augustus 2, 2023

dsm-firmenich rapporteert H1 2023 resultaten

Persberichten Bedrijfsnieuws Nieuws over financiën en regelgeving

Kaiseraugst (Zwitserland), Heerlen (Nederland), 2 augustus 2023

Het persbericht bevat informatie die is gepresenteerd op pro forma basis ('pro forma cijfers') en andere alternatieve prestatiemaatstaven (APM's), en informatie die is gepresenteerd in overeenstemming met IFRS zoals gepubliceerd door de International Accounting Standard Board ('IFRS cijfers'). Zie het gedeelte Definities voor de toegepaste definities - in de lange versie van het persbericht.

Managementrapport
Hoogtepunten H1 2023
  • DSM en Firmenich fusie succesvol afgerond op 8 mei 2023
  • Integratie verloopt volgens plan en de eerste voordelen van synergieën worden al zichtbaar
  • Parfumerie & Schoonheid en Smaak, Textuur & Gezondheid leverde goede prestaties in een volatiel macro-economisch klimaat.
  • Zwakke vitaminemarktomstandigheden beïnvloedden vooral Animal Nutrition & Health, maar in mindere mate ook Health, Nutrition & Care, wat leidde tot een versnelling van de plannen om de prestaties structureel te verbeteren.
Kerncijfers op pro forma basis1

Q2 2022

(9)

Autonome omzetgroei (%)

(7)

Adj. EBITDA

929

(21)

408

582

(30)

Adj. EBITDA-marge (%)

15.1

18.1

13.5

17.5

Kernwinst adj.

236

574

(59)

1. Geeft de cijfers weer op pro forma basis, inclusief de Firmenich resultaten alsof de fusie had plaatsgevonden op 1 januari 2022, en met de aanpassingen voor de toewijzing van de aankoopprijs vanaf 8 mei 2023. De pro forma cijfers geven de resultaten van de voortgezette activiteiten weer - zie ook het hoofdstuk Definities.

Belangrijkste IFRS-cijfers per de verkorte geconsolideerde tussentijdse financiële overzichten2

Nettowinst (totale groep)

458

419

2. Geeft de cijfers weer op IFRS-basis, inclusief de Firmenich-resultaten vanaf de fusiedatum 8 mei 2023 - zie ook de verkorte geconsolideerde tussentijdse winst-en-verliesrekening.

Verklaring Co-CEO

Geraldine Matchett en Dimitri de Vreeze, Co-CEO's, reageerden: "We zijn vergevorderd in de integratiefase van de fusie en enthousiast over de positieve reacties van klanten op ons verbeterde bedrijfsaanbod, waardoor we nog meer vertrouwen hebben in de realisatie van onze synergiedoelstellingen. De prestaties van onze parfumerieën & Beauty en Taste, Texture & Health in de eerste zes maanden tonen de kwaliteit van deze activiteiten en het synergiepotentieel van de fusie aan.

Zoals gecommuniceerd in onze trading update van 28 juni 2023, verzwakten de marktomstandigheden in onze vitamineactiviteiten gedurende het eerste halfjaar, wat met name invloed had op Animal Nutrition & Health, wat leidde tot een versnelling van onze plannen die voornamelijk gericht zijn op het structureel verbeteren van de winstkwaliteit en het verminderen van de volatiliteit van onze vitamineactiviteiten. We verwachten dat deze maatregelen besparingen zullen opleveren van ongeveer €200 miljoen per jaar. Dit komt bovenop onze kostenbesparingen door integratiesynergie.

Vooral dankzij de kwaliteit van onze kernactiviteiten, onze beoogde synergieën en de beslissende en impactvolle acties die we onlangs hebben aangekondigd, hebben we er alle vertrouwen in dat we onze financiële doelstellingen voor de middellange termijn zullen realiseren. Dit alles wordt ondersteund door de aantrekkelijke mogelijkheden die onze zeer complementaire portfolio van ingrediënten, wetenschap en technologieën ons biedt om superieure, door innovatie gestuurde groei te realiseren als wereldleider op het gebied van voeding, gezondheid en schoonheid."

