september 3, 2021

DSM neemt First Choice Ingredients over om groei in voedingsmiddelen en dranken te versnellen

DSM neemt ontwikkelaar van gefermenteerde zuivel en hartige smaakstoffen op basis van zuivel over voor smaak- en functionele oplossingen.

Heerlen, NL, 03 Sep 2021 08:00 CEST

Koninklijke DSM, een wereldwijd wetenschappelijk bedrijf op het gebied van voeding, gezondheid en duurzaam leven, maakt vandaag bekend dat het een overeenkomst heeft getekend voor de overname van First Choice Ingredients, een toonaangevende leverancier van hartige smaakstoffen op basis van zuivel, voor een ondernemingswaarde van US$ 453 miljoen. Deze transactie vertegenwoordigt een EV/EBITDA multiple van 19,8x gebaseerd op de geschatte Aangepaste EBITDA van 2021. De geschatte omzet voor 2021 bedraagt ongeveer 75 miljoen dollar.

Met het hoofdkantoor in Germantown (WI, VS) en drie productiefaciliteiten in de buurt hebben First Choice Ingredients en zijn ongeveer 100 medewerkers een leidende positie op de smaakmarkt in de VS opgebouwd als ontwikkelaar van clean label, gefermenteerde zuivel en op zuivel gebaseerde hartige smaakstoffen voor smaak en functionele oplossingen voor een breed scala aan toepassingen.

Het bedrijf fermenteert en mengt een verscheidenheid aan natuurlijke zuivelproducten met culturen en enzymen om clean label smaakoplossingen te creëren die sensorische en functionele voordelen integreren. &First Choice Ingredients maakt gebruik van zijn expertise op het gebied van onderzoek, ontwikkeling en toepassingen en werkt als innovatiepartner samen met voedingsproducenten, smaakmakers en leveranciers van foodservices voor toepassingen als soepen, snacks, saladedressings en sauzen, kant-en-klaarmaaltijden, zoete baksels, zuivelproducten en plantaardige vlees- en zuivelalternatieven.

DSM is een toonaangevende wereldwijde leverancier van oplossingen voor de voedingsmiddelen- en drankenindustrie, met unieke capaciteiten op het gebied van voedingsingrediënten (zoals voedingslipiden, vitaminen en premixen van voedingsstoffen) en een wereldwijde productportfolio van speciale ingrediënten (zoals culturen, enzymen, gistextracten, procesaroma's en texturiserende hydrocolloïden). DSM's diepgaande expertise op het gebied van toepassingen en formulering, voedingswetenschap en kennis van fermentatie en biotechnologie stelt klanten in staat om smaak en textuur te verbeteren en voedingsprofielen en gezondheidsaspecten te optimaliseren, terwijl de procesefficiëntie wordt verhoogd en verlies en verspilling worden teruggedrongen.

Deze overname door DSM zal zeer synergetisch zijn voor beide bedrijven. DSM kan de groei van First Choice Ingredients verder versnellen door hun producten buiten de VS aan te bieden aan DSM's brede wereldwijde klantenbestand en hun oplossingen te integreren in DSM's volledige aanbod voor F&B-klanten. Door de overname krijgt First Choice Ingredients toegang tot DSM's wereldwijd toonaangevende biotechnologische gereedschapskist, fermentatie-knowhow en wereldwijde klantenrelaties.

Geraldine Matchett en Dimitri de Vreeze, co-CEO's van Koninklijke DSM, reageerden "We kijken ernaar uit om de mensen van First Choice Ingredients bij DSM te verwelkomen. Onze bedrijven passen perfect bij elkaar, met een gedeelde passie voor op wetenschap gebaseerde oplossingen voor heerlijke, voedzame en duurzame voedingsmiddelen en dranken. Deze overname is een aantrekkelijke volgende stap voor DSM nu we onze capaciteiten op het gebied van gezondheid, voeding en biowetenschappen verder uitbouwen."

Patrick Niels, President van DSM Food Specialties, voegde hieraan toe: "We zijn erg blij met de toevoeging van First Choice Ingredients en zijn deskundige medewerkers aan ons bedrijf. Het zal ons in staat stellen om ons aanbod van geïntegreerde oplossingen voor voeding en dranken uit te breiden en onze klanten innovatieve smaakoplossingen te bieden voor de nieuwe en verbeterde eindproducten waar de veeleisende consument van vandaag voortdurend om vraagt."

Jim Pekar, President van First Choice Ingredients, zei: "Dit is het juiste moment in de reis van First Choice Ingredients om onderdeel te worden van een bedrijf als DSM. De mensen van First Choice Ingredients zullen onze legendarische producten en klantenservice blijven leveren met een can-do houding en een niet aflatende focus op productintegriteit en innovatie. Ze behoren tot de meest hardwerkende en loyale teamgenoten die ooit onder één dak zijn samengebracht." Roger Mullins, Executive VP van First Choice Ingredients, vervolgt: "We zijn verheugd dat we ons bij DSM kunnen aansluiten. Dit zal ons in staat stellen onze groei te versnellen door onze smaakoplossingen toe te voegen aan DSM's brede portfolio van wereldwijde producten en geïntegreerde aanbiedingen om aan de behoeften van onze klanten te voldoen en nieuwe kansen te creëren. Deze combinatie geeft toegang tot DSM'S krachtige gereedschapskist van fermentatietechnologie."

Afhankelijk van goedkeuring door de regelgevende instanties zal de transactie naar verwachting in het vierde kwartaal van 2021 worden afgerond. Meer details zijn te vinden in de onderstaande presentatie voor investeerders.

Verwante links
  • Presentatie aan investeerders: DSM's overname van First Choice Ingredients

Senior communicatiemanager

Vice-voorzitter Investeerdersrelaties

Gareth Mead

Senior Directeur Externe Communicatie

Vice-President Investeerdersrelaties

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.