mei 5, 2021

DSM geeft Q1 2021 trading update

DSM boekt zeer goed eerste kwartaal met omzet +7% en aangepaste EBITDA +13%, actualiseert Outlook 2021 als gevolg van sterk herstel van Materials.

Heerlen, NL, 05 mei 2021 07:00 CEST

Hoogtepunten1
  • DSM leverde een zeer goed eerste kwartaal
  • Omzet Groep +7% en Aangepaste EBITDA +13%
    • Voeding: omzet +7%, autonome omzet +7%, aangepaste EBITDA +9%
    • Materialen: omzet +13%, volumes +21%, Aangepaste EBITDA +27%
  • Vooruitzichten 2021: Vooruitzichten Groep bijgewerkt om sterker herstel van Materialen te weerspiegelen
Kerncijfers - voortgezette bedrijfsactiviteiten2
in € miljoenQ1 2021Q1 2020% VeranderingVolumePrijs/mixFXAndere
Verkoop2,1942,0457%9%-1%-6%5%
Voeding1,6781,5757%7%0%-6%6%
Materialen46741313%21%-4%-4%0%
Aangepaste EBITDA44139013%
Voeding3523249%
Materialen1088527%
Innovatie65
Bedrijven-25-24
EBITDA425326
Aangepaste EBITDA-marge20.1%19.1%
Verklaring Co-CEO's

Geraldine Matchett en Dimitri de Vreeze, Co-CEO's, reageerden: "We hebben een zeer goede start van het jaar gemaakt ondanks de aanhoudende uitdagende COVID-19 omgeving. Onze voedingsactiviteiten bleven het goed doen, met een positief momentum in lijn met de handelsomstandigheden in de tweede helft van 2020.

Het sterke herstel van onze Materials-activiteiten eind vorig jaar heeft zich in het eerste kwartaal voortgezet, ondersteund door de aanhoudende herbevoorrading door klanten. Ons toenemende vertrouwen in het herstel voor Materials, in combinatie met onze onveranderd positieve vooruitzichten voor Nutrition, brengt ons ertoe om onze algemene vooruitzichten voor de Groep voor 2021 te verhogen."

Vooruitzichten 2021

Voor het hele jaar verwacht DSM nog steeds een aangepaste EBITDA-stijging in Nutrition aan de bovenkant van de strategische middellangetermijndoelstelling van een groei met hoge enkele cijfers. In combinatie met een sterker herstel in Materials dan voorzien bij de bekendmaking van de resultaten over FY 2020, verwacht DSM nu een Aangepaste EBITDA-groei voor de Groep in de richting van het midden van de tien, met een aanhoudend goede Aangepaste Netto Operationele Vrije Kasstroom.

De volledige versie van dit persbericht vindt u hier.

1) Aangepaste EBITDA is een alternatieve prestatiemaatstaf (APM) die de resultaten uit gewone bedrijfsactiviteiten weergeeft. Organische omzetgroei is de totale impact van volume en prijs/mix. De aangepaste netto vrije kasstroom uit bedrijfsactiviteiten is de kasstroom uit bedrijfsactiviteiten, gecorrigeerd voor de kasstroom van de APM-aanpassingen, minus de kasstroom van investeringen en trekkingsrechten.
2) De resultaten en KPI's in dit persbericht weerspiegelen de voortgezette activiteiten, exclusief de Resins & Functional Materials en aanverwante activiteiten die in september 2020 werden geclassificeerd als 'aangehouden voor verkoop'. De verkoop werd afgerond op 1 april 2021.

Senior communicatiemanager

Vice-voorzitter Investeerdersrelaties

Senior communicatiemanager

Vice-President Investeerdersrelaties

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.