Vooruitzichten 2023

Zoals aangekondigd op 28 juni 2023, verwacht dsm-firmenich, gezien de huidige zwakke macro-economische vooruitzichten, geen wezenlijke verbetering van de bedrijfsomstandigheden in de tweede helft van 2023. Als gevolg hiervan raamt het bedrijf een aangepaste EBITDA voor boekjaar 2023 op pro forma basis tussen €1.800-1.900 miljoen (versus €2.275 miljoen in boekjaar 2022). Daarbinnen schat het bedrijf een negatief vitamine-effect op de Aangepaste EBITDA voor het hele jaar van ongeveer €400 miljoen, evenals een negatief wisselkoerseffect voor dsm-firmenich van ongeveer €100 miljoen. Het vitamine-effect is verergerd door hoge vitaminevoorraden, die tegen hoge kosten worden geproduceerd, waardoor de verwachte positieve impact van lagere inputkosten in H2 2023 wordt uitgesteld.

Strategie

Door de fusie van DSM en Firmenich ontstond een wereldleider op het gebied van voeding, gezondheid en schoonheid, die met zijn sterk geïntegreerde portfolio van nutritionele, natuurlijke en hernieuwbare ingrediënten, in combinatie met complementaire wetenschappelijke capaciteiten en technologieën, superieure, door innovatie gestuurde groei zal realiseren.

Door creatief bewezen wetenschap toe te passen en gebruik te maken van datagestuurde innovatiemogelijkheden en uitzonderlijke normen voor operationele uitmuntendheid, probeert dsm-firmenich het spanningsveld aan te pakken tussen wat de maatschappij nodig heeft, wat mensen individueel willen en wat de planeet vraagt op het gebied van voeding, gezondheid en schoonheid. Door nauw samen te werken met klanten om te creëren wat essentieel is voor het leven en wat wenselijk is voor consumenten en tegelijkertijd duurzamer voor de planeet, is dsm-firmenich klaar om vooruitgang tot leven te brengen voor miljarden mensen over de hele wereld.

dsm-firmenich is georganiseerd in vier afzonderlijke, goed presterende bedrijven, geworteld in complementair wetenschappelijk onderzoek van wereldklasse en uitmuntende productie: Parfumerie & Schoonheid (P&B); Smaak, textuur & Gezondheid (TTH); Gezondheid, Voeding & Zorg (HNC); Diervoeding & Gezondheid (ANH).

dsm-firmenich is een doelgericht bedrijf waar mens en milieu en financieel succes de kern vormen van de strategie. dsm-firmenich, dat is ontstaan uit twee groeibedrijven die ook wereldwijd toonaangevend zijn op het gebied van duurzaamheid, is vastbesloten om zijn positieve impact op de wereld verder te vergroten en de lat steeds hoger te leggen om klimaatverandering aan te pakken, de natuur te beschermen en te zorgen voor mensen in de hele waardeketen.

Integratie: synergieën

dsm-firmenich verwacht jaarlijkse omzetsynergieën te realiseren van ongeveer €500m, met een volledige runrate bereikt tegen het einde van jaar 4, als gevolg van een versnelling van innovatie bij klanten, ruwweg als volgt opgesplitst:

• 60% in business unit TTH
  • 25% in HNC business unit
  • 15% in P&B business unit

Verwacht wordt dat de totale synergieën ongeveer €350m aan extra Aangepaste EBITDA per jaar zullen genereren, waarvan naar schatting ongeveer de helft uit kostensynergieën zal komen.

