augustus 8, 2012

DSM neemt Tortuga over om diervoederactiviteiten te versterken

Definitieve overeenkomst voor de overname van Tortuga Companhia Zootécnica Agrária (Tortuga) in een volledig contante transactie voor een totale ondernemingswaarde van ongeveer €465 miljoen.

Heerlen, NL, 08 Aug 2012 08:15 CEST

• DSM (NYSE Euronext: DSM KON) neemt Tortuga over voor een totale ondernemingswaarde van ongeveer €465 miljoen in contanten
  • Verwachte netto-omzet Tortuga voor 2012: ongeveer €385 miljoen, met een EBITDA van ongeveer €60 miljoen
  • Tortuga is marktleider in voedingssupplementen voor herkauwers/rundvee in Brazilië
  • Overname versterkt DSM's aanwezigheid op de belangrijke en zeer aantrekkelijke diervoedingsmarkt in Latijns-Amerika
  • Tortuga biedt uitstekende synergievoordelen voor DSM om bestaande vitamines en andere producten via Tortuga te leveren.
  • Overname breidt DSM's huidige assortiment voedingsingrediënten uit met organische spoormineraaladditieven die uitstekend passen in DSM's diervoedingsportfolio voor verdere wereldwijde expansie.
  • Overname in lijn met DSM's strategische focus op snelgroeiende economieën
  • Waardecreërende acquisitie; onmiddellijk winst per aandeel
×

Koninklijke DSM, de wereldwijde onderneming op het gebied van Life Sciences en Materials Sciences, kondigde vandaag aan dat het een definitieve overeenkomst heeft gesloten voor de overname van Tortuga Companhia Zootécnica Agrária (Tortuga) in een transactie in contanten voor een totale ondernemingswaarde van ongeveer € 465 miljoen (BRL 1.160 miljoen). Afhankelijk van het werkelijke EBITDA-resultaat over 2012 kan de aankoopprijs worden aangepast tot een maximale ondernemingswaarde van ongeveer €490 miljoen, gebaseerd op dezelfde EBITDA-multiple. Afhankelijk van de gebruikelijke voorwaarden zal de transactie naar verwachting in het eerste kwartaal van 2013 worden afgerond.

Tortuga, een Braziliaans bedrijf in privébezit, is een toonaangevend bedrijf in voedingssupplementen voor rund- en melkvee dat op grasland wordt gehouden. Het bedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Sao Paulo, Brazilië, en telt ongeveer 1.200 werknemers. Tortuga heeft drie productielocaties in Brazilië. De netto-omzet voor 2012 wordt verwacht op ongeveer €385 miljoen (BRL 965 miljoen) met een EBITDA van ongeveer €60 miljoen (BRL 150 miljoen). DSM heeft aantrekkelijke omzet- en andere synergieën geïdentificeerd.

Strategische beweegreden

Op een weide gehouden vlees- en melkvee voeden zich een groot deel van hun leven met natuurlijke vegetatie, waardoor ze vaak een tekort hebben aan mineralen, fosfor, stikstofbronnen, vitaminen en micronutriënten in hun voeding. Daarom zijn voedingssupplementen nodig om de prestaties en de gezondheid van dieren te verbeteren. De omvang van de wereldmarkt voor voedingssupplementen voor herkauwers wordt geschat op meer dan € 4 miljard en groeit met ongeveer 3% per jaar, met een aanzienlijk sterkere groei (7-10%) in organische spoormineralen (chelaten). Tortuga is een van de wereldleiders op het gebied van organische sporenelementen, ondanks het feit dat het bedrijf tot nu toe alleen actief was in Latijns-Amerika.

De overname van Tortuga stelt DSM in staat waarde te creëren uit zijn uitgebreide aanwezigheid in de waardeketen met een breed assortiment voedingsingrediënten voor diervoeding, terwijl het tegelijkertijd gebruik maakt van zijn sterke internationale aanwezigheid. Specifiek zal waarde worden gecreëerd door inkomstensynergie door de introductie van DSM-ingrediënten in Tortuga's producten en mengsels en in zijn distributiekanalen voor herkauwers, en door Tortuga's unieke producten, met name het complete assortiment biologische sporenelementen, wereldwijd onder de aandacht te brengen van DSM-klanten op het gebied van diervoeding. De overname versterkt ook DSM's vermogen om geïntegreerde voedingsoplossingen te bieden, met meer toegevoegde waarde door kennis en adviesdiensten op het gebied van diervoeding.

