september 3, 2014

Eerste cellulose-ethanolfabriek op commerciële schaal in de VS gaat open

POET-DSM Advanced Biofuels bewijst zijn revolutionaire technologie die landbouwresten omzet in hernieuwbare brandstof bij de opening van zijn eerste commerciële cellulose ethanolfabriek.

Heerlen, NL, 03 Sep 2014 18:05 CEST

POET-DSM's kostenconcurrerende brandstof vermindert uitstoot, creëert banen, verbetert energiezekerheid

POET-DSM Advanced Biofuels, LLC, een joint venture van Koninklijke DSM en POET, LLC, bewees vandaag tijdens de Grand Opening van zijn eerste commerciële cellulose-ethanolfabriek in Emmetsburg, Iowa, zijn revolutionaire technologie waarmee landbouwafval wordt omgezet in hernieuwbare brandstof.

Harvesting corn stover to produce cellulosic ethanol

De fabriek, genaamd "Project LIBERTY," werd formeel geopend in aanwezigheid van Zijne Majesteit Willem-Alexander, Koning der Nederlanden, U.S. Minister van Landbouw Tom Vilsack, Deputy Under Secretary Michael Knotek van het Ministerie van Energie, Gouverneur Terry Branstad en Luitenant Gouverneur Kim Reynolds van Iowa, andere hoogwaardigheidsbekleders en duizenden gasten.

Project LIBERTY zet in balen geperste maïskolven, bladeren, kaf en stengels om in hernieuwbare brandstof. De fabriek is nu officieel opgestart, verwerkt de eerste partij biomassa tot cellulose-ethanol en is op weg naar continu bedrijf. Op volle capaciteit zal het 770 ton biomassa per dag omzetten om ethanol te produceren met een snelheid van 20 miljoen gallon per jaar, later oplopend tot 25 miljoen gallon per jaar.

Feike Sijbesma, Chief Executive Officer en Voorzitter van de Raad van Bestuur van Koninklijke DSM: "Dit is een historische dag in de ontwikkeling van cellulose-ethanol op basis van plantaardig restmateriaal als een levensvatbaar, commercieel aantrekkelijk alternatief voor benzine, nu we de overstap maken van het fossiele tijdperk naar het (bio-)hernieuwbare tijdperk. Voor DSM is dit een strategische investering, waarbij we onze eigen technologie toepassen om landbouwresten op commerciële schaal om te zetten, zodat deze kan worden toegepast in andere faciliteiten wereldwijd, terwijl we onze licentieactiviteiten voor cellulose-ethanol uitbreiden."

"Sommigen hebben cellulose-ethanol een 'fantasiebrandstof' genoemd, maar vandaag wordt het werkelijkheid," aldus Jeff Broin, oprichter en uitvoerend voorzitter van POET. "Nu we toegang hebben tot nieuwe energiebronnen, kan Project LIBERTY de eerste stap zijn in de transformatie van onze economie, ons milieu en onze nationale veiligheid."

Deze eerste cellulose-ethanolfabriek op commerciële schaal betekent een enorme stap voorwaarts in de bredere acceptatie van biobrandstoffen, zowel in Noord-Amerika als elders. Het is ook een overwinning voor de Renewable Fuel Standard (RFS), die leidde tot meer investeringen in geavanceerde biobrandstoffen die de ontwikkeling van deze nieuwe technologie versnelde. De RFS is een cruciaal instrument om de VS verder te laten gaan dan 10% ethanol, zodat deze nieuwe technologie zich kan uitbreiden naar andere delen van het land.

Intussen zal de ontwikkeling van cellulose-ethanol in andere delen van de wereld naar verwachting een impuls krijgen als POET-DSM's Liberty-proces en -technologie om landbouwresten effectief om te zetten met behulp van een eigen cocktail van enzymen en gist via licenties beschikbaar komt.

De ministeries van Energie en Landbouw en de staat Iowa zijn belangrijke partners geweest bij het op commerciële schaal brengen van deze technologie. Het DOE heeft $ 100 miljoen aan subsidies toegekend ter ondersteuning van de engineering- en bouwkosten en de kosten voor biomassaverzameling en -infrastructuur. De staat Iowa heeft het voortouw genomen om Project LIBERTY te helpen realiseren door $20 miljoen bij te dragen aan subsidies voor kapitaalkosten en grondstoffenlogistiek. USDA investeerde $ 2,6 miljoen om de levering van meer dan 58.000 droge ton maïsresten te ondersteunen en hielp zo het logistieke netwerk voor grondstoffen op te zetten.

Uitgaande van aanhoudende steun van het RFS-programma en afhankelijk van de invoering van cellulose-ethanol in en buiten de Verenigde Staten, heeft POET-DSM Advanced Biofuels LLC het potentieel om in 2020 een netto-omzet van ongeveer $ 250 miljoen uit bio-ethanol en licentie-inkomsten te behalen met EBITDA-marges die duidelijk boven het gemiddelde liggen.