Vitaminetransformatieprogramma: versnelling van strategische acties

Zoals aangekondigd op 28 juni 2023, heeft dsm-firmenich besloten om een reeks geplande acties te versnellen om zijn vitamineactiviteiten te herstructureren als gevolg van de verdere verzwakking van de vitaminemarkten, die voornamelijk de prestaties van zijn ANH-activiteiten beïnvloedt. Deze acties zijn gericht op het verminderen van de blootstelling aan vitamines en de daarmee samenhangende volatiliteit van de winst, waardoor de winstkwaliteit van het bedrijf toeneemt. Het actieplan omvat:

• Herstructurering van de vitamineproducten
  • Een nieuwe aparte vitamine-eenheid binnen ANH creëren
  • Werkkapitaal/inventarissen verlagen
  • Instellen van een nieuwe leidinggevende functie, programmadirecteur Vitaminetransformatie, die rechtstreeks rapporteert aan de CEO
  • Versnelling van de groei van ANH in de activiteiten Performance Solutions en Precision Services met hogere marges

Al deze acties samen zullen naar verwachting resulteren in een geschatte besparing van ongeveer €200 miljoen per jaar, waarbij de volledige run rate eind 2024 zal zijn bereikt. Deze besparingen komen bovenop de eerder aangekondigde doelstelling van € 350 miljoen Aangepaste EBITDA integratiesynergieën.

Zie voor meer details de aankondiging in onze trading update op 28 juni 2023.

Doelstellingen op middellange termijn

Naast de specifieke acties in vitamines zal het bedrijf ook een bredere kijk hebben op alle bedrijfssegmenten om prioriteit te geven aan de segmenten met hoge groei en hogere marges van het bedrijf en deze te versnellen. Het bedrijf zal strikte kostencontroles handhaven, versneld door een breed scala aan zelfhulpinitiatieven voor kostenbesparing, volledig gericht op het maximaliseren van de operationele prestaties van zijn activiteiten en het aanzienlijk verbeteren van zijn kasstroomgeneratie ondersteund door het verminderen van zijn werkkapitaal.

dsm-firmenich heeft er vertrouwen in dat het, dankzij de kwaliteit van zijn kernactiviteiten, de beoogde € 350 miljoen Aangepaste EBITDA-synergieën en alle acties die worden ondernomen, zijn financiële doelstellingen voor de middellange termijn van 22-23% Aangepaste EBITDA-marges en 5-7% jaarlijkse organische omzetgroei zal realiseren.

Het bedrijf blijft zich inzetten om te werken met een sterke balans en een sterke investment grade rating te behouden, en zal de komende tijd prioriteit geven aan investeringen, innovatiegerichte organische groei en dividenden. Binnen alle ondernomen acties blijft het bedrijf zich inzetten voor wetenschap, onderzoek, duurzaamheid en innovatie, om onze groei op de korte, middellange en lange termijn te waarborgen en het bedrijf op te bouwen voor de toekomst.

Dividend

Op 29 juni 2023 heeft de Buitengewone Algemene Vergadering van dsm-firmenich AG het voorgestelde dividend van €1,60 per gewoon aandeel goedgekeurd. Het dividend werd volledig betaald uit de kapitaalbijdragenreserve en daarom uitgekeerd zonder aftrek van Zwitserse bronbelasting. De betaling werd gedaan op 6 juli 2023.

Plaatsing van aandelen

Op 25 mei 2023 voerde dsm-firmenich een aandelenplaatsing uit van 6.696.477 gewone aandelen die waren gecreëerd bij de oprichting van de onderneming, maar waarop niet was ingeschreven door aandeelhouders van DSM NV. Deze gewone aandelen dsm-firmenich - die ongeveer 2,5% van het aandelenkapitaal van dsm-firmenich vertegenwoordigen - werden verkocht aan institutionele beleggers tegen een prijs van €109,50 per aandeel. dsm-firmenich is van plan deze totale opbrengst van €733 miljoen te gebruiken voor de financiering van de te betalen vergoeding in contanten in verband met de uitkoopprocedure van de aandeelhouders van DSM NV die niet hadden ingeschreven.

