april 20, 2022

Arla Foods en DSM starten grootschalig proefproject op boerderij om broeikasgasuitstoot van melkkoeien met 30% te verminderen

Heerlen, Kopenhagen, 20 april 2022 08:00 CET

De Europese zuivelcoöperatie Arla Foods en het wereldwijd opererende wetenschappelijke bedrijf Koninklijke DSM gaan een grootschalige pilot op boerderijen starten met het methaanreducerende voederadditief Bovaer® bij 10.000 melkkoeien in drie Europese landen. Langdurig wereldwijd onderzoek en proeven op boerderijen tonen aan dat Bovaer® de methaanuitstoot met ongeveer 30% kan verminderen bij een blijvend hoog dierenwelzijn, wat het streven van de bedrijven naar duurzame zuivelproductie ondersteunt.

pr-arla-foods-and-dsm-start-large-scale-on-farm-pilot-to-reduce-greenhouse-gas-emissions-2022.jpg

Methaanuitstoot is een van de grootste klimaatuitdagingen voor de zuivelindustrie. Koeien zijn herkauwers, wat betekent dat ze om hun voer te verteren voortdurend boeren, waarbij methaan vrijkomt dat van invloed is op de klimaatverandering. In feite is 40% van de totale uitstoot van de boerderijen van Arla Foods afkomstig van de vertering van het voer door de koeien.

De boereneigenaren van Arla Foods behoren tot de meest klimaatefficiënte zuivelproducenten ter wereld met een gemiddelde CO2e-uitstoot van 1,15 kg per kg rauwe melk. Ze willen hun uitstoot van broeikasgassen in dit decennium versneld terugdringen. In lijn met de ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen van Arla Foods in haar hele waardeketen, gaat de coöperatie het gebruik van het nieuwe toevoegingsmiddel Bovaer® testen met 10.000 melkkoeien op meer dan 50 boerderijen in Denemarken, Zweden en Duitsland. Het toevoegingsmiddel zou de methaanuitstoot met ongeveer 30% kunnen verminderen.

"Klimaatverandering vraagt om dringende actie en wij geloven dat zuivel een deel van de oplossing is. De resultaten van onze eerste proeven met Bovaer® op zowel een onderzoeksfaciliteit als een van onze Deense boerderijen zijn veelbelovend. Samen met DSM doen we nu praktijkervaring op door het toevoegingsmiddel toe te passen in een van de grootste pilotprogramma's tot nu toe en een van Arla's grootste klimaatprojecten in totaal, met 10.000 koeien. Dit is een geweldig voorbeeld van innovatieve wetenschappelijke oplossingen en acties die we ondernemen om een duurzame en veerkrachtige toekomst voor zuivel te creëren en ik ben enthousiast om te zien hoe ver dit ons zal brengen," zegt Executive Vice President en hoofd Landbouw en Duurzaamheid bij Arla Foods, Hanne Søndergaard.

"De leiders van meer dan 100 landen erkennen de urgentie van het terugdringen van de methaanuitstoot, zoals ze een paar maanden geleden beloofden tijdens de VN-conferentie over klimaatverandering, COP26. Het recente IPCC-rapport over de gevolgen van klimaatverandering vertelt ons dat er geen tijd te verliezen is als het gaat om het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen. De transformatie van de veehouderij is hierbij van groot belang en vooruitstrevende bedrijven zoals Arla Foods werken al hard aan duurzame zuivel. Door onze wetenschappelijke innovatie en samenwerking kunnen we helpen een aanzienlijke emissiereductie te bereiken door het voer dat dieren elke dag eten te veranderen en zo de gezondheid van dieren, mensen en de planeet te ondersteunen," zegt Mark van Nieuwland, Vice President van Bovaer® bij DSM.

Bewezen klimaatoplossing

Bovaer® is een voederadditief voor koeien en andere herkauwers. DSM heeft dit additief tien jaar lang onderzocht en ontwikkeld en uitvoerig getest in 14 landen over de hele wereld. Bovaer® is te koop in de EU, Brazilië, Chili en Australië. In de EU is het het allereerste goedgekeurde toevoegingsmiddel met milieueffect dat zijn impact op methaanemissies en zijn veiligheid voor dieren, consumenten en het milieu bevestigt.

Bovaer® werkt door het onderdrukken van het enzym dat de methaanproductie in het spijsverteringsstelsel van de koe op gang brengt. Het werkt onmiddellijk en wordt veilig afgebroken in bestanddelen die al van nature aanwezig zijn in de maag van een koe en het is wetenschappelijk bewezen dat het de melkkwaliteit niet aantast.  Door dagelijks slechts een kwart theelepel Bovaer® aan het voer van elke koe toe te voegen, kan de methaanuitstoot met gemiddeld 30% worden verminderd. Dit toevoegingsmiddel draagt daarom bij aan een aanzienlijke en onmiddellijke vermindering van de ecologische voetafdruk van vlees- en zuivelproducten.

De pilots op de boerderij in de praktijk

Gedurende de zomer en het najaar van 2022 zal Arla Foods samenwerken met haar boereneigenaren om te zorgen voor een gevarieerde groep boerderijen voor het pilotprogramma. Tijdens de pilots op de boerderij ontvangen boeren Bovaer® van hun voerleveranciers en mengen ze het in het voer voor hun melkkoeien. Arla zal melkmonsters verzamelen voor analyse en vergelijking met melk van melkkoeien die het toevoegingsmiddel niet krijgen. Als de eerste bevindingen zijn zoals verwacht, is Arla Foods van plan om het proefproject te verdubbelen tot 20.000 koeien in 2023.

Senior communicatiemanager

Vice-voorzitter Investeerdersrelaties

André van der Elsen

DSM Mediarelaties
+31 (0) 45 5782421

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.