januari 20, 2011

DSM en KuibyshevAzot kondigen strategische samenwerking in Rusland aan

DSM Engineering Plastics gaat twee joint ventures aan met KA.

Heerlen, NL, 20 jan 2011 08:15 CET

Koninklijke DSM N.V., de wereldwijde Life Sciences en Materials Sciences onderneming met hoofdkantoor in Nederland, en KuibyshevAzot OJSC (KA) kondigen vandaag een strategische samenwerking aan. Als gevolg van deze strategische samenwerking zal DSM Engineering Plastics twee joint ventures aangaan met KA. In beide joint ventures zal DSM Engineering Plastics een meerderheidsaandeel hebben. Daarnaast krijgt KA een licentie op de technologie van DSM Fibre Intermediates voor de productie van cyclohexanon.

De twee joint ventures van DSM Engineering Plastics en KA hebben betrekking op de marketing en verkoop van engineering plastics in Rusland en andere leden van het Gemenebest van Onafhankelijke Staten (GOS) en ten tweede op de productie van engineering plastics compounds in een fabriek in Togliatti (Rusland). De strategische samenwerking tussen DSM en KA zal ook resulteren in een licentie voor DSM's gepatenteerde cyclohexanon-technologie die zal worden toegepast in KA's Togliatti caprolactamfabriek, waardoor de capaciteit verder zal toenemen om aan de groeiende vraag naar dit tussenproduct voor polyamide 6 te voldoen.

Nico Gerardu, lid van de Raad van Bestuur van DSM en verantwoordelijk voor de cluster Performance Materials, zegt hierover: "Deze strategische samenwerking met KA is opnieuw een voorbeeld van DSM's streven naar expansie in snelgroeiende economieën door middel van acquisities & partnerschappen, twee van de vier groeimotoren van onze bedrijfsstrategie DSM in motion: driving focused growth. We zijn verheugd dat we kunnen samenwerken met KA, een van de toonaangevende Russische bedrijven in de tussenproductenindustrie. Rusland is een steeds belangrijkere markt voor technische kunststoffen en verwacht wordt dat de markt voor PA6 de komende vijf jaar zal verdubbelen. Door onze samenwerking met KA verwacht ik dat DSM Engineering Plastics in een uitstekende positie zal verkeren om van deze verwachte groei te profiteren. Bovendien zie ik de licentieovereenkomst voor cyclohexanon als een verdere erkenning van ons technologisch leiderschap."

Victor Gerasimenko, algemeen directeur van KuibyshevAzot OJSC, zei: "De samenwerking met DSM zal de realisatie van onze strategische plannen bevorderen om onze leidende posities op de markten voor caprolactam en polyamide te versterken en de verwerking van deze producten in Rusland uit te breiden. Het gebruik van technologie van toonaangevende wereldwijde licentiegevers zal ons in staat stellen onze operationele prestaties en ons concurrentievermogen op lange termijn te verbeteren."

DSM Engineering Plastics en KA bundelen hun krachten in een joint venture op het gebied van marketing en verkoop om de kansen op de groeiende markt voor engineering plastics in Rusland en andere landen in de regio beter te benutten. De joint venture zal zich concentreren op polyamide 6 (PA6), zowel compounds als toepassingen met een hoge viscositeit, waaronder film. DSM Engineering Plastics krijgt een belang van 51% in de joint venture.

DSM Engineering Plastics is ook van plan een belang van 80% te nemen in de compoundingfabriek voor engineering plastics op KA's productielocatie in Togliatti. Daarmee wordt DSM de eerste westerse PA6-leverancier met een eigen productievestiging in Rusland en het GOS. Financiële details en de capaciteit van de fabriek worden niet bekendgemaakt.

Als gevolg van de licentieovereenkomst tussen DSM en KA zal DSM gedurende 15 jaar royalty-inkomsten realiseren. DSM Fibre Intermediates zal via trekkingsrechten ook deelnemen in een deel van de verhoogde productiecapaciteit van KA.

DSM heeft eigen cyclohexanon- en caprolactamtechnologieën van wereldklasse met meerdere licentiehouders wereldwijd.

De oprichting van de joint ventures en gerelateerde overeenkomsten is afhankelijk van goedkeuring door de regelgevende instanties. De afronding van de voorgenomen overname van de fabriek voor magistrale bereidingen wordt verwacht in het eerste kwartaal van 2011.

Senior communicatiemanager

Vice-voorzitter Investeerdersrelaties

Mediarelaties

Investeerdersrelaties

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.