortgezette bedrijfsactiviteiten2
in € miljoenVolledig jaar 2020Volledig jaar 2019% VeranderingVolumePrijs/mixFXAndere
Verkoop8,1067,9981%3%-1%-3%2%
Voeding6,3656,0286%5%1%-3%3%
Materialen1,5181,744-13%-6%-6%-1%0%
Aangepaste EBITDA1,5341,551-1%
Voeding1,3381,2507%
Materialen272372-27%
Innovatie2126
Bedrijven-97-97
EBITDA1,3681,457
Aangepaste EBITDA-marge18.9%19.4%

1) Aangepaste EBITDA is een alternatieve prestatiemaatstaf (APM) die de voortgezette activiteiten weergeeft.
Organische omzetgroei is de totale impact van volume en prijs/mix.
De aangepaste netto vrije kasstroom uit bedrijfsactiviteiten is de kasstroom uit bedrijfsactiviteiten, gecorrigeerd voor de kasstroom van de APM-aanpassingen, minus de kasstroom van investeringen en trekkingsrechten.
2) Resultaten exclusief activiteiten aangehouden voor verkoop

Verklaring Co-CEO's

Geraldine Matchett en Dimitri de Vreeze, Co-CEO's, reageerden: "Toen we werden geconfronteerd met de ongekende uitdagingen van de pandemie, bleven we vastbesloten om onze klanten te blijven bedienen, iets wat niet mogelijk zou zijn geweest zonder de passie, vindingrijkheid en inzet van onze uitzonderlijke collega's. Hierdoor konden we een goede financiële prestatie neerzetten in onze Nutrition business, terwijl Materials aanzienlijk werd beïnvloed door COVID-19. In het vierde kwartaal bleven de bedrijfsomstandigheden bij Humane Voeding sterk, vooral in voedingssupplementen, wat het belang van 'gezondheid door voeding' versterkt, terwijl bij Diervoeding de groei weer aantrok na de voorraadafbouw halverwege het jaar. De materialen zagen een zeer sterk vraagherstel onder impuls van de automobielsector.

We hebben opnieuw goede vooruitgang geboekt met de uitvoering van ons strategisch plan voor de lange termijn, waaronder drie overnames van speciale voedingsproducten die ons aanbod aan klanten versterken, de desinvestering van Resins & Functional Materials en de verwezenlijking van onze duurzaamheidsambities op het gebied van people en planet. Met onze innovatiegerichte groeiplatformen zijn we goed op weg om de komende jaren een sterke omzet- en winstgroei te realiseren.

Hoewel de wereldwijde onzekerheid aanhoudt, zijn de vooruitzichten voor DSM in 2021 positief."

Vooruitzichten 2021

DSM verwacht voor Nutrition een aangepaste EBITDA-stijging aan de bovenkant van zijn strategische middellangetermijndoelstelling van hoge eencijferige groei. In combinatie met aanhoudend herstel in Materials verwacht DSM een Aangepaste EBITDA-groei voor de Groep in de dubbele cijfers, met een aanhoudend goede Aangepaste Netto Operationele Vrije Kasstroom.

COVID-19 invloed

COVID-19 leidde tot ongekende wereldwijde uitdagingen. DSM ondernam al in een zeer vroeg stadium actie om de gezondheid en veiligheid van zijn werknemers en partners te waarborgen en tegelijkertijd de activiteiten draaiende te houden om klanten te kunnen blijven bedienen met zijn essentiële producten. Globaal gezien had COVID-19 een licht negatief effect op de verkoop van de Groep, aangezien Materials een negatieve impact van ongeveer 10% op de volumes van het jaar had door de verminderde wereldwijde vraag in het tweede en derde kwartaal. Voeding zag een licht positief effect van COVID-19 op de verkoop, voornamelijk door de zeer sterke vraag in Humane Voeding naar immuniteitsversterkende producten. DSM zal snel blijven reageren op COVID-19 ontwikkelingen op het gebied van gezondheid en veiligheid en zal de samenlevingen waarin zij actief is blijven ondersteunen.

Strategie

Tijdens zijn Virtual Investor Event in november 2020 herhaalde DSM zijn doelgerichte, prestatiegedreven groeistrategie. Duurzaamheid en innovatie zijn belangrijke groeimotoren in DSM's strategisch plan voor de lange termijn, dat wordt ondersteund door ambitieuze doelstellingen op het gebied van People, Planet en Profit. In markten gerelateerd aan Voeding, Gezondheid en Duurzaam Leven is DSM goed gepositioneerd om zijn capaciteiten in te zetten om een positieve impact te creëren en waarde te creëren voor alle belanghebbenden.