Door de overname van Tortuga wordt DSM's ingrediëntenportfolio uitgebreid met organische spoormineralen en kan DSM een volledige leverancier van oplossingen voor diervoeding worden. Tortuga zal DSM's aanwezigheid in voedingssupplementen en additieven voor herkauwers versterken en zal naar verwachting de omzetgroei versnellen door gebruik te maken van Tortuga's knowhow en sterke positie in supplementen voor herkauwers in andere markten voor herkauwers in Latijns-Amerika en de rest van de wereld. DSM kan Tortuga's sterke positie in organische spoormineralen ook introduceren in andere marktsegmenten wereldwijd, zoals voedingsoplossingen voor varkens- en pluimveeproducenten.

De transactie versterkt ook DSM's aanwezigheid in Brazilië, de grootste wereldwijde producent en exporteur van rundvlees met een aantrekkelijke verwachte groei, en geeft DSM extra verkoopkanalen op de Braziliaanse markt. De overname past ook in DSM's strategische focus op snelgroeiende economieën, een van de vier groeimotoren van DSM's strategie.

DSM verwacht dat de transactie direct zal bijdragen aan de winst per aandeel. Tijdens het integratieproces zullen ook de gebruikelijke operationele efficiëntieverbeteringen worden gerealiseerd.

De overname van Tortuga is de zevende acquisitie in het Nutrition-cluster sinds DSM in september 2010 zijn bedrijfsstrategie DSM in motion: driving focused growth bekendmaakte. Deze overnames vormen een integraal onderdeel van DSM's strategie voor zijn Nutrition-cluster en zullen bijdragen aan de huidige en toekomstige groei van DSM's aantrekkelijke portfolio in gezondheid, voeding en materialen.

Feike Sijbesma, CEO en voorzitter van de Raad van Bestuur van DSM, zei: "Met de overname van Tortuga hebben we voor € 2,2 miljard aan groeibevorderende acquisities aangekondigd, waarvan € 1,8 miljard in onze voedingsmiddelencluster, sinds we minder dan twee jaar geleden zijn begonnen met ons huidige strategische plan. Na afronding van de aangekondigde overnames zal DSM's Nutrition-cluster op pro forma-basis op jaarbasis een netto-omzet van meer dan € 4 miljard realiseren, wat zal leiden tot een sterkere en stabielere groei en winstgevendheid voor DSM als geheel. Deze overname past volledig in de strategie van DSM, omdat we waarde blijven creëren voor alle belanghebbenden door innovatieve, duurzame oplossingen te bieden voor de grootste huidige en toekomstige uitdagingen in de wereld."

Leendert Staal, President en CEO van DSM Nutritional Products, zegt hierover: "De overname van Tortuga is een zeer belangrijke mijlpaal voor DSM. Het zal onze positie versterken in voedingssupplementen en additieven voor herkauwers en onze aanwezigheid in Brazilië, een van de belangrijkste markten voor herkauwers ter wereld. Tortuga verbreedt ook ons assortiment ingrediënten voor diervoeding met de zeer aantrekkelijke organische spoormineralen en biedt veel waarde creërende synergieën. Ik kijk ernaar uit om het zeer capabele team van Tortuga-medewerkers te verwelkomen bij DSM."

Creuza Fabiani, president van Tortuga, zegt hierover: "Tortuga bestaat al bijna 60 jaar en heeft nog steeds een enorm groeipotentieel en veel te bieden voor de sector die dierlijke eiwitten produceert. DSM gaat deze uitdaging aan en zal blijven voortbouwen op wat er tot nu toe al is bereikt. Ik heb na rijp beraad voor DSM gekozen omdat hun activiteiten in Brazilië niet conflicteren met die van Tortuga, en ook vanwege de grote synergie tussen de twee bedrijven, die het hele team van Tortuga de mogelijkheid zal bieden om te groeien."

Tortuga

Tortuga, pionier op het gebied van diervoeding en gezondheid, is de grootste producent van mineraalsupplementen voor productiedieren in Brazilië en een van de grootste ter wereld. Naast Brazilië verkoopt het bedrijf zijn producten in meer dan negen landen in heel Latijns-Amerika, waar het voorziet in de behoeften van plattelandsproducenten die werken met vee (rund en melk), varkens, pluimvee, paarden, geiten en schapen. Met een geschiedenis van meer dan 58 jaar heeft Tortuga een doorslaggevende bijdrage geleverd aan de vooruitgang van de dierlijke productie in Brazilië door als pionier nieuwe concepten van vitamine- en mineralensupplementen te introduceren, waaronder de technologie voor organische mineralen in diervoeding. Tortuga heeft meer dan 1.200 werknemers en ongeveer 700 verkoopagenten verspreid over heel Brazilië. Tortuga, met hoofdkantoor in Sao Paulo, heeft drie industriële vestigingen in Brazilië in Mairinque (SP), São Vicente (SP) en Pecém (CE).

Senior communicatiemanager

Vice-voorzitter Investeerdersrelaties

Mediarelaties

Investeerdersrelaties

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.