maart 30, 2023

Grootschalige pilot bewijst dat methaanreducerend voederadditief Bovaer® klaar is voor uitrol in Nederland

Heerlen, NL, 30 maart 2023 13:00 CET

De Nederlandse zuivelonderneming Koninklijke FrieslandCampina, DSM en voerleverancier Agrifirm hebben met succes Bovaer® opgenomen in de reguliere veehouderijactiviteiten van 158 melkveebedrijven in Nederland in 's werelds eerste grootschalige toepassing op boerderijen van het methaanreducerende voederadditief voor rundvee. Het zes maanden durende programma, dat in 2022 van start ging, bevestigde dat Bovaer® gemakkelijk op schaal kan worden geïntroduceerd zonder de diergezondheid, melkproductie of melksamenstelling te beïnvloeden. Dit werk ondersteunt de snellere invoering van Bovaer® door de zuivelsector, waardoor de uitstoot van broeikasgassen wordt verminderd en Nederland wordt geholpen zijn klimaatdoelstellingen te halen.

In 2022 werd geschiedenis geschreven door de lancering van een uitgebreid project om praktijkervaring op te doen met Bovaer®, waarbij meer dan 20.000 koeien en 158 boerderijen betrokken waren. De succesvolle samenwerking tussen de leden-melkveehouders van FrieslandCampina, DSM en Agrifirm heeft geleid tot een afname van 10.000 ton CO2e in methaanemissies (gemiddeld 28% minder darmmethaanemissies). Het succes van het project opent ook de deur naar een eenvoudigere implementatie van Bovaer® in de gehele Nederlandse melkveestapel. Deze stap naar duurzaamheid in de Nederlandse zuivelindustrie zal zowel consumenten als boeren ten goede komen. Vanaf dit jaar kunnen boeren die Bovaer® in hun voer gebruiken worden erkend voor het gebruik ervan via de KringloopWijzer, de carbon footprint tool van de Nederlandse Zuivelsector (ZuivelNL).

Lars van den Nieuwenhof heeft samen met zijn ouders een bedrijf met 125 melkkoeien in Someren, Noord-Brabant. Hij nam deel aan de pilot van FrieslandCampina om broeikasgassen op zijn boerderij te verminderen met Bovaer®. zei Lars: "Als industrie staan we op een kantelpunt. We moeten verder en proberen de methaanuitstoot te verminderen. Daarom wilden we graag deelnemen aan deze pilot. Bovendien is deelname laagdrempelig en vergt het weinig inspanning. De Bovaer® wordt gemengd in de mineralen die we aan de koeien voeren. Elke dag mengen we de minimale dosis van 150 gram van deze mineralen door het rantsoen. We namen ook deel aan workshops om ervaringen uit te wisselen met andere deelnemers. Ik ben zeker tevreden met de resultaten. De koeien produceren goed, zijn gezond, vitaal en vruchtbaar. We zullen het toevoegingsmiddel blijven gebruiken. Ik ben blij dat we een extra bijdrage kunnen leveren aan het verminderen van onze impact op het klimaat."

Samen met André Kleistra heeft Jelle Heida een melkveebedrijf met 400 koeien in Hoornsterzwaag, Friesland. Net als andere boeren hebben ze geïnvesteerd in monomestvergisting en een stikstofstripper en boeren ze op een manier die bij hen past: efficiënt en milieuvriendelijk. zei Jelle: "Ik heb deelgenomen aan de Bovaer pilot omdat ik benieuwd was of het toevoegingsmiddel het fermentatieproces zou beïnvloeden. Ik merkte geen effect toen we Bovaer aan het rantsoen toevoegden. We hebben ook geen veranderingen waargenomen in de gezondheid van onze koeien of in hun melkproductie en -samenstelling. Het was een interessante ervaring waarin ik veel heb geleerd over hoe Bovaer werkt. Ik ben erg positief dat we door onze deelname een eenvoudige en veilige manier hebben ervaren om onze uitstoot van broeikasgassen verder te verminderen."

De succesvolle samenwerking tussen Bovaer® en de leden-melkveehouders van FrieslandCampina heeft de deur geopend voor de implementatie van Bovaer® in de gehele Nederlandse melkveestapel. Deze stap naar duurzaamheid in de Nederlandse zuivelindustrie zal zowel boeren als consumenten ten goede komen.

FrieslandCampina

Samen met de leden-melkveehouders streeft FrieslandCampina naar 33% minder uitstoot van broeikasgassen op de leden-melkveebedrijven in 2030 (ten opzichte van 2015). Daarom werkt het aan verschillende oplossingen om dit te bereiken, zoals het gebruik van gegarandeerd ontbossingsvrije soja in veevoer, vergisting van mest, het opwekken van duurzame energie op boerderijen en het verminderen van de methaanuitstoot van koeien met behulp van Bovaer®.

Sanne Griffioen, directeur boerderij duurzaamheid FrieslandCampina: "Samen met onze leden-melkveehouders werken we eraan om uiterlijk in 2050 netto klimaatneutrale zuivel te produceren. Het vereist voortdurende verbetering en innovatie om onze doelen te bereiken. We zijn er trots op dat we het eerste zuivelbedrijf in Europa zijn dat op grote schaal waardevolle praktijkervaring opdoet met Bovaer®. Ik ben erg blij met de resultaten van de pilot en de feedback van onze leden-melkveehouders. We kijken ernaar uit om onze reis voort te zetten met onze partners, klanten en leden."

Mark van Nieuwland, VP Bovaer® DSM: "We zijn erg blij met de positieve feedback van de melkveehouders die betrokken waren bij dit grootschalige proefproject in Nederland, dat het potentieel van ons innovatieve Bovaer®-voederadditief heeft bevestigd. We kijken uit naar de voortzetting van onze samenwerking met FrieslandCampina en Agrifirm om ervoor te zorgen dat Bovaer® meer koeien bereikt en een nog grotere bijdrage levert aan de bestrijding van methaanemissies in de landbouw.  Met deze ontwikkelingen spelen we ook een belangrijke rol in de ondersteuning van de klimaatdoelstellingen op de korte termijn van de Global Methane Pledge, ondertekend door meer dan 150 landen waaronder Nederland."

Matthijs Spithoven, Productmanager Rundvee Agrifirm: "Agrifirm staat voor integraal bedrijfsadvies. We ondersteunen de boer met advies over management, voederapplicaties en mineralencycli, over alles van voedermiddelen tot de mond van de koe. Bovaer® is een additief dat goed past binnen de aanpak van Agrifirm. Ongeacht het type veehouder kunnen er op een eenvoudige manier grote stappen worden gezet om de methaanuitstoot te verminderen."

Senior communicatiemanager

Vice-voorzitter Investeerdersrelaties

Gareth Mead

DSM Mediarelaties
+31 (0) 45 5782420

André van der Elsen

Koninklijke DSM
+31 4 5578 24 21

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.