augustus 3, 2021

DSM rapporteert H1 2021 resultaten

DSM boekt zeer goede eerste halfjaarresultaten; vooruitzichten voor het hele jaar zijn aangepast in verband met sterkere resultaten van Materials.

Heerlen, NL, 03 Aug 2021 07:00 CEST

Hoogtepunten1

Resultaten uit voortgezette bedrijfsactiviteiten2:

• DSM leverde zeer goed eerste halfjaar af
  • Omzet Groep +10% en Aangepaste EBITDA +22%
    • Voeding: omzet +6%, organische omzet +6%, aangepaste EBITDA +8%.
    • Materialen: omzet +33%, volumes +33%, Aangepaste EBITDA +86%
  • Aangepaste nettowinst 21% hoger tot €444m

Totaal Groep:

• Nettowinst van €1.010m inclusief de boekwinst van €567m van de desinvesteringen
  • Aangepaste netto operationele vrije kasstroom van €380m, een stijging van 11%.
  • Interim-dividend van € 0,80 per gewoon aandeel
  • Aanzienlijke verhoging van de broeikasgasreductiedoelstelling tot 50% in 2030
  • Vooruitzichten volledig jaar 2021: bijgewerkt om sterkere resultaten van Materials te weerspiegelen

1) Aangepaste EBITDA is een alternatieve prestatiemaatstaf (APM) die onze gebruikelijke bedrijfsresultaten weergeeft. Organische omzetgroei is de som van volume en prijs/mix. De aangepaste netto vrije kasstroom uit bedrijfsactiviteiten is het CF uit bedrijfsactiviteiten, gecorrigeerd voor het CF van de APM-aanpassingen, minus het CF van investeringen en trekkingsrechten.
2) De resultaten en KPI's in dit persbericht weerspiegelen de voortgezette activiteiten, exclusief de Resins & Functional Materials en aanverwante activiteiten, die in september 2020 werden geclassificeerd als 'aangehouden voor verkoop' en verkocht op 1 april 2021.

Kerncijfers en indicatoren
in € miljoenH1 2021H1 2020% veranderingVolumePrijs/mixFXAndere
Verkoop4,4884,06510%11%0%-5%4%
Voeding3,4043,2246%7%-1%-6%6%
Materialen97173033%33%4%-4%0%
Aangepaste EBITDA92576122%
Voeding7306748%
Materialen23212586%
Innovatie1211
Bedrijven-49-49
EBITDA879683
Aangepaste EBITDA-marge20.6%18.7%
Verklaring Co-CEO's

Geraldine Matchett en Dimitri de Vreeze, co-CEO's, reageerden: "Onze zeer goede start van het jaar heeft zich voortgezet met een aanhoudend positief momentum in onze voedingsactiviteiten. De materialen lieten een sterk herstel zien, ondersteund door de aanhoudende voorraadaanvulling in de toeleveringsketen. Deze sterke prestatie in Materials, gecombineerd met onze onveranderd positieve vooruitzichten voor Nutrition, brengt ons ertoe de vooruitzichten voor de Groep voor het hele jaar verder te verhogen.

"We hebben deze resultaten behaald terwijl we ook goede vooruitgang boekten met onze strategische langetermijnprioriteiten en we zijn onze organisatie aan het herschikken na de overnames van vorig jaar in Nutrition en de desinvestering van Resins & Functional Materials. Er is ook goede vooruitgang geboekt bij het opbouwen van onze innovatiegerichte groeiplatformen, waaronder de lancering van verschillende nieuwe initiatieven op het gebied van gepersonaliseerde en precisievoeding.

"Als een doelgericht bedrijf streven we er voortdurend naar om onze positieve impact voor alle belanghebbenden te maximaliseren. Vandaag versnellen we onze route naar netto nul in 2050 nog verder door onze reductiedoelstellingen voor broeikasgassen scope 1 en 2 voor 2030 te verhogen van 30% naar 50%, onafhankelijk gevalideerd door het Science Based Targets initiatief."

