november 1, 2022

DSM geeft Q3 2022 trading update

DSM's trading update over de eerste negen maanden van 2022 is nu bekend en onze divisies Health, Nutrition & Bioscience lieten allemaal goede omzetgroei zien. De marktvraag bleef veerkrachtig in wat een uitdagende macro-economische omgeving is met de stijgende kosteninflatie.

DSM geeft negen maanden 2022 trading update

Heerlen, NL, 01 Nov 2022 07:00 CET

Hoogtepunten1,2
Voortgezette activiteiten:
  • Health, Nutrition & Bioscience leverde solide prestaties in de eerste negen maanden met een omzetstijging van 19% en een autonome omzetgroei van 10%.
    o Diervoeding & Health: +8% organische omzetgroei
    o Gezondheid, Voeding & Zorg: +10% autonome omzetgroei
    o Food & Beverage: +12% autonome omzetgroei
  • Aangepaste EBITDA omhoog met 6% als gevolg van aanhoudende inflatie
  • Vooruitzichten voor het hele jaar 2022 verlaagd: Aangepaste EBITDA stijgt naar verwachting met lage enkele cijfers
Kerncijfers - Voortgezette bedrijfsactiviteiten
in € miljoenjan-sept 2022jan-sept 2021% VeranderingVolumePrijs/mixFXAndere
Verkoop6,2975,34118%2%7%7%2%
HNB6,2455,27219%2%8%7%2%
 ANH2,8142,43016%-1%9%8%0%
 HNC2,2341,89218%4%6%8%0%
 FNB1,15891726%4%8%5%9%
Aangepaste EBITDA1,1021,0406%
HNB1,1741,110
Bedrijven-72-70
Aangepaste EBITDA-marge17.5%19.5%
HNB18.8%21.1%
Verklaring Co-CEO

Geraldine Matchett en Dimitri de Vreeze, Co-CEO's, reageerden: "Al onze activiteiten hebben in het derde kwartaal goede autonome groei laten zien. We blijven de stijgende energie- en grondstofprijzen tegengaan, die vooral in Europa versnelden, zij het met enige vertraging. De marktvraag bleef veerkrachtig in onze drie activiteiten in een uitdagende macro-economische omgeving.

Gezien de positieve structurele langetermijndrijfveren van ons bedrijf, ondersteund door vooruitgang in onze sterke pijplijn van innovaties, hebben we vertrouwen in de financiële doelstellingen voor DSM voor de middellange termijn.

Sinds de aankondigingen in mei is er goede vooruitgang geboekt met de afronding van de verkoop van DSM Engineering Materials aan Advent International en LANXESS en onze aanstaande fusie met Firmenich. Deze belangrijke stappen zullen leiden tot de oprichting van DSM-Firmenich, een doelgerichte toonaangevende creatie- en innovatiepartner op het gebied van voeding, schoonheid en welzijn."

Hoogtepunten derde kwartaal

Voortgezette activiteiten:

• Health, Nutrition & Bioscience leverde een solide kwartaal af met een omzetstijging van 20%, een autonome omzetgroei van 9% en een aangepaste EBITDA van +3%.

o Diervoeding & Health: +6% organische omzetgroei
                o Gezondheid, Voeding & Zorg: +11% autonome omzetgroei
                o Food & Beverage: +14% autonome omzetgroei

Kerncijfers - Voortgezette bedrijfsactiviteiten
in € miljoenQ3 2022Q3 2021% VeranderingVolumePrijs/mixFXAndere
Verkoop

HNB

ANH

HNC

FNB

Aangepaste EBITDA

HNB

Bedrijven

Aangepaste EBITDA-marge

HNB17.5%20.5%

Het derde kwartaal liet een sterke autonome omzetgroei zien, met een aanhoudend solide vraag naar eindgebruikers in een omgeving met toenemende inflatie.

• De volumes van Animal Nutrition & Health waren in lijn met een sterk voorgaand jaar dat een volumegroei van 14% liet zien. De prijzen stegen met +6% in het derde kwartaal, vergeleken met +11% in het eerste kwartaal, als gevolg van lagere doorberekeningskosten en lagere vitamineprijzen.
  • Health, Nutrition & Care liet sterke groei zien met +8% voor prijsverhogingen en +3% voor solide verkoopvolumes door sterke prestaties in Persoonlijke Verzorging & Aroma, Early Life Nutrition en Biomedical.
  • Food & Beverage liet ook solide groei zien met volumestijgingen van 3% en sterke prijsstijgingen van 11%, waarbij vooral Zuivel, Bakken, Dranken en Hydrocolloïden het goed deden.

Health Nutrition & Bioscience De aangepaste EBITDA steeg met 3%, met een bijdrage van 8% door overnames en wisselkoerseffecten. De aangepaste EBITDA-marge voor deze activiteiten was 17,5%, vergeleken met 20,5% in de periode vorig jaar, met een mathematisch verwateringseffect van 150bps door prijsverhogingen en wisselkoerseffecten.

Vooruitzichten 2022

DSM heeft zijn vooruitzichten voor 2022 verlaagd en verwacht nu dat de aangepaste EBITDA voor voortgezette activiteiten (Health, Nutrition & Bioscience en Corporate Activities) met slechts enkele procenten zal stijgen.

1  Voortgezette activiteiten geeft de resultaten weer van DSM's Health, Nutrition & Bioscience en Corporate Activities vanaf 1 januari 2022. De Materials-activiteiten van DSM zijn met ingang van 1 januari 2022 gereclassificeerd naar Beëindigde bedrijfsactiviteiten.

2 . Aangepaste EBITDA is een alternatieve prestatiemaatstaf (APM) die de resultaten uit gewone bedrijfsactiviteiten weergeeft. Organische omzetgroei is de totale impact van volume en prijs/mix.

Gareth Mead

DSM Mediarelaties
tel. +31 (0) 45 5782420

DSM Investeerdersrelaties
tel. +31 (0) 45 5782864

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.