augustus 25, 2015

DSM past organisatiemodel aan

Aanpassingen aan het organisatie- en besturingsmodel zijn gericht op het creëren van een wendbaardere, doelgerichtere en kostenefficiëntere organisatie, met een sterkere bedrijfs- en marktfocus en ondersteunende functies die wereldwijd worden ingezet.

Heerlen, NL, 25 Aug 2015 07:15 CEST

Koninklijke DSM, de wereldwijde onderneming op het gebied van Life Sciences en Materials Sciences, kondigt vandaag aanpassingen aan haar organisatie- en besturingsmodel aan. Na recente wijzigingen in het portfolio zijn deze aanpassingen gericht op het creëren van een wendbaardere, meer doelgerichte en kostenefficiëntere organisatie, met een sterkere bedrijfs- en marktfocus en ondersteunende functies die wereldwijd worden ingezet.

Deze veranderingen zullen resulteren in structurele besparingen van 125-150 miljoen euro die eind 2017 volledig moeten zijn gerealiseerd.

DSM zal ook zijn managementstructuur versterken door de oprichting van een Executive Committee, waardoor een snellere strategische afstemming en operationele uitvoering mogelijk worden.

In aanvulling op bovenstaande veranderingen ontwikkelt DSM een business (groei) verbeter- en efficiencyprogramma voor de Nutrition business dat tijdens de Capital Markets Day op 4 november 2015 zal worden gecommuniceerd.

Feike Sijbesma, CEO/voorzitter Raad van Bestuur Koninklijke DSM reageerde: "In een steeds globalere en snellere bedrijfsomgeving moeten we ons organisatie- en bedrijfsmodel aanpassen om onze klanten nog beter van dienst te kunnen zijn. Met de vandaag aangekondigde aanpassingen worden we wendbaarder, doelgerichter en kostenefficiënter. Bedrijven richten zich volledig op groei, terwijl we tegelijkertijd concurrerender worden door gebruik te maken van onze wereldwijde ondersteuningsfuncties."

Wereldwijde ondersteuningsfuncties

De ondersteunende functies zullen wereldwijd worden ingezet binnen DSM om schaalvoordelen te behalen en professionele ondersteuning van hoge kwaliteit te bieden tegen lagere kosten, onder andere door verdere standaardisatie van processen, vertraging en het elimineren van dubbel werk, wat resulteert in een efficiëntere bundeling van middelen met een duidelijkere verantwoordingsplicht voor prestaties. Dit zal leiden tot een inkrimping van de ondersteunende functies, mede met het oog op de overdracht van de farmaceutische, polymere tussenproducten en composietharsen activiteiten naar samenwerkingsverbanden.

Dit nieuwe organisatiemodel zal van toepassing zijn op de afdelingen Finance, HR, Legal, IT, Business Services, Indirect Sourcing, Communications en Corporate en op de regionale centra. Daarnaast zal DSM efficiencymaatregelen doorvoeren in zijn belangrijkste R&D centra wereldwijd.

De DSM business groups blijven de hoekstenen van de onderneming en hun focus zal liggen op de primaire functies van de onderneming: Innovatie en R&D, Direct Sourcing, Productie & Operaties en Marketing & Verkoop. De optimalisatie van de ondersteunende functies zal de businessgroepen in staat stellen hun bedrijfs- en marktfocus te vergroten en flexibeler te opereren in de huidige bedrijfsomgeving.

Bovenstaande initiatieven zullen resulteren in een personeelsreductie van 900-1100 FTE's, waarvan ongeveer de helft in Nederland en die eind 2017 volledig moet zijn geïmplementeerd.

De structurele besparingen door minder personeel en lagere uitgaven worden geschat op € 125-150 miljoen ten opzichte van 2014 en moeten eind 2017 volledig zijn gerealiseerd. Eenmalige herstructureringskosten, inclusief afvloeiingskosten, worden geschat op €150-175 miljoen vóór belastingen.

Andere efficiëntieprogramma's

Meer informatie over het bedrijfs(groei)verbeter- en efficiencyprogramma voor Nutrition volgt tijdens de Capital Markets Day op 4 november 2015, waar we ook onze strategie en doelen voor de komende jaren zullen communiceren.

Uitvoerend Comité

DSM zal zijn managementstructuur versterken door de oprichting van een Executive Committee, waardoor een snellere strategische afstemming en operationele uitvoering mogelijk worden door meer aandacht voor de ontwikkeling van de business, innovatie en mensen. De leden van het Executive Committee zijn de leden van de Raad van Bestuur Feike Sijbesma (CEO/Chairman), Geraldine Matchett (CFO), Stephan Tanda (Life Sciences) en Dimitri de Vreeze (Materials Sciences), evenals Chris Goppelsroeder (Nutritional Products), Philip Eykerman (Strategy and M&A), Rob van Leen (R&D and Innovation) en Peter Vrijsen (Human Resources).

De statutaire verantwoordelijkheden van de Raad van Bestuur blijven ongewijzigd.

Aanvullende informatie

Vandaag houdt DSM een conference call voor de media van 09.00 tot 09.30 uur CET. Details over hoe je toegang krijgt tot deze oproepen vind je op deze website. Een opname van het gesprek zal beschikbaar worden gesteld via deze website.

Senior communicatiemanager

Vice-voorzitter Investeerdersrelaties

Mediarelaties

Investeerdersrelaties

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.