Vooruitzichten 2021

Voor het hele jaar verwacht DSM nog steeds een aangepaste EBITDA-stijging in Nutrition aan de bovenkant van de strategische middellangetermijndoelstelling van een groei met hoge enkele cijfers. Samen met een sterkere performance in Materials dan voorzien in de Q1 2021 Trading Update verwacht DSM nu een Adjusted EBITDA-groei voor de Groep in het midden van de tien, met een aanhoudend goede Adjusted Net Operating Free Cash Flow.

Strategie

DSM's doelgerichte, prestatiegedreven strategie ziet duurzaamheid en innovatie als belangrijke groeimotoren van een op de lange termijn gericht plan, ondersteund door ambitieuze doelstellingen op het gebied van People, Planet en Profit. In markten gerelateerd aan Voeding, Gezondheid en Duurzaam Leven is DSM goed gepositioneerd om zijn capaciteiten in te zetten om een positieve impact te creëren en waarde te creëren voor alle belanghebbenden.

In Nutrition ziet DSM aanzienlijke ruimte voor verdere groei en innovatie. Het succes van het unieke bedrijfsmodel dat 'wereldwijde producten' combineert met 'lokale oplossingen' blijkt uit een track record van 6% autonome omzetgroei en een aangepaste EBITDA-groei van 10% CAGR 2015-2020.

Nutrition zal blijven groeien door voort te bouwen op dit bedrijfsmodel en door een derde dimensie van precisie en personalisering toe te voegen die de opkomende mogelijkheden van big data, digitale en biowetenschappen omvat. Zo lanceerde DSM in de eerste helft van het jaar Sustell™, een gegevensgestuurde duurzaamheidsdienst die bijdraagt aan verbeteringen in de ecologische voetafdruk en de economische aspecten van de veehouderij. Het heeft ook Hologram Sciences opgericht, een consumentgericht bedrijf dat mensen holistische oplossingen biedt om hun gezondheid te beheren door gezondheidsdiagnostiek, digitale coaching en gepersonaliseerde voeding te combineren.

In Materials heeft DSM een sterk groei- en winstpotentieel en is het goed gepositioneerd op het strategische gebied van Sustainable Living. Na afronding van de verkoop van de Resins-activiteiten & Functional Materials aan Covestro AG, bestaan de activiteiten van Materials nu uit DSM Engineering Materials en DSM Protective Materials. Het bedrijf zal deze blijven ontwikkelen tot een veerkrachtige, sterk groeiende specialty business met hoge marges. Het aanbod speelt in op de toenemende vraag naar materialen die de gezondheid van mens en planeet beschermen door verdere biogebaseerde en circulaire oplossingen toe te voegen.

Over het geheel genomen streeft DSM naar een autonome omzetgroei met mid-single digit %, een aangepaste EBITDA-marge van meer dan 20% en een aangepaste EBITDA-groei met high-single digit % op middellange termijn in zowel Nutrition als Materials, ondersteund door de sterke innovatiepijplijn.

Recente acquisities en desinvesteringen

Op 31 maart 2021 nam DSM de activiteiten op het gebied van biogebaseerde tussenproducten voor geur en smaak van Amyris, Inc. over, waarmee het aanbod in Persoonlijke Verzorging & Aroma Ingredients werd uitgebreid. De transactie omvat een initiële vergoeding van USD 150 miljoen, samen met winstgerelateerde earn-outs over de periode 2021-2024 die naar verwachting tussen USD 100-150 miljoen zullen bedragen.

Op 1 april 2021 sloot DSM de verkoop af van DSM's Resins & Functional Materials business (inclusief DSM Niaga®, DSM Additive Manufacturing en de coatingsactiviteiten van DSM Advanced Solar) aan Covestro AG. DSM ontving netto ongeveer €1,4 miljard in contanten en boekte een nettoboekwinst van €567 miljoen. DSM's resterende solar back sheet-activiteiten werden op 1 juni 2021 verkocht aan Worthen Industries, Inc.

