december 13, 2023

dsm-firmenich verzekert zich van markttoegang voor 3-fucosyllactose in de Europese Unie

dsm-firmenich, een toonaangevende innovator op het gebied van gezondheid, voeding en schoonheid, kondigde aan dat het markttoegang heeft gekregen voor zijn 3-fucosyllactose (3-FL) humane melkoligosacharide (HMO) ingrediënt in de Europese Unie (EU).

Gezondheidsvoordelen en -oplossingen

Kaiseraugst (Zwitserland), Heerlen (Nederland)

De goedkeuring door de Europese Commissie van 3-FL voor gebruik als nieuw voedselingrediënt in de EU is het resultaat van een Novel Food-aanvraag door Glycom A/S*. Deze doorbraak betekent een belangrijke stap in de verbetering van de markttoegang voor een bredere portfolio van hoogwaardige HMO-producten voor gebruik in de segmenten voor babyvoeding, conventionele voeding en voedingssupplementen.

Deze mijlpaal volgt op de recente publicatie van een positief wetenschappelijk advies van het panel voor voeding, nieuwe voedingsmiddelen en voedselallergenen van de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA), dat op 27 april 2023 werd goedgekeurd. Dit advies valideert 3-FL geproduceerd door een afgeleide stam van Escherichia coli K-12 DH1 als nieuw voedingsmiddel overeenkomstig Verordening 2015/2283.[1]

3-FL van dsm-firmenich, commercieel op de markt gebracht als GlyCare™ 3FL 9001, kreeg toelating voor gebruik in een verscheidenheid van voedingsmiddelen, waaronder zuigelingenvoeding, opvolgzuigelingenvoeding, conventionele voeding, voeding voor speciale medische doeleinden en voedingssupplementen. Met name is aan het 3-FL ingrediënt van dsm-firmenich een hogere maximale gebruiksdosis van 1,75 g/L toegekend voor gebruik in volledige zuigelingenvoeding en opvolgzuigelingenvoeding, in vergelijking met de eerder goedgekeurde hoeveelheden voor andere 3-FL fabrikanten, die varieerden van 0,85 - 1,20 g/L. Het onderscheid tussen de verschillende goedgekeurde gebruiksdoses in deze levensmiddelencategorieën blijft van kracht voor de duur van de exclusieve goedkeuringsperiode van vijf jaar die is toegekend aan 3-FL van dsm-firmenich. Pas na afloop van de exclusiviteitsperiode zal het hoogste goedgekeurde gebruiksniveau van toepassing zijn op alle verschillende bronnen van goedgekeurde 3-FL. De toelating van het hogere gebruiksniveau was mogelijk dankzij het recente onderzoek van dsm-firmenich naar de gemiddelde concentratie van VLO's in wereldwijde gebundelde moedermelk, dat bijgewerkte samenvattende statistieken voor 3-FL bevatte.[2]

Christoph Röhrig, hoofd van het wereldwijde HMO Regulatory Affairs team bij dsm-firmenich, gaf als commentaar: "Als bedrijf dat zich toelegt op het creëren van gezondere productkeuzes, zijn we verheugd dat we met ons wetenschappelijk onderbouwde 3-FL-ingrediënt vooroplopen in de ontwikkeling van voeding voor jonge kinderen. 3-FL is een van de meest voorkomende gefucosyleerde HMO's in moedermelk en wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat het veelbelovend is voor de ondersteuning van immuniteit, darmgezondheid en mogelijk cognitieve ontwikkeling."

Marta Miks, Senior Regulatory & Scientific Affairs Manager bij dsm-firmenich, voegde toe: "De recente wettelijke goedkeuring van 3-FL als nieuw voedingsmiddel in de EU betekent dat het ingrediënt zich voegt bij onze bestaande geautoriseerde portefeuille van zes HMO's in de regio, waaronder 2'-fucosyllactose (2'-FL), lacto-N-neotetraose (LNnT), difucosyllactose (DFL), lacto-N-tetraose (LNT), 3'-sialyllactose (3'-SL) natriumzout en 6'-sialyllactose (6'-SL) natriumzout. 3-FL onderscheidt zich van andere gefucosyleerde HMO's als een kenmerkend bestanddeel dat gevonden wordt in alle moedermelk wereldwijd, omdat in tegenstelling tot de meeste HMO's, 3-FL niveaus een geleidelijke stijging vertonen in de loop van de lactatie. Toevoeging van 3-FL kan niet alleen formuleproducten dichter bij die van moedermelk brengen, maar creëert ook een kans voor innovatie op maat in leeftijdsgerichte oplossingen voor voeding voor jonge kinderen. Dit is vooral opwindend omdat er steeds meer aanwijzingen komen dat HMO's de darmmicrobiota en immuniteit gedurende het hele leven kunnen ondersteunen.[3]