Uitkoop resterende DSM-aandeelhouders

dsm-firmenich is de wettelijke uitkoopprocedure gestart om de 6.696.477 gewone aandelen DSM te verwerven die niet zijn aangemeld in het ruilbod. Deze resterende DSM Aandeelhouders ontvangen als uitkoopsom een vergoeding in contanten voor hun aandelen die worden overgedragen aan dsm-firmenich. Meer informatie is te vinden op de website DSM.

dsm-firmenich H1 2023 op een pro forma basis

Q2 2022

(9)

Autonome omzetgroei (%)

(7)

Adj. EBITDA

929

(21)

408

582

(30)

Adj. EBITDA-marge (%)

15.1

18.1

13.5

17.5

H1 2023

Het bedrijf noteerde een daling van 5% in de autonome omzet, waarbij een klein positief prijseffect teniet werd gedaan door lagere volumes. Terwijl Parfumerie & Beauty (P&B) en Smaak, Textuur & Gezondheid (TTH) goede prestaties lieten zien, werd Diervoeding & Gezondheid (ANH) aanzienlijk beïnvloed door lage vitamineprijzen, die ook, maar in mindere mate, van invloed waren op Gezondheidsvoeding & Zorg (HNC).

De aangepaste EBITDA voor het eerste halfjaar bedroeg €929 miljoen vergeleken met €1.177 miljoen in de vergelijkbare periode, wat resulteerde in een daling van de marge met 300bps tot 15,1%, grotendeels als gevolg van een geschat vitamine-effect van ongeveer €200 miljoen en een negatief wisselkoerseffect. P&B en TTH bleven sterke Aangepaste EBITDA-groei leveren in een volatiel macro-economisch klimaat, terwijl ANH te lijden had onder de lage vitamineprijzen, die ook, maar in mindere mate, HNC beïnvloedden.

Q2 2023

De autonome omzetontwikkeling in het kwartaal was lager met -7%, voornamelijk door de toenemende impact van lage vitamineprijzen in ANH en HNC, evenals de brand in de Pinova-fabriek in P&B. Dit was ook terug te zien in de ontwikkeling van de Aangepaste EBITDA.

Noot voor de redactie:

De volledige tekst van het persbericht is beschikbaar hier.

De presentatie voor investeerders is hier beschikbaar .

Financiële kalender

31 oktober 2023, 7:00 CEST - publicatie van dsm-firmenich Q3 trading update

15 februari 2024 - publicatie van dsm-firmenich 2023 resultaten

Aanvullende informatie

Vandaag houdt dsm-firmenich een webcast voor investeerders en analisten om 14:00 CEST. Details over de toegang tot deze oproep zijn te vinden op de dsm-firmenich website, www.dsm-firmenich.com

Voor meer informatie:

dsm-firmenich investor relations vragen:
e-mail: investors@dsm-firmenich.com

dsm-firmenich media vragen:
e-mail: media@dsm-firmenich.com

Toekomstgerichte uitspraken

Dit persbericht kan toekomstgerichte uitspraken bevatten met betrekking tot de toekomstige (financiële) prestaties en positie van dsm-firmenich. Dergelijke verklaringen zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen, schattingen en projecties van dsm-firmenich en informatie waarover het bedrijf op dit moment beschikt. dsm-firmenich waarschuwt lezers dat dergelijke verklaringen bepaalde risico's en onzekerheden met zich meebrengen die moeilijk te voorspellen zijn en daarom moet worden begrepen dat vele factoren ertoe kunnen leiden dat de werkelijke prestaties en positie wezenlijk verschillen van deze verklaringen. dsm-firmenich heeft geen verplichting om de verklaringen in dit persbericht bij te werken, tenzij dit wettelijk verplicht is. De Engelstalige versie van dit persbericht prevaleert boven andere taalversies.

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.