Gebeurtenissen na de verslagperiode

Op 13 juli 2021 kondigde CVC Partners de voorgenomen verkoop aan van AOC, waarin DSM een minderheidsbelang heeft, aan een dochteronderneming van Lone Star Funds. DSM zal bij afronding van de transactie naar schatting ongeveer €300 miljoen in contanten ontvangen voor zijn belang.

Op 27 juli 2021 verwierf DSM het volledige eigendom van Midori USA Inc. op, een biotechnologiebedrijf dat een nieuwe generatie eubiotica voor diergezondheid heeft ontwikkeld. DSM bezit al 38,5% van de aandelen van Midori en verwierf de resterende 61,5% voor een bedrag van USD 63 miljoen.

Duurzaamheid

DSM's streven om waarde te creëren voor alle belanghebbenden is volledig verankerd in de doelgerichte, prestatiegedreven langetermijnstrategie. Door gerichte ontwikkeling en toepassing van wetenschappelijke innovatie wil DSM zijn klanten in staat stellen de gezondheid van mensen vandaag en de gezondheid van de planeet voor toekomstige generaties positief te beïnvloeden. Dit wordt ondersteund door DSM's eigen verbeteringen in de bedrijfsvoering, het terugdringen van emissies en het vergroten van het gebruik van hernieuwbare energie, het voortdurend verhogen van de veiligheidsnormen en het bevorderen van de gezondheid en het welzijn van het personeel.

Continued step-up in sustainability leadership

In H1 2021 boekte DSM aanzienlijke vooruitgang met het verbeteren van zijn milieu-impact. DSM is nu goed gepositioneerd om met name de doelstelling voor ingekochte hernieuwbare elektriciteit te overtreffen. Voortbouwend op de energietransitie die het bedrijf de afgelopen jaren heeft doorgevoerd, gebruiken alle vestigingen van DSM Protective Materials wereldwijd nu 100% hernieuwbare elektriciteit nadat de vestiging in Laiwu, China, dit jaar overstapte. DSM tekende in juli 2021 een aanvullende stroomafnameovereenkomst, waardoor al zijn Noord-Amerikaanse elektriciteitsbehoefte dit jaar 100% hernieuwbaar wordt. Tegelijkertijd heeft DSM zijn doelstellingen voor verbetering van de energie-efficiëntie overtroffen met initiatieven op locatie, zoals de installatie van een nieuwe koelmachine in Xinghuo, China, en de introductie van warmteterugwinningssystemen en energy dashboarding.

DSM heeft vandaag een belangrijke verhoging aangekondigd van zijn doelstelling om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. DSM wil nu zijn 2016 scope 1 en 2 emissies halveren in 2030, waarmee het zijn ambities van 30% reductie versnelt naar 50%. De bijgewerkte doelstelling voor broeikasgasemissies is beoordeeld en goedgekeurd door het Science Based Targets-initiatief en biedt een sterke basis voor DSM om in 2050 netto nul te bereiken. DSM heeft solide tussentijdse doelen gesteld, zoals voor 2025 en 2030, om actie op zowel de korte als middellange termijn te stimuleren, zodat deze langetermijnambitie kan worden waargemaakt.

De prioriteit van DSM blijft van oudsher de veiligheid, de gezondheid en het welzijn van mensen. Het bedrijf is doorgegaan met het nemen van proactieve maatregelen om werknemers en hun gezinnen te ondersteunen in H1 2021, door nog eens miljoenen gratis doses immuniteitsverbeterende micronutriënten uit te delen en door wereldwijd thuiswerkapparatuur, leren en ontwikkelen op afstand en hulpprogramma's aan te bieden. Ondanks de voortdurende persoonlijke uitdagingen voor veel mensen in de context van een wereldwijde pandemie, blijft de betrokkenheid van werknemers goed. DSM heeft ook zijn brede inclusie- en diversiteitsinspanningen geïntensiveerd, door sterk gemotiveerde employee resource groepen te ondersteunen en de vertegenwoordiging van vrouwen op executive niveau in H1 2021 te verbeteren. DSM's aantal registreerbare veiligheidsincidenten bleef laag en de onderneming streeft ernaar incidenten- en letselvrij te zijn.