In Nutrition ziet DSM aanzienlijke ruimte voor bedrijfsgroei en innovatie. Het succes van het unieke bedrijfsmodel van Nutrition, dat 'wereldwijde producten' en 'lokale oplossingen' combineert, blijkt duidelijk uit de 6% autonome omzetgroei en een aangepaste EBITDA-groei van 10% CAGR 2015-2020. Recente overnames zoals CSK, Glycom en de Erber Group hebben de waardepropositie van DSM voor klanten verder versterkt. In de toekomst zal Nutrition een sterke groei handhaven door voort te bouwen op het model van 'wereldwijde producten' en 'lokale oplossingen'. Daarnaast zal DSM een derde poot toevoegen door het stimuleren van precisie en personalisatie, door voort te bouwen op big data, digitale en biowetenschappelijke capaciteiten.

In Materials heeft DSM een sterk groei- en winstpotentieel en is het goed gepositioneerd op het strategische gebied van Sustainable Living. Na de aankondiging van de verkoop van de Resins-activiteiten & Functional Materials aan Covestro AG, bestaan de activiteiten van Materials nu uit DSM Engineering Materials en DSM Protective Materials. Het bedrijf zal deze blijven ontwikkelen tot een meer veerkrachtige, snelgroeiende specialty business met hoge marges. Het aanbod speelt in op de toenemende vraag naar materialen die de gezondheid van mens en planeet beschermen door verdere biogebaseerde en circulaire oplossingen toe te voegen.

Over het geheel genomen streeft DSM naar een autonome omzetgroei met mid-single digit %, een aangepaste EBITDA-marge van meer dan 20% en een aangepaste EBITDA-groei met high-single digit % op middellange termijn in zowel Nutrition als Materials, ondersteund door de sterke innovatiepijplijn.

Q1 & Q3 verandering in rapportage

Met ingang van 2021 zal DSM zijn rapportagecyclus wijzigen, in lijn met de gevestigde praktijk van veel van zijn collega's op het gebied van ingrediënten voor de consument. Vanaf Q1 2021 zal DSM een trading update geven voor Q1 en Q3 waarin omzet, autonome groei, Adjusted EBITDA en Adjusted EBITDA-marges worden gerapporteerd. DSM organiseert gesprekken met media en analisten gedurende het halfjaar en het hele jaar.

Hoogtepunten 4e kwartaal

Resultaten uit voortgezette bedrijfsactiviteiten:

• DSM rapporteert een goed 4e kwartaal ondanks aanzienlijke negatieve wisselkoerseffecten
  • Omzet Groep +8% en Aangepaste EBITDA +5%:
    • Voeding: omzet +10%, organische omzet +9%, aangepaste EBITDA +10%.
    • Materialen: omzet +2%, volumes +14%, Aangepaste EBITDA -10%
  • Aangepaste nettowinst stijgt met 2% tot €167m

Totaal Groep:

• Nettowinst van €55m
  • Aangepaste netto operationele vrije kasstroom van €316m, +26% vergeleken met Q4 2019
Kerncijfers en indicatoren - voortgezette bedrijfsactiviteiten
in € miljoenQ4 2020Q4 2019% VeranderingVolumePrijs/mixFXAndere
Verkoop2,0801,9348%9%-1%-6%6%
Voeding1,5941,45510%7%2%-7%8%
Materialen4264172%14%-9%-3%0%
Aangepaste EBITDA3903735%
Voeding32429410%
Materialen8594-10%
Innovatie57
Bedrijven-24-22
EBITDA348324
Aangepaste EBITDA-marge18.8%19.3%

Nutrition behaalde een sterke omzet in het vierde kwartaal, ondanks een aanzienlijk negatief wisselkoerseffect van -7% dat de bijdrage van recente acquisities bijna volledig tenietdeed. Over het algemeen waren de bedrijfsomstandigheden goed, in lijn met de verwachtingen zoals gecommuniceerd bij de resultaten voor het derde kwartaal.

Materials zag een sterk omzetherstel in het vierde kwartaal, gedreven door een sterke vraag naar Engineering Materials in de automobielmarkten. Protective Materials zag een gedeeltelijk herstel van zijn activiteiten in persoonlijke bescherming.

De volledige versie van dit persbericht met bijbehorende jaarrekening en de presentatie voor investeerders staan hieronder in PDF-formaat.

Senior communicatiemanager

Vice-voorzitter Investeerdersrelaties

Senior communicatiemanager

Vice-President Investeerdersrelaties

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.