"Als end-to-end partner en wereldleider op het gebied van HMO wettelijke goedkeuringen, zijn we enorm trots om voorop te lopen in HMO innovatie en kijken we ernaar uit om meer klanten in de EU te ondersteunen met HMO aangepaste oplossingen en deskundige diensten."

Voor meer informatie over dsm-firmenich's portfolio van de volgende generatie HMO's en het onderzoek achter deze unieke ingrediënten, klik hier

*Glycom A/S staat onder de uiteindelijke zeggenschap van DSM-Firmenich AG, gevestigd in Kaiseraugst, Zwitserland.

Over dsm-firmenich

Als innovators op het gebied van voeding, gezondheid en schoonheid, bedenkt, produceert en combineert dsm-firmenich essentiële voedingsstoffen, smaken en geuren om de groeiende wereldbevolking te laten gedijen. Met ons uitgebreide assortiment oplossingen, met natuurlijke en hernieuwbare ingrediënten en gerenommeerde capaciteiten op het gebied van wetenschap en technologie, werken we aan het creëren van wat essentieel is voor het leven, wat wenselijk is voor consumenten en wat duurzamer is voor de planeet. dsm-firmenich is een Zwitsers-Nederlands bedrijf, genoteerd aan Euronext Amsterdam, met activiteiten in bijna 60 landen en een omzet van meer dan € 12 miljard. Met een divers, wereldwijd team van bijna 30.000 werknemers brengen we vooruitgang tot leven™, elke dag, overal, voor miljarden mensen.

www.dsm-firmenich.com

E-mail agentschap van afgifte

Beleggers

Investeerders e-mail

Contact e-mail

Toekomstgerichte uitspraken

Dit persbericht kan toekomstgerichte uitspraken bevatten met betrekking tot de toekomstige (financiële) prestaties en positie van dsm-firmenich. Dergelijke verklaringen zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen, schattingen en projecties van dsm-firmenich en informatie waarover het bedrijf op dit moment beschikt. dsm-firmenich waarschuwt lezers dat dergelijke verklaringen bepaalde risico's en onzekerheden met zich meebrengen die moeilijk te voorspellen zijn en daarom moet worden begrepen dat vele factoren ertoe kunnen leiden dat de werkelijke prestaties en positie wezenlijk verschillen van deze verklaringen. dsm-firmenich heeft geen verplichting om de verklaringen in dit persbericht bij te werken, tenzij dit wettelijk verplicht is. De Engelstalige versie van dit persbericht prevaleert boven andere taalversies.

Hoe kunnen we je helpen?

• Nieuw productconcept

Heb je een idee voor je volgende project of baanbrekende innovatie? Laten we de koppen bij elkaar steken.

• Monsteraanvraag

Geloof ons niet op ons woord. Ontdek hoe onze oplossingen uw productontwikkeling kunnen ondersteunen.

• Offerteaanvraag

Vertel ons over uw projectbehoeften. We maken een offerte op maat.

AI-gegenereerde vertaling Deze pagina is automatisch vertaald met behulp van AI. Hoewel we streven naar nauwkeurigheid, is de vertaling mogelijk niet perfect en kan de oorspronkelijke inhoud verkeerd worden geïnterpreteerd. Raadpleeg voor kritische informatie de oorspronkelijke taal. Gebruik deze vertalingen naar eigen goeddunken. dsm-firmenich is niet verantwoordelijk voor eventuele fouten of misverstanden die kunnen voortvloeien uit het gebruik van deze vertalingen.