Producten en diensten die volgens DSM een betere milieu- en/of sociale impact hebben dan de gangbare alternatieven in de markt, worden gemeten en gerapporteerd als Brighter Living Solutions. Door zijn portfolio voortdurend te evalueren, nieuwe innovaties te lanceren en zijn footprint te verbeteren, wil DSM met zijn portfolio een grote positieve impact behouden. DSM zal ervoor zorgen dat zijn methodologie het mogelijk maakt om te rapporteren op basis van nieuwe en toekomstige eisen van regelgevende instanties en om transparantie te creëren bij het in kaart brengen van de impact van DSM's verkopen op het behalen van de VN Duurzaamheidsdoelstellingen. DSM streeft ernaar om een redelijke mate van zekerheid te verkrijgen over haar impactrapportage.

Op alle gegevens in de duurzaamheidsverklaringen zijn de beleidsregels voor niet-financiële verslaglegging van toepassing, zoals vermeld in het Geïntegreerd Jaarverslag 2020.

Hoogtepunten 2e kwartaal
  • Resultaten uit voortgezette bedrijfsactiviteiten:
  • DSM leverde een zeer goed tweede kwartaal
  • Groepsomzet +14% en aangepaste EBITDA +30%
    • Voeding: omzet +5%, organische omzet +4%, aangepaste EBITDA +8%.
    • Materialen: omzet +59%, volumes +50%, Aangepaste EBITDA +210%
in € miljoenQ2 2021Q2 2020% veranderingVolumePrijs/mixFXAndere
Verkoop2,2942,02014%14%0%-4%4%
Voeding1,7261,6495%6%-2%-4%5%
Materialen50431759%50%14%-5%0%
Aangepaste EBITDA48437130%
Voeding3783508%
Materialen12440210%
Innovatie66
Bedrijven-24-25
EBITDA454357
Aangepaste EBITDA-marge21.1%18.4%

Nutrition presteerde goed in het tweede kwartaal met een autonome omzetgroei van 4%, een bijzonder opmerkelijke prestatie gezien de vergelijkbare periode vorig jaar waarin sterke COVID-19 effecten hadden geleid tot een zeer sterke autonome omzetgroei van 9%.

De algemene bedrijfsomstandigheden in zowel Diervoeding als Humane Voeding bleven goed, terwijl Persoonlijke Verzorging de vraag naar zijn producten zag toenemen na de zwakte in het segment sinds het tweede kwartaal van 2020, die rechtstreeks verband hield met COVID-19.

De aangepaste EBITDA van Voedingsmiddelen steeg met 8%, waarbij de bijdrage van 6% van de acquisitie van Erber teniet werd gedaan door een negatief wisselkoerseffect van 6%. De aangepaste EBITDA-marge steeg met 70 basispunten naar 21,9% ten opzichte van 21,2% in het tweede kwartaal van vorig jaar, dankzij positieve effecten van de verkoopmix.

Materials rapporteerde een uitzonderlijk sterke prestatie, ondersteund door een tijdelijke margeverhoging dankzij een goed prijsmomentum, wat resulteerde in een zeer sterke Aangepaste EBITDA-marge van 24,6% (tegenover 12,6% in het 2e kwartaal van vorig jaar). De aangepaste EBITDA steeg met 210% ten opzichte van Q2 2020 (+28% ten opzichte van Q2 2019).

De volledige 25 pagina's tellende versie van dit persbericht met bijbehorende jaarrekening is hieronder te vinden in PDF-formaat.

Verwante links

Senior communicatiemanager

Vice-voorzitter Investeerdersrelaties

Senior communicatiemanager

Vice-President Investeerdersrelaties

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.