Opmerkingen over de Grand Opening van Project LIBERTY:

Landbouwminister Tom Vilsack: "De opening van Project LIBERTY toont aan dat Amerika klaar is voor geavanceerde hernieuwbare energieproductie. USDA heeft geïnvesteerd om deze faciliteit online te brengen omdat het de energieonafhankelijkheid van Amerika stimuleert, de koolstofvervuiling vermindert en veelbelovend is voor onze binnenlandse landbouw en energie-industrie. Deze faciliteit heeft al lokale banen en kansen voor boeren gecreëerd en zal lokale investeringen blijven stimuleren en de deur openzetten voor nieuwe technologie en banengroei op het Amerikaanse platteland. Ik feliciteer het POET-DSM Advanced Biofuels team met hun grote opening en voor alles wat ze hebben gedaan en de kansen die ze zullen blijven creëren voor boeren en plattelandsgemeenschappen."

Gouverneur Terry Branstad van Iowa: "We zijn onvermoeibare voorstanders van de biobrandstoffenindustrie en weten dat het succes van biobrandstoffen het resultaat is van de inspanningen van hardwerkende boeren, de hardwerkende Iowans in de biobrandstoffabrieken en de gemeenschappen die hen ondersteunen. In Iowa worden meer dan 82.000 goedbetaalde en belangrijke carrières ondersteund door de biobrandstoffenindustrie. We willen samenwerken met bedrijven als POET-DSM en anderen om meer carrières hier in eigen land te behouden en te laten groeien."

Iowa Luitenant Gouverneur Kim Reynolds: "We zijn blij POET-DSM vandaag officieel te mogen verwelkomen in Emmetsburg. Iowa is een trotse leider op het gebied van landbouw en staat op de eerste plaats in het land voor de productie van verschillende grondstoffen, waaronder maïs. Dat leiderschap helpt onze staat om ook een topproducent van biobrandstoffen te worden en bespaart consumenten geld aan de pomp en creëert hoogwaardige carrières in onze staat."

Korte feiten over Project LIBERTY:
  • De kapitaalkosten bedragen 275 miljoen dollar.
  • Brandstof uit Project LIBERTY vertegenwoordigt een broeikasgasreductie van 85%-95% ten opzichte van benzine.
  • De fabriek biedt direct werk aan meer dan 50 mensen en het oogsten van biomassa creëert nog eens 200 indirecte banen in de gemeenschap. Bovendien waren honderden mensen betrokken bij de bouw van de fabriek.
  • De staat Iowa schat de impact op de staat over een periode van 20 jaar op 24,4 miljard dollar.
  • Project LIBERTY zal jaarlijks 285.000 ton biomassa verbruiken uit een straal van 45 mijl rond de fabriek.
  • Boeren verwijderen ongeveer 1 ton residu (~25%) per hectare.
  • Project LIBERTY zal jaarlijks ongeveer $20 miljoen besteden aan de aankoop van biomassa van boeren uit de omgeving, wat de boeren extra inkomsten oplevert.
  • Project LIBERTY zal jaarlijks tot 25 miljoen gallon cellulose bio-ethanol produceren.
Over POET-DSM Advanced Biofuels, LLC

POET-DSM Advanced Biofuels, LLC, is een 50/50 joint venture tussen Koninklijke DSM en POET, LLC. Het bedrijf is gevestigd in Sioux Falls, South Dakota, en is een samenwerkingsverband van twee innovators die een sleutel bieden tot het ontsluiten van de mogelijkheid om maïsafval om te zetten in cellulose bio-ethanol. De joint venture is gebouwd op de sterke punten van beide bedrijven en heeft een cruciale missie: om cellulose bio-ethanol concurrerend te maken met maïs bio-ethanol, de meest concurrerende hernieuwbare vloeibare transportbrandstof op de Amerikaanse markt van dit moment. POET-DSM Advanced Biofuels maakt gebruik van de diepgaande expertise en ervaring van POET en DSM op verschillende gebieden van om cellulosehoudende biomassa om te zetten in bio-ethanol. POET-DSM Advanced Biofuels heeft zijn eerste fabriek op commerciële schaal gebouwd in Emmetsburg, Iowa, in samenwerking met POET Biorefining - Emmetsburg. Op basis van deze fabriek is de JV van plan om wereldwijd een licentie te verlenen voor een geïntegreerd technologiepakket voor de omzetting van maïsafval in cellulose bio-ethanol.

Over POET

POET, een van de grootste ethanolproducenten ter wereld, is toonaangevend op het gebied van bioraffinage dankzij zijn efficiënte, verticaal geïntegreerde productiebenadering. Het 29 jaar oude bedrijf heeft een productiecapaciteit van meer dan 1,75 miljard gallon ethanol en 9 miljard pond eiwitrijk diervoeder per jaar vanuit zijn netwerk van 28 productiefaciliteiten. POET exploiteert via zijn joint venture met DSM een cellulose-ethanolfabriek op commerciële schaal in Emmetsburg, Iowa.

Senior communicatiemanager

Vice-voorzitter Investeerdersrelaties

Mediarelaties

Investeerdersrelaties

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.