maart 24, 2022

FrieslandCampina en DSM zetten grote stap om broeikasgasuitstoot melkvee te verminderen

De Bovaer® pilot samenwerking tussen de Nederlandse bedrijven FrieslandCampina, DSM en Agrifirm betekent een belangrijke stap voorwaarts in het verduurzamen van de zuivelsector. Zo'n 200 melkveebedrijven van FrieslandCampina in Nederland zullen in de tweede helft van 2022 deelnemen aan de pilot. Als de resultaten positief zijn, zal het gebruik van Bovaer® vanaf 2023 verder worden opgeschaald.

Heerlen, NL, 24 maart 2022 08:00 CET

Proefproject met DSM's toevoegingsmiddel Bovaer® op 200 FrieslandCampina melkveebedrijven

Het is een Europese primeur van FrieslandCampina: een grootschalig proefproject om praktijkervaring op te doen met Bovaer®, DSM's innovatieve voederadditief dat de methaanuitstoot van koeien consequent met zo'n 30 procent vermindert. Nadat de EU het gebruik van het additief in februari 2022 heeft goedgekeurd, hebben de partijen besloten om deze pilot onmiddellijk te starten. De Nederlandse voerleverancier Agrifirm zal het toevoegingsmiddel leveren aan de deelnemende boeren. Door innovaties als deze kunnen Nederlandse melkveehouders voortbouwen op de duurzaamheidsverbeteringen van de afgelopen jaren en bijdragen aan een duurzaam voedselproductiesysteem.

De Bovaer® pilot samenwerking tussen de Nederlandse bedrijven FrieslandCampina, DSM, en Agrifirm markeert een belangrijke stap voorwaarts in de verduurzaming van de zuivelsector. Zo'n 200 melkveebedrijven van FrieslandCampina in Nederland zullen in de tweede helft van 2022 deelnemen aan de pilot. Als de resultaten positief zijn, zal het gebruik van Bovaer® vanaf 2023 verder worden opgeschaald.

Hein Schumacher, CEO van Koninklijke FrieslandCampina: "Ons uiteindelijke doel is dat al onze zuivelproducten klimaatneutraal zijn. Hoewel we dit niet van de ene op de andere dag kunnen bereiken, werken we er wel aan. Naast oplossingen zoals overschakelen op groene energie - bij voorkeur opgewekt door onze leden - is het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen door onze koeien een van de manieren om ons klimaatdoel te bereiken. Dit vraagt om innovatie - en nu maakt Bovaer, een echt innovatief voederadditief van DSM dat de methaanuitstoot van koeien aanzienlijk vermindert, deel uit van de oplossing. We weten dat onze leden altijd openstaan voor innovatie en verbeteringen in onze duurzaamheidsprestaties, en met deze pilot zullen we het eerste zuivelbedrijf in Europa zijn dat waardevolle praktijkervaring opdoet met Bovaer."

Dimitri de Vreeze, Co-CEO van Koninklijke DSM: "Er is geen tijd te verliezen als het gaat om het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen. Het terugdringen van de methaanuitstoot is de snelste manier om de opwarming van de aarde tegen te gaan, zoals werd onderstreept tijdens de meest recente VN-conferentie over klimaatverandering in Glasgow. Ik ben er trots op dat wij, FrieslandCampina en DSM, melkveehouders een oplossing kunnen bieden die een belangrijke bijdrage levert aan het aanpakken van een van de grootste uitdagingen van deze tijd. Samenwerking, nieuwe manieren van denken en baanbrekende innovaties zijn cruciaal om de melkveehouderij duurzamer te maken. Het is belangrijk dat melkveehouders worden beloond voor hun duurzaamheidsprestaties."

Innovatie

Bovaer® is een voederadditief voor koeien en andere herkauwers. DSM heeft dit additief tien jaar lang onderzocht en ontwikkeld. Door dagelijks slechts een kwart theelepel Bovaer® aan het voer van elke koe toe te voegen, kan de methaanuitstoot met gemiddeld 30 procent worden verminderd. Dit toevoegingsmiddel draagt daarom bij aan een aanzienlijke en onmiddellijke vermindering van de ecologische voetafdruk van vlees- en zuivelproducten. Met haar Food System Commitments richt DSM zich op een aantal van de meest urgente maatschappelijke en milieu-uitdagingen voor de wereldwijde voedselconsumptie en -productie tot 2030. Een van haar toezeggingen is om een vermindering van 20% van broeikasgasemissies in de zuivelproductie mogelijk te maken. Sinds eind vorig jaar is Bovaer® goedgekeurd voor gebruik in Brazilië en Chili, en begin 2022 kreeg het ook goedkeuring van de EU.

30 procent minder methaanuitstoot

Samen met haar leden-melkveehouders wil FrieslandCampina de uitstoot van broeikasgassen op haar boerderijen met 33 procent verminderen in 2030. Hiervoor werkt de zuivelcoöperatie aan verschillende oplossingen, zoals het opwekken van duurzame energie op boerderijen, het gebruik van gegarandeerd ontbossingsvrije soja in veevoer en dankzij dit project het terugdringen van de methaanuitstoot van koeien met behulp van Bovaer®. Eerdere testen met Bovaer® op de Dairy Campus in Leeuwarden toonden een gemiddelde reductie van methaan in darmemissies* per kilogram melk van 30 procent. Dit leidt tot een vermindering van ongeveer 10 procent van de CO2 voetafdruk.

Tijdens de pilot voeren de deelnemende melkveebedrijven gedurende zes maanden Bovaer® aan hun vee. Het zal aan het voer worden toegevoegd door de voerleverancier, Agrifirm, een landbouwcoöperatie. Daarnaast zullen er in de vervolgfase gesprekken plaatsvinden met andere diervoederleveranciers.

Dick Hordijk, CEO van Royal Agrifirm Group: "Als landbouwcoöperatie werken we voortdurend aan voeroplossingen die de voedselproductie helpen verbeteren en ons zo in staat stellen om toekomstige generaties op een verantwoorde manier te blijven voeden. Dit additief is een van de oplossingen die zal helpen de uitstoot te verminderen, dus we zijn er erg enthousiast over."

Tijdens de pilot worden de resultaten en ervaringen van boeren verzameld via workshops en enquêtes. De economische aspecten, samen met de kosten en baten, zullen natuurlijk ook worden bekeken. FrieslandCampina gaat ervoor zorgen dat iedere melkveehouder een eerlijke vergoeding krijgt voor de geleverde melk en een beloning voor de duurzaamheidsinspanningen die zij op hun bedrijf leveren.

* Enterische emissieszijn de methaanemissies die voornamelijk ontstaan tijdens de fermentatie in de eerste maag van herkauwers zoals runderen.

Senior communicatiemanager

Vice-voorzitter Investeerdersrelaties

André van der Elsen

DSM Mediarelaties
+31 (0) 45 5782421

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.